Incompany Leergang Strategisch Leiderschap

Type product
Trainers
Norbert GrevelingRoland Bushoff
Logo van Business School Nederland
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,2 Business School Nederland heeft een gemiddelde beoordeling van 9,2 (uit 62 ervaringen)

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

Wie zijn wij?

Wij zijn Business School Nederland, een door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap erkende University of Applied Sciences. Opgericht in 1988, zijn wij één van de oudste aanbieders van MBA’s en de eerste onderwijsinstelling die Nederlandstalige MBA’s aanbood. Wij bieden verschillende MBA- en (korte) managementopleidingen aan die zich onderscheiden door de combinatie van praktijkgerichtheid, het gebruik van de Nederlandse taal en maatwerk-coaching.

Wij zijn de enige business school in Nederland met 8 accreditaties en erkenningen. Onze coaches en docenten zijn ware experts, niet alleen door hun theoretische ervaring, maar met name door hun rijkdom aan praktijkervaring.

Business School Nederland is ook een pionier in het toepassen van Action Learning in MBA-opleidingen. Deze leermethode  zorgt ervoor dat het geleerde beklijft omdat het direct wordt getest en toegepast in de praktijk. We zijn enorm trots op de prestaties van onze studenten en afgestudeerden door de jaren heen die tal van Action Learning Projecten hebben uitgevoerd bij bedrijven en organisaties zoals Tesla, ING en Gemeente Rotterdam.

Sinds onze oprichting hebben wij samen met Nederlandse organisaties, vele Incompany Leertrajecten georganiseerd. Deze leertrajecten worden met grote mate van flexibiliteit gecreëerd en variëren van trainingen van een aantal uur, tot meerdaagse modules, tot volledige masterprogramma’s. Elementen uit bestaande programma’s worden naar uw opleidingswensen aangepast. Deze worden aangevuld met bedrijfsspecifieke modules en/of andere trainingsonderwerpen en managementgames.

Wilt u een voorloper blijven of worden in uw sector,uw personeel laten bijscholen, en samen met ervaren docenten en praktijkcoaches een leertraject ontwikkelen die bij uw organisatie past? Dan is Business School Nederland voor u de perfecte keuze!

Elke organisatie verdient leiders die samenwerken aan een prachtige toekomst

De Incompany Leergang Strategisch Leiderschap behandelt een hedendaagse benadering voor strategisch leiderschap, waarbij deelnemers onder begeleiding van een vast team kerndocenten met elkaar op reis gaan. Strategisch leiderschap is een competentie die steeds belangrijker wordt voor leiders, vanwege de alsmaar toenemende turbulentie waar organisaties mee te maken hebben. Aan de hand van vernieuwende theorieën en inzichten ontwikkelen deelnemers met elkaar een gemeenschappelijke taal plus ideeën en concrete plannen om de toekomst van hun organisatie met vertrouwen tegemoet te zien. Gedurende de reis leren deelnemers…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Leiderschap, Strategisch management, Motiveren, Teambuilding en Operationeel management.

Wie zijn wij?

Wij zijn Business School Nederland, een door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap erkende University of Applied Sciences. Opgericht in 1988, zijn wij één van de oudste aanbieders van MBA’s en de eerste onderwijsinstelling die Nederlandstalige MBA’s aanbood. Wij bieden verschillende MBA- en (korte) managementopleidingen aan die zich onderscheiden door de combinatie van praktijkgerichtheid, het gebruik van de Nederlandse taal en maatwerk-coaching.

Wij zijn de enige business school in Nederland met 8 accreditaties en erkenningen. Onze coaches en docenten zijn ware experts, niet alleen door hun theoretische ervaring, maar met name door hun rijkdom aan praktijkervaring.

Business School Nederland is ook een pionier in het toepassen van Action Learning in MBA-opleidingen. Deze leermethode  zorgt ervoor dat het geleerde beklijft omdat het direct wordt getest en toegepast in de praktijk. We zijn enorm trots op de prestaties van onze studenten en afgestudeerden door de jaren heen die tal van Action Learning Projecten hebben uitgevoerd bij bedrijven en organisaties zoals Tesla, ING en Gemeente Rotterdam.

Sinds onze oprichting hebben wij samen met Nederlandse organisaties, vele Incompany Leertrajecten georganiseerd. Deze leertrajecten worden met grote mate van flexibiliteit gecreëerd en variëren van trainingen van een aantal uur, tot meerdaagse modules, tot volledige masterprogramma’s. Elementen uit bestaande programma’s worden naar uw opleidingswensen aangepast. Deze worden aangevuld met bedrijfsspecifieke modules en/of andere trainingsonderwerpen en managementgames.

Wilt u een voorloper blijven of worden in uw sector,uw personeel laten bijscholen, en samen met ervaren docenten en praktijkcoaches een leertraject ontwikkelen die bij uw organisatie past? Dan is Business School Nederland voor u de perfecte keuze!

Elke organisatie verdient leiders die samenwerken aan een prachtige toekomst

De Incompany Leergang Strategisch Leiderschap behandelt een hedendaagse benadering voor strategisch leiderschap, waarbij deelnemers onder begeleiding van een vast team kerndocenten met elkaar op reis gaan. Strategisch leiderschap is een competentie die steeds belangrijker wordt voor leiders, vanwege de alsmaar toenemende turbulentie waar organisaties mee te maken hebben. Aan de hand van vernieuwende theorieën en inzichten ontwikkelen deelnemers met elkaar een gemeenschappelijke taal plus ideeën en concrete plannen om de toekomst van hun organisatie met vertrouwen tegemoet te zien. Gedurende de reis leren deelnemers nieuwe inzichten en vaardigheden die ze kunnen blijven gebruiken bij strategische vraagstukken in de toekomst.

PROGRAMMA

Opzet van het programma

Met elkaar leren, denken, handelen om je organisatie toekomstbestendiger te maken en daarop reflecteren. Vanuit dat oogmerk is een programma ontwikkeld met zes blokken van twee dagen, waarbij elk blok steeds specifieke thema’s heeft:

  1. Introductie strategisch leiderschap: toekomstbestendigheid, kerntaken van leiders en het strategisch raamwerk (domeinen en dimensies van organisaties).
  2. Creëren van output: keuzes over het operationeel model en het samenwerkingsmodel.
  3. Creëren van ruimte: keuzes over het bedrijfsspel en het organisatieconstruct.
  4. Creëren van waarde: keuzes over het businessmodel en het organisatiemodel.
  5. Creëren van richting: keuzes over ambitie en drijfveren.
  6. Strategisch managen en strategische initiatieven.

Onderwerpen

De Incompany Leergang Strategisch Leiderschap behandelt onder andere de volgende onderwerpen:

  • trends en ontwikkelingen;
  • strategische analyse van de organisatie en haar context;
  • toekomstbestendigheid en inspelen op een onzekere toekomst;
  • visualiseren en bespreekbaar maken van strategische aandachtsgebieden;
  • maken en onderhouden van strategische keuzes over bouwstenen van organisaties;
  • toepassing van nieuwe instrumenten en technieken (toolbox voor leiders);
  • innovatie en disruptie;
  • focus/kerntaken van leiders;
  • strategisch managen als dynamisch proces;
  • regievoering over strategische initiatieven.

Nieuwe theorieën

Gebaseerd op nieuwe theorieën komen praktische instrumenten aan de orde waar de deelnemers al direct mee aan de slag kunnen gaan in hun eigen praktijk. Er is voldoende gelegenheid voor deelnemers om in groepen te werken en inzichten en ervaringen uit te wisselen.

Tussen de blokken door krijgen deelnemers opdrachten mee om de opgedane kennis toe te passen in hun eigen organisatie. Daarbij krijgen ze coaching en begeleiding van de docenten.

De materie die wordt behandeld is gebaseerd op het boek van Norbert Greveling en Roland Bushoff Strategisch managen in turbulente tijden, Leren je organisatie toekomstbestendig te maken (2019, Management Impact). Beiden zijn bovendien kerndocent bij dit programma en gespecialiseerd in strategisch leiderschap.

Na afronding van de Incompany Leergang Strategisch Leiderschap:

  • Hebben deelnemers inzicht in strategische thema’s zoals op het gebied van digitalisering, nieuwe economieën en duurzaamheid en begrijpen zij de impact daarvan op de strategische aandachtsgebieden van hun eigen organisatie.
  • Begrijpen deelnemers hoe ze de sterke en zwakke punten, evenals de gezondheid en aantrekkelijkheid van hun organisatie kunnen vaststellen en hebben ze prioriteiten vastgesteld om daar verbetering in aan te brengen.
  • Onderkennen deelnemers belangrijke en relevante strategische vraagstukken die samenhangen met de toekomstbestendigheid van hun organisatie.
  • Beschikken deelnemers over een aanpak om strategisch te managen en weten zij die toe te passen.
  • Hebben deelnemers anders leren kijken naar hun organisatie, nieuwe inzichten gekregen en mogelijkheden geïdentificeerd voor innovatie.
  • Beschikken deelnemers over kennis en instrumenten om de eigen organisatie te adviseren en toekomstbestendiger te maken.
  • Begrijpen deelnemers welke veranderingen nodig zijn om de toekomstbestendigheid van hun bedrijf/instelling te versterken en hebben inzicht in de prioriteiten om die veranderingen in te gaan zetten.
  • Hebben deelnemers zelf al veranderingen geïnitieerd en mogelijk ook al gerealiseerd.

Idealiter ligt er na afloop bovendien een concreet en door de deelnemers gedragen plan van aanpak voor het versterken van de toekomstbestendigheid van hun eigen organisatie.

Alternatief

Deze opleiding wordt in een aangepaste variant ook aangeboden als Leergang Strategisch leiderschap, waar deelnemers zich individueel voor kunnen inschrijven. Klik hier als je daar meer over wilt weten.


PROFIEL

Voor wie is de Incompany Leergang Strategisch leiderschap bedoeld?

De Incompany Leergang Strategisch Leiderschap is bedoeld voor een groep (aankomende) leiders van één organisatie die met elkaar hun bedrijf of instelling toekomstbestendiger willen maken en een aanpak en gemeenschappelijke taal willen leren om dat in de toekomst te kunnen blijven doen. Dat kan een organisatie zijn in de (semi-)publieke of private sector met een omvang van 100 – 2.500 medewerkers. Deelnemers kunnen directieleden en senior leidinggevenden zijn van die organisatie, maar ook getalenteerde/visionaire professionals die hun organisatie vooruit willen helpen.

Dit is iets voor jouw organisatie als er:

  • een concrete aanleiding is voor een strategische heroriëntatie, zonder dat daarbij sprake hoeft te zijn van hoge urgentie over strategische keuzes die gemaakt moeten worden;
  • voldoende leiders zijn die zich met elkaar willen bekwamen in strategisch leiderschap om hun organisatie toekomstbestendiger te maken;
  • een sponsor is die wil investeren in de strategische competenties van leiders en hun individuele ontwikkeling hand en hand wil laten gaan met de ontwikkeling van de organisatie.

Toelating

Belangrijk is dat voldoende deelnemers een MBA of vergelijkbare opleiding/ervaring achter de rug hebben en bereid zijn om over hun eigen organisatie te praten. Voorafgaand aan deze opleiding vindt een intake gesprek plaats om de leerdoelen van individuele deelnemers vast te stellen.

DOCENTEN

De docenten van de Incompany Leergang Strategisch leiderschap, Norbert Greveling en Roland Bushoff, zijn tevens de auteurs van het boek Strategisch managen in turbulente tijden (2019). Beiden hebben een uitstekende staat van dienst als leider en consultant in hun vakgebied en zijn bovendien al jarenlang als docent verbonden aan Business School Nederland op het gebied van strategisch management. Op basis van specifieke vraagstukken en/of behoeften bij de opdrachtgever, treden per blok ook gastdocenten op. Dit kunnen dus ook medewerkers van de eigen organisatie zijn. De afstemming van hun inbreng in het programma wordt verzorgd door de docenten.

 

PRAKTISCHE INFORMATIE

Startdata

In overleg te bepalen.

Studieduur, locatie en studiebelasting

De studie beslaat een periode van 6 maanden, waarbij maandelijks een blok met twee aaneengesloten lesdagen wordt verzorgd van 9.30 – 16.30 uur. De locatie wordt in overleg vastgesteld, waarbij de kosten van externe faciliteiten niet zijn meegenomen in de benodigde investering voor dit programma.

Tussen de blokken door worden opdrachten verstrekt aan deelnemers om de opgedane kennis en inzichten toe te passen in de eigen praktijk. Dat vraagt aanvullend 1 à 2 dagen per maand van elke deelnemer, incl. de coaching die de deelnemer ontvangt van één van de kerndocenten.

Groepssamenstelling en sponsorship

Voor een zo rijk mogelijke interactie tussen docenten en deelnemers en tussen deelnemers onderling hebben groepen een omvang van 10-18 deelnemers.

Bij dit programma is het belangrijk dat er een sponsor is, met wie de kerndocenten tussentijds afstemming kunnen hebben om de beoogde individuele en organisatieontwikkeling zo goed mogelijk te laten verlopen.

Investering en fiscale aspecten van scholing

De benodigde investering in de Incompany Leergang Strategisch Leiderschap is afhankelijk van het aantal deelnemers en bedraagt:

  • EUR 12.500,- per deelnemer, bij 10-12 deelnemers;
  • EUR 11.500,- per deelnemer, bij 13-15 deelnemers;
  • EUR 10.500,- per deelnemer, bij 16-18 deelnemer.

Bedrijven kunnen de kosten van een cursus of opleiding integraal als zakelijke kosten opvoeren.

LEERMETHODE: ACTION LEARNING
De leermethode van BSN is gebaseerd op Action Learning: een filosofie die garant staat voor praktische toepasbaarheid en het leren vanuit uw organisatievraagstuk. Uw persoonlijke ontwikkeling én de concrete vraagstukken uit uw eigen organisatie staan centraal tijdens uw studie. U leert door te doen.

ACCREDITATIES

BSN is nu geaccrediteerd/erkend door:

  • Accreditation Council for Business Schools and Programs (ACBSP, Amerika) accreditatie voor alle MBA en DBA opleidingen.
  • EduQua (Zwitserland), instituutscertificering
  • NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie), voor alle MBA opleidingen
  • ATHEA (Oostenrijk/ Europees) kandidaats instituutsaccreditatie
  • NRTO, instituutserkenning
  • CEDEO, erkenning op basis van bewezen klanttevredenheid
  • Schoolleidersregister Primair Onderwijs (PO): erkenning MBA en action learning opleidingen
Er zijn nog geen ervaringen.
  • Bekijk gerelateerde producten mét ervaringen: Leiderschap.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.