RES en Omgevingswet: versnelling van de energietransitie - alleen als Incompany
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Behoefte aan persoonlijk leeradvies? Laat je contactgegevens achter bij je brochure aanvraag.
4 online sessies van 1 uur
- High level: met topsprekers
- Vier sessies van elk één uur, met aan het eind een extra sessie voor discussie
- Keuzemogelijkheid om specifieke- of alle sessies te volgen
- Kunnen we de energietransitie ook juridisch versnellen?
- Hoe gaan we de RES inrichten?
- Hoe helpen de instrumenten van de Omgevingswet bij de energietransitie?
Inhoud
Inleiding:
Overheden nemen op alle niveaus besluiten over de regionale energie strategieën, de RES 1.0. De Omgevingswet is de wet die veel van deze energietransitie mogelijk zal moeten maken. De Regionale Energie Strategieën zijn alles: top down, bottom up, middle-out. Dat is geen probleem voor de Omgevingswet, maar de beleidscyclus is n…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Behoefte aan persoonlijk leeradvies? Laat je contactgegevens achter bij je brochure aanvraag.
4 online sessies van 1 uur
- High level: met topsprekers
- Vier sessies van elk één uur, met aan het eind een extra sessie voor discussie
- Keuzemogelijkheid om specifieke- of alle sessies te volgen
- Kunnen we de energietransitie ook juridisch versnellen?
- Hoe gaan we de RES inrichten?
- Hoe helpen de instrumenten van de Omgevingswet bij de energietransitie?
Inhoud
Inleiding:
Overheden nemen op alle niveaus besluiten over de regionale energie strategieën, de RES 1.0. De Omgevingswet is de wet die veel van deze energietransitie mogelijk zal moeten maken. De Regionale Energie Strategieën zijn alles: top down, bottom up, middle-out. Dat is geen probleem voor de Omgevingswet, maar de beleidscyclus is niet echt meer aan de orde. De RES laat zien dat overheidsbetrokkenheid ook een rol betekent voor het mededingingsrecht, denk aan aanbestedingen en het verbod op staatssteun. Verder laat de RES bottom up zien dat er een rol is voor privaatrechtelijke afspraken tussen partijen. Laten we daarom de RES als uitgangspunt nemen bij de vraag hoe de Omgevingswet de energietransitie kan versnellen, en wat daarbij tevens de verhouding is tot andere juridische leerstukken. Er is een sterke match tussen de RES en het instrument programma uit de Omgevingswet.
Inhoud en resultaat:
In dit webinar gaan we middels vier sessies de versnelling van de energietransitie juridisch en beleidsmatig verkennen. Daarbij komen verschillende vragen aan de orde:
Gaat de Omgevingswet de energietransitie versnellen en op welke wijze moet dat juridisch geregeld worden? Is het programma een goed instrument hiervoor? En hoe helpt het omgevingsplan hierbij?
- Als de Omgevingswet het recht eenvoudiger en beter maakt, helpt dit dan ook om de transitie te versnellen?
- Helpt het rechtspersonenrecht om te bedenken hoe private, particuliere en publieke partijen zich het beste kunnen organiseren om samen te investeren in productie en distributie van duurzame energie?
- Helpen andere rechtsgebieden, zoals het aanbestedingsrecht en energierecht?
- En wat is de rol van elektriciteitsnetten en de netbeheerder?
Deze en andere vragen komen aan de orde tijdens een studiedag over RES en Recht.
Opzet:
In de ochtend en begin middag laten drie sprekers elk één uur lang hun licht schijnen over de drie belangrijkste onderwerpen RES, Omgevingswet en organisatie. Later in de middag schakelen we door naar de juridische uitvoering. Op het eind is er een extra sessie van 1 uur met ruimte voor vragen en discussie voor diegenen die eerdere sessies hebben gevolgd. Deelnemers betalen per sessie en kunnen de laatste sessie gratis volgen als ze deel hebben genomen aan minstens één eerdere sessie.
Doelgroep:
De sessies van dit webinar zijn bedoeld voor beleidsmakers en juristen die op de een of andere manier betrokken zijn bij de energietransitie en dan met name de RES-sen en nu richting uitvoering willen.Dit zijn in de praktijk provinciale en gemeentelijke juristen en beleidsmedewerkers in combinatie met waterschappers, adviesbureaus, netbeheerders, energie coöperaties, energiebedrijven, advocatenkantoren, projectontwikkelaars, woningcorporaties, bedrijven in de energiebranche, warmtebedrijven, NGO’s, bewoners en branche organisaties.
Programma
Elke sessie zoals hieronder beschreven duurt 1 uur. Per sessie kunt u 1 studiepunt rekenen.
9:30 - De RES
We beginnen met de feiten, de RES. Gerrie Fenten (NPRES) zal een breed overzicht geven van de inhoud van de RES-sen en de planning. Doel is het leggen van de basis voor de rest van de studiedag, opdat iedereen op gelijk niveau kan meepraten over de RES.
10:45 - De Omgevingswet en RES
Harm Borgers (KokxDeVoogd) is vanaf het prille begin betrokken geweest bij het opstellen van de Omgevingswet. Hij kent de bestuurlijke aspecten van de wet als zijn broekzak en zal die kennis toepassen op de RES. Hij beantwoordt de vraag hoe we de instrumenten van de Omgevingswet kunnen toepassen om de Regionale Energie Strategieën om te zetten in investeringen.
13:00 - Organisatie van de energietransitie
Energietransitie is investeren door private partijen, maar met veel hulp van publieke partijen, omdat lang niet elke belangrijke investering rendabel is. Particuliere partijen, zeker energiecoöperaties, willen deelnemen, opdat de bewoner invloed heeft op de prijs en op de bestemming van de winst. Hoe gaan zij zich organiseren rond netwerk en productie, rond ontwikkeling en exploitatie, rond vergunning en aanbesteding? Annelies Huygen (TNO) geeft haar ideeën over organisatie op basis van haar studie naar marktordening in de energiesector.
14:15 - De Energiecorporatie
De Energiecorporatie bestaat niet; het is een model om de discussie tijdens de rest van het seminar op scherp te zetten. In dit model komt alles samen: de Energiecorporatie is een bedrijf waarin private, publieke en particulieren partijen kunnen samenwerken aan het programma dat de RES oplegt aan allen in een gebied. Dit is een programma volgens de Omgevingswet, maar ook een investeringsprogramma. De corporatie is een bedrijf dat deze investeringen op gang kan brengen, en kan zorgen dat er een bedrijf komt dat de exploitatie kan doen. De corporatie kan schakelen met bedrijven, overheden en bewoners, en kan een eerlijke prijs en bestemming van de winst waarborgen. Jurgen van der Heijden (AT Osborne) brengt dit model in discussie, zodat daarna de deelnemers ermee aan de slag kunnen.
15:30 - Discussie
Zelf aan de slag en nadenken over de juridisch uitvoering van de RES en energietransitie. Deelnemers die eerdere sessies hebben gevolgd kunnen hier aanschuiven om vragen te stellen en in discussie te gaan.
Materiaal
• Digitale hand-outs en eventueel aanvullend digitaal
materiaal
• Toegang tot de gehele digitale kennisbank Omgevingsweb Pro
tot een maand na de cursus
Hiermee krijgt u toegang tot het dossier met alle relevante achtergrondinformatie rondom uw cursus. Zo kunt u voor, tijdens en na de cursus continu leren over dit onderwerp.
Verder krijgt u met Omgevingsweb Pro gratis toegang tot 60 andere dossiers, 40 digitale boeken van Berghauser Pont Publishing, waaronder commentaar en naslag, en het gehele jurisprudentie archief.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.