Filosofie in Organisaties

Tijdsduur

Filosofie in Organisaties

AOG School of Management
Logo van AOG School of Management
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,1 AOG School of Management heeft een gemiddelde beoordeling van 8,1 (uit 41 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Waarom elke organisatie een filosoof nodig heeft

Creëren van waarde – het is een belangrijke bezigheid in het leven. We willen waarde toevoegen aan het bestaande en creëren nieuwe groei-impulsen. Deze instelling heeft veel voorspoed en welvaart gebracht. Maar naast alle vernieuwing is de identiteit van jouw organisatie steeds belangrijker: je voegt immers waarde toe aan wat al bestaat. Maar hoe duidelijk heb je die identiteit nog voor ogen? En jouw afnemers? Weet je nog waartoe jouw organisatie bestaat? Onder leiding van de voormalig Denker des Vaderlands prof. dr. René ten Bos ga je met deze en andere vraagstukken aan de slag.

Schijnbare vanzelfsprekendheden onder de loep nemen in de leerga…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Filosofie, Zelfbewustzijn, Godsdienst & Theologie, Yoga en Zingeving.

Waarom elke organisatie een filosoof nodig heeft

Creëren van waarde – het is een belangrijke bezigheid in het leven. We willen waarde toevoegen aan het bestaande en creëren nieuwe groei-impulsen. Deze instelling heeft veel voorspoed en welvaart gebracht. Maar naast alle vernieuwing is de identiteit van jouw organisatie steeds belangrijker: je voegt immers waarde toe aan wat al bestaat. Maar hoe duidelijk heb je die identiteit nog voor ogen? En jouw afnemers? Weet je nog waartoe jouw organisatie bestaat? Onder leiding van de voormalig Denker des Vaderlands prof. dr. René ten Bos ga je met deze en andere vraagstukken aan de slag.

Schijnbare vanzelfsprekendheden onder de loep nemen in de leergang Filosofie in Organisaties
In de leergang Filosofie in Organisaties neem je schijnbare vanzelfsprekendheden onder de loep. Zekerheden die we in de vorm van regels en afspraken zelf hebben ingebouwd. Vaak genoeg blijkt echter dat deze afspraken op zich zelf gaan staan. Wat we als helderheid voor ogen hadden, loopt dan uit op starheid. Want als er iets veranderlijk is, dan is het wel de wereld waarin we de afspraken maken.

Opleiding Filosofie in Organisaties
Grotere bewegingen zoals maatschappelijke transities, internationale politieke ontwikkelingen en economische turbulentie, zijn door informatiemedia altijd dichtbij. Daardoor heb je het gevoel er ook wat mee te moeten; maar wat en hoe? Hoe ontdek je de bredere verbanden? En vanuit welk denken bepaal je jouw keuze? Dit zijn typische vragen waarmee je in deze opleiding Filosofie in Organisaties aan de slag gaat. In deze vragen ligt een zoektocht naar betekenisgeving besloten. Waardevolle vragen, omdat ze over de kernwaarden van jouw organisatie gaan en richting geven aan herdefiniëring. Verder denken dus.

Betekenisgeving, identiteit en organisatiestrategie
Actief vernieuwingsdenken en innoveren vanuit betekenisgeving, waarbij ethiek en integriteit verweven zijn, leidt tot een sterkere identiteit en een nieuw perspectief op waardecreatie. In de leergang Filosofie in Organisaties krijg je handvatten aangereikt waarmee je een brug slaat tussen betekenisgeving, identiteit en organisatiestrategie. Een strategie die sterker is dan de grillige en onvoorspelbare toekomst. Als belangrijke spil binnen jouw organisatie denk je verder over geconstrueerde sociale relaties en ontwikkelingen. Daarmee maak je het verschil. Door met oog voor de context onafhankelijk en zelfstandig te denken, verrijk je jouw leiderschap. Bestaande zaken vanuit nieuwe invalshoeken en andere paradigma’s benaderen, leidt tot een nieuw esprit en een opstap voor nieuwe waardecreatie.

Na afronding van de academische leergang Filosofie in Organisaties:

- heb je jouw kennis over organisatievormen aangevuld met nieuwe denkwijzen en een filosofische benadering op organisatie- en strategievraagstukken;
- kun je een visie ontwikkelen op hoe organisaties vanuit verbindende grondslagen verbintenissen aan kunnen gaan met medewerkers, opdrachtgevers, klanten en andere stakeholders;
- bevorder je jouw zelfstandig denken waardoor je beter in staat bent om te reflecteren op waarden en principes. Jouw leiderschapsrol binnen de organisatie wordt daarmee versterkt.

Voor wie?
De opleiding Filosofie in Organisaties is een ontwikkelplatform voor mensen die van invloed zijn op de strategiebepaling van organisaties of organisatieonderdelen. Je voelt zich betrokken bij en bent van invloed op strategiebepaling en –invulling van jouw organisatie of onderdelen daarvan. Kaders, grenzen en conventies zijn voor jou meer dan regels en afspraken. Je wilt nadenken over fundamentele keuzes met betrekking tot jouw organisatie en schrikt er niet voor terug dezelfde vragen aan jezelf te stellen. Filosofie studeren, waarbij je door verrassende inzichten werkt aan een slagvaardigere organisatie.

Het programma
De opleiding Filosofie in Organisaties is modulair opgebouwd: zeven tweedaagse modules gespreid over een periode van tien maanden.

Module 1 | Organisatie ontmoet grenzen
Module 2 | Filosofie in organisaties
Module 3 | Ethiek in organisaties
Module 4 | Leiderschap in de spiegel
Module 5 | Zingeving en strategie
Module 6 | Verantwoordelijkheid en waarde
Module 7 | Nieuwe perspectieven

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)