Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Tijdsduur
Trainers
Mieke Winnubst+2
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Alfabeta Tekst en Training
Logo van Alfabeta Tekst en Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar 9,7 Alfabeta Tekst en Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,7 (uit 1.287 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Communicatie, #1 in Taalcursus, #2 in Sales en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #1 in Communicatie, #2 in Taalcursus en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2018: #1 in Taalcursus, #2 in Communicatie en #3 in Sales.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2016: #3 in Communicatie.

Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,6
Gemiddeld cijfer voor Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 346 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
Geertje Greydanus
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb de cursus als zeer positief ervaren. Mieke is een hele fijne trainer. Ik heb hele duidelijke uitleg gekregen/ontvangen en dit gaat mij hopelijk goed helpen in de toekomst." - 16-04-2025 07:21

"Ik heb de cursus als zeer positief ervaren. Mieke is een hele fijne trainer. Ik heb hele duidelijke uitleg gekregen/ontvangen en dit gaat mi… alles lezen - 16-04-2025 07:21

Startdata en plaatsen

placeUtrecht en online (Zoom)
20 mei. 2025
placeUtrecht en online (Zoom)
12 jun. 2025
check_circle Startgarantie

Beschrijving

Zakelijke correspondentie: steengoede e-mails schrijven
Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training correspondentie op maat door de Beste Opleider van Nederland! (Al jaren achtereen - op grond van cursistenervaringen bij meer dan 8600 opleidingsinstituten.)

Er is een gratis intake en we nodigen je u…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Zakelijke brieven, Zakelijk Nederlands, Schrijven, Brieven schrijven en Zakelijk schrijven.

Zakelijke correspondentie: steengoede e-mails schrijven
Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training correspondentie op maat door de Beste Opleider van Nederland! (Al jaren achtereen - op grond van cursistenervaringen bij meer dan 8600 opleidingsinstituten.)

Er is een gratis intake en we nodigen je uit teksten uit je eigen werkpraktijk in te zenden, zodat we de training op maat kunnen maken voor je. Dit is geen verplichting, maar maakt de training nóg waardevoller dan die sowieso al is.

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Onderwerpen in deze taalcursus Zakelijke Correspondentie zijn:

• huisstijl en vormgeving
• de indeling van je tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
• het doel van de brief/e-mail
• klantgerichte openings- en slotzinnen
• een heldere opbouw van de tekst
• een efficiënt schrijfproces
• het vinden van de juiste toon
• positief schrijven
• schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
• aantrekkelijk en klantgericht formuleren
• de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
• correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
• handige tips voor een goede e-mail
• jouw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
• de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
• verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met je/jij of u/U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Mogen "ik" en "wij" door elkaar in één tekst?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.

Alfabeta staat al jaren in de top drie Beste Opleider van Nederland!

• Je krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij je uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit jouw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor jouw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop je kunt aangeven welke knelpunten je ervaart in jouw correspondentiepraktijk. De trainer geeft je dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

Ook als incompanytraining!

9,6
Gemiddeld cijfer voor Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 346 ervaringen
starstarstarstarstar
Geertje Greydanus
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb de cursus als zeer positief ervaren. Mieke is een hele fijne trainer. Ik heb hele duidelijke uitleg gekregen/ontvangen en dit gaat mij hopelijk goed helpen in de toekomst." - 16-04-2025 07:21

"Ik heb de cursus als zeer positief ervaren. Mieke is een hele fijne trainer. Ik heb hele duidelijke uitleg gekregen/ontvangen en dit gaat mi… alles lezen - 16-04-2025 07:21

starstarstarstarstar
Yvonne Van Meerkerk
Secretarieel medewerkster
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Van begin tot einde cursusdag was het heeeeel leerzaam!
Op een fijne en duidelijke manier en ook nog met veel plezier gebracht door Mieke.
Deze cursusdag helpt mij om al het geleerde in de praktijk te kunnen brengen." - 15-04-2025 17:34

"Van begin tot einde cursusdag was het heeeeel leerzaam! Op een fijne en duidelijke manier en ook nog met veel plezier gebracht door Mieke. … alles lezen - 15-04-2025 17:34

starstarstarstarstar
Jorik de Wit
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Zeer nuttige cursus. Door de grote hoeveelheid mails en beleidsstukken die ik moet schrijven leek deze training zeer geschikt.
Ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. De tips en trics zijn zeer toepasselijk en geven mij houvast. Ik kan hier echt mee verder." - 09-04-2025 10:03

"Zeer nuttige cursus. Door de grote hoeveelheid mails en beleidsstukken die ik moet schrijven leek deze training zeer geschikt. Ik ben blij… alles lezen - 09-04-2025 10:03

starstarstarstarstar
max vooges
Operationeel Directeur
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus Zakelijke Correspondentie was voor mij een hele goede opfrisser.

Ondanks dat ik al de nodige ervaring heb met zakelijk schrijven, merkte ik dat het ontzettend waardevol was om weer even stil te staan bij de basis én de kleine, maar belangrijke details.

Ik heb veel gehad aan de inhoud van de cursus – duidelijk, praktisch en meteen toepasbaar in de dagelijkse praktijk.

Ook de feedback op de verschillende onderdelen vond ik erg nuttig. Het was concreet en opbouwend, en gaf me nieuwe inzichten waar ik zeker mee verder kan.

Heel erg bedankt weer, Mieke, voor je begeleiding en scherpe blik!" - 07-04-2025 09:35

"De cursus Zakelijke Correspondentie was voor mij een hele goede opfrisser. Ondanks dat ik al de nodige ervaring heb met zakelijk schrijv… alles lezen - 07-04-2025 09:35

starstarstarstarstar
Rob Visser
vertaler
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Schijfvaardigheid is niet zo'n exacte wetenschap als spelling of grammatica, maar de docent weet er toch een heel pak verstandigs over te vertellen. De cursus is zorgvuldig opgebouwd, maar met voldoende ruimte om te improviseren als de behoeften van de groep daar aanleiding toe geven. De docent brengt de stof helder en gedegen maar ook steeds met een vrolijke twist. Het was een genoegen!" - 02-04-2025 20:03

"Schijfvaardigheid is niet zo'n exacte wetenschap als spelling of grammatica, maar de docent weet er toch een heel pak verstandigs over te ve… alles lezen - 02-04-2025 20:03

starstarstarstarstar
Annet Blok
Medewerker Service & Informatie
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leuke en leerzame dag. Ik kende Mieke een beetje van de online lunchtrainingen. In het echt is ze precies vrolijk, spontaan en ze weet waar ze het over heeft. Ook mijn collega's waren enthousiast, we hebben al gepraat over een mogelijk vervolg." - 26-02-2025 06:31

"Het was een leuke en leerzame dag. Ik kende Mieke een beetje van de online lunchtrainingen. In het echt is ze precies vrolijk, spontaan en z… alles lezen - 26-02-2025 06:31

starstarstarstarstar_half
Rina Van der Linden
Medewerkster Service en Informatie
9
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik vond het een supergezellige, en zeer leerzame cursus. Heel veel van Mieke opgestoken. De liefde voor de Nederlandse taal spat van haar af. Ik kijk uit naar de volgende cursus. Echt een aanrader!" - 25-02-2025 14:54

"Ik vond het een supergezellige, en zeer leerzame cursus. Heel veel van Mieke opgestoken. De liefde voor de Nederlandse taal spat van haar af… alles lezen - 25-02-2025 14:54

starstarstarstarstar
Esther Elmendorp
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een hele leuke cursus, leerzaam. Het is op een leuke manier overgebracht en zeer interactief. Zeker een aanrader!
Ik hoop op een vervolg training de docent is top! Tot de volgende les." - 25-02-2025 13:36

"Het was een hele leuke cursus, leerzaam. Het is op een leuke manier overgebracht en zeer interactief. Zeker een aanrader! Ik hoop op een ve… alles lezen - 25-02-2025 13:36

starstarstarstarstar_half
Van der Salm
9
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Mieke heeft een leuke afwisselende training gegeven. Het was een opfriscursus en ik denk dat Mieke ook heel goed een vervolg kan geven. Geeftdit zelf ook vaak aan. Zeker een aanrader" - 25-02-2025 13:33

"Mieke heeft een leuke afwisselende training gegeven. Het was een opfriscursus en ik denk dat Mieke ook heel goed een vervolg kan geven. Geef… alles lezen - 25-02-2025 13:33

starstarstarstarstar
Ligaya Guzman
Medewerker Intake
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een erg leuke training! Ik heb er veel van opgestoken. Het werd op een duidelijke en interactieve manier overgebracht.

Ik raad deze training absoluut aan voor iedereen die zijn of haar Nederlands wil verbeteren!" - 25-02-2025 13:31

"Het was een erg leuke training! Ik heb er veel van opgestoken. Het werd op een duidelijke en interactieve manier overgebracht. Ik raad de… alles lezen - 25-02-2025 13:31

starstarstarstarstar
Shelly Booijen
Officemanager
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De correspondentiecursus bij Mieke was ontzettend leerzaam! Ze geeft op een fijne en duidelijke manier les, en de lessen op de leuke locaties maakten het extra bijzonder. Echt een aanrader voor iedereen!" - 05-02-2025 10:24

"De correspondentiecursus bij Mieke was ontzettend leerzaam! Ze geeft op een fijne en duidelijke manier les, en de lessen op de leuke locatie… alles lezen - 05-02-2025 10:24

starstarstarstarstar
Maxime Wolff
Coördinator Secretariaat
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb recent de online grammatica- en correspondentiecursus van Mieke gevolgd, en ik ben absoluut tevreden met de inhoud en structuur van de cursus. De cursus is perfect voor iedereen die zijn of haar schrijfvaardigheden in het Nederlands naar een hoger niveau wil tillen.

Duidelijke Mieke legt de grammatica op een heldere en gestructureerde manier uit. De theorie wordt altijd gevolgd door concrete voorbeelden, zodat je direct kunt zien hoe de regels in de praktijk werken. Dit maakt het gemakkelijker om de stof te begrijpen en toe te passen.

Praktijkgerichte De cursus bevat veel interactieve oefeningen die niet alleen je grammaticale kennis testen, maar je ook helpen je correspondentievaardigheden te verbeteren. De opdrachten zijn relevant en realistisch, bijvoorbeeld het schrijven van e-mails en brieven in zakelijke en informele contexten.

De grammatica- en correspondentiecursus van Mieke is een uitstekende keuze voor iedereen die zijn of haar taalvaardigheid wil verbeteren. Of je nu beter wilt leren schrijven voor werk, studie of persoonlijke doeleinden, deze cursus biedt een gedegen basis en praktische tools om je doelen te bereiken. Ik raad het absoluut aan!" - 07-01-2025 11:51

"Ik heb recent de online grammatica- en correspondentiecursus van Mieke gevolgd, en ik ben absoluut tevreden met de inhoud en structuur van d… alles lezen - 07-01-2025 11:51

starstarstarstarstar
Edwin van Etten
Projectleider
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"prettig gegeven cursus waar alle elementen duidelijk en goed worden uitgelegd. Dit met oog voor individuele kennis en vaardigheden van de verschillende cursisten. ik raad deze cursus bij een ieder aan!" - 30-12-2024 06:48

"prettig gegeven cursus waar alle elementen duidelijk en goed worden uitgelegd. Dit met oog voor individuele kennis en vaardigheden van de ve… alles lezen - 30-12-2024 06:48

starstarstarstarstar_border
van Berkel
8
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Bruikbare tips ontvangen. Helaas had ik een andere voorstelling van zaken. Ik dacht namelijk dat verschillende typen brieven werden behandeld, maar dat is niet gebeurd. Daarnaast had ik het fijn gevonden als mijn brief tijdens de cursus werd behandeld. " - 20-12-2024 12:02

"Bruikbare tips ontvangen. Helaas had ik een andere voorstelling van zaken. Ik dacht namelijk dat verschillende typen brieven werden behandel… alles lezen - 20-12-2024 12:02

Dank je wel voor je review. Fijn dat we het misverstand snel hebben kunnen ophelderen en we nemen dit mee om de communicatie te vervolmaken.

- 20-12-2024 12:02
starstarstarstarstar
Inge de Wilde
Secretaresse
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Met de kleine kennis die ik had heb ik enorm veel opgestoken van de Nederlandse taal. De cursus is dus ook heel fijn voor als je de nederlandse taal niet helemaal onder de duim hebt. Ik heb de cursus drie keer online gevolgd en dat is me ook enorm meegevallen! Mieke is een fantastische cursusleidster. Ze weet het goed te brengen. Echt heel leerzaam!" - 19-12-2024 15:17

"Met de kleine kennis die ik had heb ik enorm veel opgestoken van de Nederlandse taal. De cursus is dus ook heel fijn voor als je de nederlan… alles lezen - 19-12-2024 15:17

starstarstarstarstar
Anouk Hornyák
Administratief medewerkster
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was ontzettend goed georganiseerd, de info was top verzorgd.
Ik heb weer een hele hoop geleerd en heb hierbij ook weer het een en ander kunnen toepassen in de praktijk. Mieke kan alles heel duidelijk en door middel van ezelsbruggetjes aan ons uitleggen. Hierdoor maakt het gemakkelijk om toe te passen. Ook de map en de actieve les werkt hier goed aan mee. Bedankt!" - 28-11-2024 13:19

"Het was ontzettend goed georganiseerd, de info was top verzorgd. Ik heb weer een hele hoop geleerd en heb hierbij ook weer het een en ande… alles lezen - 28-11-2024 13:19

starstarstarstarstar
Marieke Timmer
woonplein medewerkster
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was weer een hele leuke en leerzame training. Het enthousiasme van Mieke werkt gewoon aanstekelijk. Ze brengt alles met zoveel passie voor haar vak, het is ongelooflijk. Ik kijk nu alweer uit naar de volgende training." - 27-11-2024 15:42

"Het was weer een hele leuke en leerzame training. Het enthousiasme van Mieke werkt gewoon aanstekelijk. Ze brengt alles met zoveel passie vo… alles lezen - 27-11-2024 15:42

starstarstarstarstar
Brigitte van den Berg
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Mieke geeft gepassioneerd haar training. De training is actief, je gaat zelf schrijven of je werkt in groepjes. Het is leuk om je eigen correspondentie onder de loep te nemen met alle tips die je van Mieke leert. De training is echt een aanrader om zakelijker en klantgerichter te schrijven." - 26-11-2024 10:08

"Mieke geeft gepassioneerd haar training. De training is actief, je gaat zelf schrijven of je werkt in groepjes. Het is leuk om je eigen corr… alles lezen - 26-11-2024 10:08

Björk van Brussel
starstarstarstarstar_half
Björk van Brussel
KCC/Woonplein medewerkster
9
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was weer een leuke en leerzame training waar ik veel kennis heb opgedaan. Ik ben me nu veel meer bewust van mijn mails die ik naar huurder(s) en/of mogelijke huurder(s) verstuur." - 25-11-2024 14:39

"Het was weer een leuke en leerzame training waar ik veel kennis heb opgedaan. Ik ben me nu veel meer bewust van mijn mails die ik naar huurd… alles lezen - 25-11-2024 14:39

starstarstarstarstar
Ainhoa Velasco
St
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Alfabeta Tekst en Training is dé plek als je op een leuk, duidelijke, gezellige manier aan je Nederlands wilt sleutelen. Mijn ervaring met Mieke Winnubst als trainer, is zeer positief. De lesstof wordt op een duidelijk, frisse manier uitgelegd. Mieke is heel professioneel en ze brengt haar passie voor taal heel goed over op haar leerlingen In korte tijd leer je de belangrijkste punten. Ik ben blij verrast en zal zeker nog meer cursussen gaan doen." - 12-11-2024 12:24

"Alfabeta Tekst en Training is dé plek als je op een leuk, duidelijke, gezellige manier aan je Nederlands wilt sleutelen. Mijn ervaring met M… alles lezen - 12-11-2024 12:24

Mieke Winnubst
Mieke Winnubst
directeur / senior trainer
9,8
Petra Boers
Petra Boers
Senior trainer-adviseur Communicatie
9,8

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)