Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Beschrijving
Training Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Voor medewerkers van onder meer gemeenten en woonstichtingen
Een e-mail of brief schrijven met een heldere inhoud, de juiste toon en een duidelijke formulering. Hoe doe je dat? Deze training geeft jou en je collega’s praktische handvatten om sneller tot een goede tekst te komen. Daarmee vergroot je de kans dat de boodschap duidelijk overkomt, waarbij je de relatie met je doelgroep goed houdt.
Opzet
De training Klantgerichte e-mails en brieven schrijven bestaat uit twee bijeenkomsten van in totaal drie of vier dagdelen. Tussen de bijeenkomsten ligt een periode van enkele weken. In die periode pas je het geleerde toe en werk je aan een op…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Training Klantgerichte e-mails en brieven
schrijven
Voor medewerkers van onder meer
gemeenten en woonstichtingen
Een e-mail of brief schrijven met een heldere inhoud, de juiste toon en een duidelijke formulering. Hoe doe je dat? Deze training geeft jou en je collega’s praktische handvatten om sneller tot een goede tekst te komen. Daarmee vergroot je de kans dat de boodschap duidelijk overkomt, waarbij je de relatie met je doelgroep goed houdt.
Opzet
De training Klantgerichte e-mails en brieven schrijven bestaat uit twee bijeenkomsten van in totaal drie of vier dagdelen. Tussen de bijeenkomsten ligt een periode van enkele weken. In die periode pas je het geleerde toe en werk je aan een opdracht. Er kunnen maximaal twaalf mensen per groep deelnemen. Zo kan Eline persoonlijke aandacht garanderen.
Resultaat
Na deze training kom je sneller tot klantgerichte, beknopte e-mails
en brieven. Daarbij scoor je meer effect met je teksten. En: het
schrijven kost je minder tijd, doordat je over een gerichte
schrijfaanpak beschikt.
Programma
Mogelijke onderwerpen zijn:
- Denken vanuit de klant: voorkennis, belangen en informatiebehoeften
- Informatieselectie: wat zet je wel en niet in je tekst?
- De opbouw van de e-mail of brief.
- De tekst scanbaar maken: informatieve koppen en andere structuurmiddelen.
- Eenvoudig, beknopt en concreet formuleren: schrijven op B1-niveau.
- De lezer aanzetten tot actie: overtuigingskracht vergroten.
- Correcte spelling.
Aanpak
Klantgericht schrijven vraagt om een omslag in het denken van schrijvers: van schrijvers-perspectief naar lezersperspectief. In de training krijg je richtlijnen, voorbeelden en tips om die omslag te maken. Je gaat daarbij aan de slag met teksten uit je eigen praktijk. Wat zijn pluspunten en hoe kan het nog klantgerichter?
Na de eerste bijeenkomst pas je het geleerde toe in de praktijk. Je stuurt enkele e-mails of brieven volgens de richtlijnen van de training naar de trainer. Daarop ontvang je in de tweede bijeenkomst persoonlijke feedback met tips. Bovendien geven jullie onder leiding van de trainer feedback op elkaars teksten. Zo leer je om met elkaar te klankborden over de brieven en e-mails die je schrijft.
Training op maat
Eline Janssen maakt de training op maat van jullie organisatie. Dat
betekent dat ze kijkt naar jullie huisstijlrichtlijnen. Daarnaast
maakt Eline vooraf een analyse van een representatieve serie
brieven en e-mails om verbeterpunten te bepalen en tot richtlijnen
voor de training te komen.
Na afloop van de training denkt Eline mee op welke manier jullie
het geleerde kunnen vasthouden en versterken.
Coaching Klantgerichte e-mails en brieven
schrijven
Je kunt de training ook volgen in de vorm van persoonlijke
coaching. In dit geval werken we in twee of drie sessies van 2,5
uur aan jouw eigen leerdoelen.
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.