Filosofie in Organisaties
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Waarom elke organisatie een filosoof nodig heeft
Creëren van waarde – het is een belangrijke bezigheid in het leven. We willen waarde toevoegen aan het bestaande en creëren nieuwe groei-impulsen. Deze instelling heeft veel voorspoed en welvaart gebracht. Maar naast alle vernieuwing is de identiteit van jouw organisatie steeds belangrijker: je voegt immers waarde toe aan wat al bestaat. Maar hoe duidelijk heb je die identiteit nog voor ogen? En jouw afnemers? Weet je nog waartoe jouw organisatie bestaat? Onder leiding van de voormalig Denker des Vaderlands prof. dr. René ten Bos ga je met deze en andere vraagstukken aan de slag.
Schijnbare vanzelfsprekendheden onder de loep nemen in de leerga…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Waarom elke organisatie een filosoof nodig heeft
Creëren van waarde – het is een belangrijke bezigheid in het
leven. We willen waarde toevoegen aan het bestaande en creëren
nieuwe groei-impulsen. Deze instelling heeft veel voorspoed en
welvaart gebracht. Maar naast alle vernieuwing is de identiteit van
jouw organisatie steeds belangrijker: je voegt immers waarde toe
aan wat al bestaat. Maar hoe duidelijk heb je die identiteit nog
voor ogen? En jouw afnemers? Weet je nog waartoe jouw organisatie
bestaat? Onder leiding van de voormalig Denker des Vaderlands prof.
dr. René ten Bos ga je met deze en andere vraagstukken aan de
slag.
Schijnbare vanzelfsprekendheden onder de loep nemen in de
leergang Filosofie in Organisaties
In de leergang Filosofie in Organisaties neem je schijnbare
vanzelfsprekendheden onder de loep. Zekerheden die we in de vorm
van regels en afspraken zelf hebben ingebouwd. Vaak genoeg blijkt
echter dat deze afspraken op zich zelf gaan staan. Wat we als
helderheid voor ogen hadden, loopt dan uit op starheid. Want als er
iets veranderlijk is, dan is het wel de wereld waarin we de
afspraken maken.
Opleiding Filosofie in Organisaties
Grotere bewegingen zoals maatschappelijke transities,
internationale politieke ontwikkelingen en economische turbulentie,
zijn door informatiemedia altijd dichtbij. Daardoor heb je het
gevoel er ook wat mee te moeten; maar wat en hoe? Hoe ontdek je de
bredere verbanden? En vanuit welk denken bepaal je jouw keuze? Dit
zijn typische vragen waarmee je in deze opleiding Filosofie in
Organisaties aan de slag gaat. In deze vragen ligt een zoektocht
naar betekenisgeving besloten. Waardevolle vragen, omdat ze over de
kernwaarden van jouw organisatie gaan en richting geven aan
herdefiniëring. Verder denken dus.
Betekenisgeving, identiteit en organisatiestrategie
Actief vernieuwingsdenken en innoveren vanuit betekenisgeving,
waarbij ethiek en integriteit verweven zijn, leidt tot een sterkere
identiteit en een nieuw perspectief op waardecreatie. In de
leergang Filosofie in Organisaties krijg je handvatten aangereikt
waarmee je een brug slaat tussen betekenisgeving, identiteit en
organisatiestrategie. Een strategie die sterker is dan de grillige
en onvoorspelbare toekomst. Als belangrijke spil binnen jouw
organisatie denk je verder over geconstrueerde sociale relaties en
ontwikkelingen. Daarmee maak je het verschil. Door met oog voor de
context onafhankelijk en zelfstandig te denken, verrijk je jouw
leiderschap. Bestaande zaken vanuit nieuwe invalshoeken en andere
paradigma’s benaderen, leidt tot een nieuw esprit en een opstap
voor nieuwe waardecreatie.
Na afronding van de academische leergang Filosofie in
Organisaties:
- heb je jouw kennis over organisatievormen aangevuld met nieuwe
denkwijzen en een filosofische benadering op organisatie- en
strategievraagstukken;
- kun je een visie ontwikkelen op hoe organisaties vanuit
verbindende grondslagen verbintenissen aan kunnen gaan met
medewerkers, opdrachtgevers, klanten en andere stakeholders;
- bevorder je jouw zelfstandig denken waardoor je beter in staat
bent om te reflecteren op waarden en principes. Jouw
leiderschapsrol binnen de organisatie wordt daarmee versterkt.
Voor wie?
De opleiding Filosofie in Organisaties is een ontwikkelplatform
voor mensen die van invloed zijn op de strategiebepaling van
organisaties of organisatieonderdelen. Je voelt zich betrokken bij
en bent van invloed op strategiebepaling en –invulling van jouw
organisatie of onderdelen daarvan. Kaders, grenzen en conventies
zijn voor jou meer dan regels en afspraken. Je wilt nadenken over
fundamentele keuzes met betrekking tot jouw organisatie en schrikt
er niet voor terug dezelfde vragen aan jezelf te stellen. Filosofie
studeren, waarbij je door verrassende inzichten werkt aan een
slagvaardigere organisatie.
Het programma
De opleiding Filosofie in Organisaties is modulair opgebouwd: zeven
tweedaagse modules gespreid over een periode van tien maanden.
Module 1 | Organisatie ontmoet grenzen
Module 2 | Filosofie in organisaties
Module 3 | Ethiek in organisaties
Module 4 | Leiderschap in de spiegel
Module 5 | Zingeving en strategie
Module 6 | Verantwoordelijkheid en waarde
Module 7 | Nieuwe perspectieven
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.