Het "keukentafelgesprek" en versterken van sociale netwerken

Niveau
Tijdsduur

Het "keukentafelgesprek" en versterken van sociale netwerken

Communication4you
Logo van Communication4you

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Training “Het voeren van een “keukentafelgesprek” en het toepassen van sociale netwerkstrategieën”

De invoering van de WMO, de veranderingen in de AWBZ, de transitie in de jeugdzorg  hebben tot gevolg dat de nadruk in de hulpverlening komt te liggen op de zelfredzaamheid van de cliënt en het inzetten van zijn/haar sociale netwerk: de zogenoemde Kanteling. Hulpverleners vestigen zich in de wijk, stimuleren eigen kracht van de burger, werken resultaatgericht en verstevigen bestaande netwerken of zetten nieuwe netwerken op.

Doelgroep

Wmo-consulenten, professionals van maatschappelijke organisaties als zorgloketmedewerkers, ouderenadviseurs, consulenten, maatschappelijk werkers, sociale raads…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Social Media, LinkedIn, Facebook, Twitter en Social media strategie.

Training “Het voeren van een “keukentafelgesprek” en het toepassen van sociale netwerkstrategieën”

De invoering van de WMO, de veranderingen in de AWBZ, de transitie in de jeugdzorg  hebben tot gevolg dat de nadruk in de hulpverlening komt te liggen op de zelfredzaamheid van de cliënt en het inzetten van zijn/haar sociale netwerk: de zogenoemde Kanteling. Hulpverleners vestigen zich in de wijk, stimuleren eigen kracht van de burger, werken resultaatgericht en verstevigen bestaande netwerken of zetten nieuwe netwerken op.

Doelgroep

Wmo-consulenten, professionals van maatschappelijke organisaties als zorgloketmedewerkers, ouderenadviseurs, consulenten, maatschappelijk werkers, sociale raadslieden , jeugdhulpverleners, MBO+ en HBO niveau

De training bestaat uit twee delen:

1. Het voeren van een “ keukentafelgesprek”: In dit gesprek brengt de consulent, hulpverlener de vragen, problemen  en mogelijkheden van de klant en zijn/haar netwerk ten aanzien van verschillende leefgebieden als lichamelijke en psychische gezondheid, inkomen, maatschappelijke participatie, huisvesting in kaart. Hij/zij motiveert de klant om zelf de regie te nemen voor zover mogelijk en eigen netwerken te onderzoeken en in te zetten. Aan het eind van het gesprek is er een eerste plan van aanpak, SMART geformuleerd.

Onderwerpen in de training: vraagverheldering, motiveren (motiverende gesprekstechnieken) en stimuleren, verantwoordelijkheid laten waar deze hoort, grenzen kennen en kunnen aangeven, oplossingsgericht werken,  coachen, omgaan met weerstand en heftige emoties, eigen emoties controleren, proactief handelen, creatief denken, resultaatgericht werken, onderhandelen., samenwerken met andere professionals, vertrouwen bieden en gebruikmaken van sociale media.

2. Kennis vergaren over en oefenen met het opzetten en versterken van sociale netwerken. In dit onderdeel komt aan de orde welke sociale netwerken ingezet kunnen worden en hoe je dit kunt helpen  versterken, organiseren en begeleiden. Vormen zijn huiskamerbijeenkomsten, het Familienetwerkberaad en de Eigen kracht conferentie. Welke vorm ingezet wordt is afhankelijk van de vraag. Aan de hand van casuïstiek zetten we in de vorm van een rollenspel een beraad of conferentie neer.

Resultaat

Na de training zijn de deelnemers zich bewust van welke vaardigheden van belang zijn bij deze “nieuwe”  manier van werken. Zij weten hoe een effectief “keukentafelgesprek”  te voeren waarin de vragen van de cliënt duidelijk worden, netwerken in kaart gebracht zijn en een eerste plan van aanpak gemaakt is.

Zij hebben kennis van verschillende sociale netwerkstrategieën en hebben geoefend met het organiseren van een sociaal netwerk.

Het trainingsprogramma en de werkwijze

De leerdoelen en het programma worden definitief in overleg met de opdrachtgever bepaald. Om tot een maatgerichte training te komen sturen we voor de training een inventarisatieformulier naar de deelnemers. Na ontvangst van de ingevulde formulieren doet de trainer een voorstel voor een programma en stuurt dit naar de opdrachtgever. Hierna wordt in overleg met de opdrachtgever het definitieve programma vastgesteld.

De theorie wordt ondersteund door filmpjes, oefeningen en simulaties uit de praktijk. Tijdens de tweedaagse training maken we gedurende een dagdeel gebruik van een ervaren trainingsacteur.

Duur van de training

De duur van de training is afhankelijk van de leerdoelen. Deze training duurt minimaal twee dagen.

Het aantal deelnemers

Het maximum aantal deelnemers is twaalf.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)