Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Tijdsduur
Trainers
Mieke WinnubstPetra Boers
Locatie
Op locatie, Online
Startdatum en plaats
Logo van Alfabeta Tekst en Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,5 Alfabeta Tekst en Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,5 (uit 610 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #1 in Communicatie, #2 in Taalcursus en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2018: #1 in Taalcursus, #2 in Communicatie en #3 in Sales.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2016: #3 in Communicatie.

Lees meer over Beste Opleider 2019.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,4
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 168 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
Kim Wagenmakers
Junior sales advisor
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Vorige week een hele fijne training gehad van Danielle. De inhoud was nuttig, goed te volgen en werd op een fijne manier gepresenteerd en uitgelegd. De training werd op een interactieve manier gegeven en iedere deelnemer werd betrokken. Dit maakte het ook alles behalve saai. Al met al, positief." - 19-10-2020 07:21

"Vorige week een hele fijne training gehad van Danielle. De inhoud was nuttig, goed te volgen en werd op een fijne manier gepresenteerd en ui… alles lezen - 19-10-2020 07:21

Startdata en plaatsen

placeZwolle
12 nov. 2020
check_circle Startgarantie
placeRotterdam
17 nov. 2020
check_circle Startgarantie
placeEindhoven
24 nov. 2020
check_circle Startgarantie
computer Online:
26 nov. 2020
placeUtrecht
15 dec. 2020
computer Online:
9 feb. 2021
placeAmsterdam
18 mrt. 2021
placeEindhoven
30 mrt. 2021
placeZwolle
29 apr. 2021
placeRotterdam
1 jun. 2021
computer Online:
10 jun. 2021
placeUtrecht
8 jul. 2021

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (Alfabeta staat al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpe…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Klantgericht schrijven, Schrijven, Zakelijke brieven, Zakelijk schrijven en Brieven schrijven.

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (Alfabeta staat al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

• huisstijl en vormgeving
• de indeling van je tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
• het doel van de brief/e-mail
• klantgerichte openings- en slotzinnen
• een heldere opbouw van de tekst
• een efficiënt schrijfproces
• het vinden van de juiste toon
• positief schrijven
• schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
• aantrekkelijk en klantgericht formuleren
• de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
• correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
• handige tips voor een goede e-mail
• jouw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
• de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
• verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met je/jij of u/U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Mogen "ik" en "wij" door elkaar in één tekst?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.

Alfabeta staat al jaren in de top drie Beste Opleider van Nederland!

• Je krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij je uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit jouw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor jouw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop je kunt aangeven welke knelpunten je ervaart in jouw correspondentiepraktijk. De trainer geeft je dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

Ook als incompanytraining!

9,4
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 168 ervaringen
starstarstarstarstar
Kim Wagenmakers
Junior sales advisor
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Vorige week een hele fijne training gehad van Danielle. De inhoud was nuttig, goed te volgen en werd op een fijne manier gepresenteerd en uitgelegd. De training werd op een interactieve manier gegeven en iedere deelnemer werd betrokken. Dit maakte het ook alles behalve saai. Al met al, positief." - 19-10-2020 07:21

"Vorige week een hele fijne training gehad van Danielle. De inhoud was nuttig, goed te volgen en werd op een fijne manier gepresenteerd en ui… alles lezen - 19-10-2020 07:21

starstarstarstarstar
van Velzen
Woordvoerder / Beleidsmedewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training was leuk, leerzaam, interactief en op maat gemaakt.

In de training zijn praktisch toepasbare tips behandeld. Deze zijn vervolgens toegepast op de zelf aangeleverde teksten.

Daarnaast werd goed rekening gehouden met de huidige maatregelen. De training vond in fysieke vorm plaats, waarbij een aantal collega's ook online hebben deelgenomen." - 14-10-2020 07:26

"De training was leuk, leerzaam, interactief en op maat gemaakt. In de training zijn praktisch toepasbare tips behandeld. Deze zijn vervo… alles lezen - 14-10-2020 07:26

starstarstarstarstar_border
Anoniem
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Online les gevolgd maar desondanks zeer interactief. Training is goed te volgen en je hebt de ruimte om vragen te stellen. In de cursus krijg je veel tips mee. Top gedaan!" - 13-10-2020 18:39

"Online les gevolgd maar desondanks zeer interactief. Training is goed te volgen en je hebt de ruimte om vragen te stellen. In de cursus krij… alles lezen - 13-10-2020 18:39

starstarstarstarstar
Danny Griffioen
Partner Succes Manager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leerzame, leuke en interactieve cursus. Hierbij heb ik op een heldere manier nieuwe tools ontvangen om mijn klantgerichte emails naar een hoger niveau te tillen. Op deze manier krijgen onze klanten en partners een nog fijnere ervaring." - 13-10-2020 14:17

"Het was een leerzame, leuke en interactieve cursus. Hierbij heb ik op een heldere manier nieuwe tools ontvangen om mijn klantgerichte emails… alles lezen - 13-10-2020 14:17

starstarstarstarstar
Marianne Radder
servicebureaumedewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra gaf de training op een hele leuke manier! Spelenderwijs kregen we vele nuttige informatie. Ook nam ze alle tijd voor ons. Ze wist ook een ieder persoonlijk goed te helpen, gedurende de hele training. Ik raad deze training absoluut bij iedereen aan! Ik zou zeggen gewoon doen!" - 09-10-2020 09:06

"Petra gaf de training op een hele leuke manier! Spelenderwijs kregen we vele nuttige informatie. Ook nam ze alle tijd voor ons. Ze wist ook … alles lezen - 09-10-2020 09:06

Sema Cosar
starstarstarstarstar
Sema Cosar
Communicatieadviseur & Woordvoerder i.o.
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Wij hebben een schrijftraining op B1-taalniveau gevolgd bij AlfaBeta. Petra heeft de training heel erg goed voorbereid. De training was op maat gemaakt, waardoor je kon opmaken hoeveel werk en tijd er in de voorbereiding heeft gezeten. Leuk om onze namen terug te zien in de voorbeelden en ook aan de slag te gaan met vakinhoudelijke teksten. De training is een eye-opener geweest voor mij. Ik denk nu veel meer na of het wel begrijpelijk is wat ik schrijf en ik probeer de tips die we van Petra hebben gekregen toe te passen. Kortom: een echte aanrader voor iedereen. Of je nou voor je interne of externe doelgroep schrijft. " - 09-10-2020 08:43

"Wij hebben een schrijftraining op B1-taalniveau gevolgd bij AlfaBeta. Petra heeft de training heel erg goed voorbereid. De training was op m… alles lezen - 09-10-2020 08:43

Berry Wasmus
starstarstarstarstar
Berry Wasmus
Woordvoerder Veiligheidsregio Haaglanden
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Prima training die erg goed aansluit bij onze praktijk als Woordvoerders bij de Veiligheidsregio. Kortom weer een leerzame en prettige ervaring voorzien een gezonde dosis humor. Dankjewel Petra! Nb alleen wel jammer dat deze review uit minimaal 30 woorden met bestaan🙃" - 09-10-2020 08:26

"Prima training die erg goed aansluit bij onze praktijk als Woordvoerders bij de Veiligheidsregio. Kortom weer een leerzame en prettige ervar… alles lezen - 09-10-2020 08:26

starstarstarstarstar
Irene Van den Akker
Communicatiemedewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een erg leuke, leerzame training. Petra had zich goed ingelezen in de doelgroep en passende opdrachten op maat bedacht. Het was duidelijk en goed te volgen. Ik raad Petra zeker aan bij anderen!" - 08-10-2020 18:51

"Het was een erg leuke, leerzame training. Petra had zich goed ingelezen in de doelgroep en passende opdrachten op maat bedacht. Het was duid… alles lezen - 08-10-2020 18:51

starstarstarstarstar
Aart de Bruin
Customer Relations
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb de training met erg veel plezier gevolgd en heel veel geleerd. Petra is de beste trainer die ik ooit heb gehad in mijn lange werkleven. Ik overdrijf niet. De stof werd door haar humorvolle presentatie en duidelijke uitleg zeer behapbaar. Ik heb de inhoud van de training daardoor direct in mijn werk kunnen gebruiken. Erg blij mee!" - 05-10-2020 18:04

"Ik heb de training met erg veel plezier gevolgd en heel veel geleerd. Petra is de beste trainer die ik ooit heb gehad in mijn lange werkleve… alles lezen - 05-10-2020 18:04

Raymond Moelands
starstarstarstarstar
Raymond Moelands
Customer Care Frontoffice Medewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Echt een geweldige training. Veel kennis opgedaan mbt het versturen en lezen van e-mails wat je gelijk in praktijk toe kan passen. Al met al erg leerzaam en door Petra op een leuke en prettige wijze gedeeld. " - 05-10-2020 13:41

"Echt een geweldige training. Veel kennis opgedaan mbt het versturen en lezen van e-mails wat je gelijk in praktijk toe kan passen. Al met al… alles lezen - 05-10-2020 13:41

starstarstarstarstar
T. de Jong
Accountmanager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Geweldige training gevolgd van Petra! Je kunt aan alles merken dat ze superveel ervaring heeft, waardoor ze voor iedereen hele goeie tips heeft. Ik vond schrijven niet leuk, maar na deze ene dag zie ik er niet meer tegenop." - 01-10-2020 13:33

"Geweldige training gevolgd van Petra! Je kunt aan alles merken dat ze superveel ervaring heeft, waardoor ze voor iedereen hele goeie tips he… alles lezen - 01-10-2020 13:33

starstarstarstarstar
Manou Lainsamputty
Beschermingsbewindvoerder
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training was erg leerzaam omdat er fijn wordt uitgelegd. Alle vragen die de cursisten hadden kwamen aan bod. Tevens werd er goed rekening gehouden met de corona maatregelen en kregen wij een heerlijke lunch. Zeker een aanrader!" - 01-10-2020 13:00

"De training was erg leerzaam omdat er fijn wordt uitgelegd. Alle vragen die de cursisten hadden kwamen aan bod. Tevens werd er goed rekening… alles lezen - 01-10-2020 13:00

starstarstarstarstar_half
Evers
bewindvoerder
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke en interessante training. Ik heb zeker voldoende handvatten gekregen om zakelijk corresponderen toe te passen in mijn werk.
Ik raadt deze training aan.
De trainster geeft de training op een leuke interactieve manier." - 01-10-2020 12:13

"Leuke en interessante training. Ik heb zeker voldoende handvatten gekregen om zakelijk corresponderen toe te passen in mijn werk. Ik raadt… alles lezen - 01-10-2020 12:13

starstarstarstarstar_border
Manou Lainsamputty
Beschermingsbewindvoerder
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training was erg leerzaam omdat er fijn wordt uitgelegd. Alle vragen die de cursisten hadden kwamen aan bod. Tevens werd er goed rekening gehouden met de corona maatregelen en kregen wij een heerlijke lunch. Zeker een aanrader!" - 01-10-2020 11:59

"De training was erg leerzaam omdat er fijn wordt uitgelegd. Alle vragen die de cursisten hadden kwamen aan bod. Tevens werd er goed rekening… alles lezen - 01-10-2020 11:59

starstarstarstarstar
E. Middelkoop
Medewerkster Sales Support CWS
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra doet het geweldig. Rustige vrouw met verstand van zaken. Ze zorgt voor een ontspannen sfeer. Met haar kennis heeft ze mij zeker een aantal bruikbare tips gegeven. Dank aan Petra!" - 01-10-2020 11:42

"Petra doet het geweldig. Rustige vrouw met verstand van zaken. Ze zorgt voor een ontspannen sfeer. Met haar kennis heeft ze mij zeker een aa… alles lezen - 01-10-2020 11:42

starstarstarstarstar
gea van Zanten
customercare
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ontzettende leuke, interactieve training met goede duidelijke uitleg. Erg leerzaam en een echte aanrader. Petra traint op een zeer prettige manier waardoor je goed je aandacht bij de training kan houden." - 30-09-2020 10:14

"Ontzettende leuke, interactieve training met goede duidelijke uitleg. Erg leerzaam en een echte aanrader. Petra traint op een zeer prettige … alles lezen - 30-09-2020 10:14

starstarstarstarstar
Mariëtte de Laat
Backoffice
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leerzame training waarin veel aandacht wordt besteed aan modern taalgebruik. Het is niet alleen maar luisteren maar ook zelf actief meedoen wat de training ook leuk maakt. Ik heb er zeker veel van opgestoken." - 30-09-2020 08:17

"Het was een leerzame training waarin veel aandacht wordt besteed aan modern taalgebruik. Het is niet alleen maar luisteren maar ook zelf act… alles lezen - 30-09-2020 08:17

starstarstarstarstar
Linda Bergman
Front office medewerkster
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training van Petra heb ik als zeer prettig ervaren. De uitleg was duidelijk en ik heb veel goede tips en tricks gekregen. Dankzij de training word je uit je vaste patroon gehaald en heb ik geleerd hoe dit anders kan en vooral minder 'ouderwets'.
Groetjes, Linda Bergman." - 30-09-2020 06:21

"De training van Petra heb ik als zeer prettig ervaren. De uitleg was duidelijk en ik heb veel goede tips en tricks gekregen. Dankzij de trai… alles lezen - 30-09-2020 06:21

starstarstarstarstar
Cinzia Guarneri
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Super leuke en leerzame les. Petra is een hele lieve enthousiaste vrouw die heel fijn lesgeeft. Ik heb er erg veel aan gehad en kan deze training dan ook iedereen aanbevelen. " - 24-09-2020 14:40

"Super leuke en leerzame les. Petra is een hele lieve enthousiaste vrouw die heel fijn lesgeeft. Ik heb er erg veel aan gehad en kan deze tra… alles lezen - 24-09-2020 14:40

Branko Hardeman
starstarstarstarstar
Branko Hardeman
Projectleider
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Deze cursus is echt verhelderend. Door de laagdrempelige manier van les geven maakt het deze een fijne cursus om te volgen.
Daarnaast is de locatie geweldig met daarbij een toplunch met voor elk wat wils naar keuze.
De " - 18-09-2020 08:50

"Deze cursus is echt verhelderend. Door de laagdrempelige manier van les geven maakt het deze een fijne cursus om te volgen. Daarnaast is de… alles lezen - 18-09-2020 08:50

Mieke Winnubst - directeur / senior trainer
Mieke Winnubst
directeur / senior trainer
9,6
Petra Boers - Senior trainer-adviseur Communicatie
Petra Boers
Senior trainer-adviseur Communicatie
9,8

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)