Leiderschap in Onderwijsbestuur
Startdata en plaatsen
Beschrijving
De academische leergang Leiderschap in Onderwijsbestuur biedt grip op het omgaan met de complexe vraagstukken in uw praktijk.
Het besturen van onderwijsorganisaties is een veeleisende en uitdagende professie met veel verantwoordelijkheden. Hoe laveer je in de waan van de dag tussen meer doen met minder, het vormgeven aan een lerende organisatie en het realiseren van een duurzaam strategisch plan? De academische leergang Leiderschap in Onderwijsbestuur biedt grip op het omgaan met de complexe vraagstukken in jouw praktijk.
Een toekomstbestendige visie ontwikkelen waarmee u verantwoorde beslissingen kunt nemen op ‘goed onderwijs, goed bestuur
In de opleiding ga je met jouw mededeelnemers actu…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
De academische leergang Leiderschap in Onderwijsbestuur biedt grip op het omgaan met de complexe vraagstukken in uw praktijk.
Het besturen van onderwijsorganisaties is een veeleisende en
uitdagende professie met veel verantwoordelijkheden. Hoe laveer je
in de waan van de dag tussen meer doen met minder, het vormgeven
aan een lerende organisatie en het realiseren van een duurzaam
strategisch plan? De academische leergang Leiderschap in
Onderwijsbestuur biedt grip op het omgaan met de complexe
vraagstukken in jouw praktijk.
Een toekomstbestendige visie ontwikkelen waarmee u verantwoorde
beslissingen kunt nemen op ‘goed onderwijs, goed bestuur
In de opleiding ga je met jouw mededeelnemers actuele thema’s
vanuit verschillende invalshoeken benaderen. Samen verder denken
over kwaliteit van onderwijs, hoe je opgelegde
professionaliseringsdoelstellingen kunt realiseren, maar ook over
jouw verhouding tot de Raad van Toezicht. Je gaat op zoek naar de
samenhang der dingen, ontwikkelt een toekomstbestendige visie
waarmee je verantwoorde beslissingen kunt nemen op ‘goed onderwijs,
goed bestuur’.
Werken aan goed bestuur
Als onderwijsbestuurder moet je stand houden onder maatschappelijke
en financiële druk, meer doen met minder middelen en tóch
inspireren, toekomst bieden en continuïteit waarborgen. De leergang
biedt een solide wetenschappelijke kennisbasis en een context
waarin je je kunt spiegelen aan mede-onderwijsbestuurders. Je
schept hiermee de mentale ruimte om jouw dilemma’s meester te
worden en goed bestuur te tonen. Om zo vanuit uw persoon, rol en
context, omgevingsbewust en integer te kunnen handelen.
Na afronding van de leergang heb je:
- een aantal cruciale competenties verdiept voor professioneel
onderwijsbestuur en een gezonde organisatie;
- het vermogen vergroot om te varen op eigen kompas, in tijden van
toenemende complexiteit;
- jouw persoonlijk en verbindend leiderschap ontwikkeld;
- een gedegen en actuele visie gecreëerd op kwaliteit en
onderwijs;
- een helicopterview ontwikkeld en kom je tot strategisch denken en
doen.
Voor wie?
In de leergang ontmoet je collega’s met een bestuurlijke agenda uit
verschillende sectoren in het onderwijs. Deelnemers willen een
solide fundament leggen voor besturen in een beweeglijke praktijk
én hebben de ambitie zich te ontwikkelen tot meer dan goede
onderwijsbestuurders, om zo hun organisatie verder te
professionaliseren. Allen met een ruime relevante werkervaring en
een academische of hbo-vooropleiding.
Het programma
De leergang Leiderschap in Onderwijsbestuur bestaat uit vijf
tweedaagse bijeenkomsten en twee dagexcursies gespreid over een
periode van negen maanden.
Tweedaagse ontdekkingstocht | “Je binnenste buiten”
Je onderzoekt uw drijfveren, bagage, waarden en kernovertuigingen
aan de hand van het concept van dr. Manon Ruijters, om beter
inzicht te krijgen in de bijzonderheden van jou als persoon in
relatie tot jouw professionele rol.
Module 1 | Richting geven aan de onderwijsorganisatie
Wat is de maatschappelijke opdracht en verantwoordelijkheid van
onderwijsorganisaties. Wat betekent dit voor de invulling,
vormgeving van de rol van jou als bestuurder?
Dagexcursie 1 | Verkenning van de context
We onderzoeken en verkennen broedplaatsen van maatschappelijke
vernieuwing, verandering of complexiteit.
Module 2 | De bestuurder aan de slag
In hoeverre is het concept ‘professional’ van toepassing op de
bestuurder? Hoe blijf je in jouw bestuurlijke rol terwijl je je
verbindt met de organisatie, met de inrichting ervan en van de
specifieke beleidsterreinen.
Dagexcursie 2 | Innovatie in het onderwijs
We verkennen plekken waar wordt geëxperimenteerd en gebouwd aan
nieuwe vormen van onderwijs.
Module 3 | De bestuurder als gezicht, boegbeeld en hoofd
Hoe toon je jouw leiderschap? Hoe hou je daarin rekening met jouw
verschillende rollen als bestuurder? We werken aan zelfreflectie en
leren denken over het omgaan met morele dilemma’s.
Module 4 | Verbinding en integratie
Welke plaats neemt de rol en positie van de bestuurder in binnen
het krachtenspel met de Raad van Toezicht, de collega-bestuurders,
de directeuren en de medewerkers van de organisatie.
Reflectie
Je reflecteert op wat de leergang jou als persoon heeft gebracht,
wat je hebt geleerd en welke gevolgen dit heeft voor jouw rol, jouw
opgave, opdracht en jouw agenda.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.