Gemeentelijk waterbeheer onder de Omgevingswet
Startdata en plaatsen
placeUTRECHT 3 jun. 2021Toon rooster event 3 juni 2021, 09:30-16:30, UTRECHT, Dag 1 - Gemeentelijk waterbeheer juridisch bekeken |
Beschrijving
Wat is de relatie tussen water, ruimtelijk ordening en bouwen onder de Omgevingswet
Waterbeheer is ook voor gemeenten steeds belangrijker aan het worden. Gemeenten zullen rekening moeten gaan houden met droge zomers, maar ook met piekbuien en periodes van wateroverlast. Daarbij komt dat de hiervoor relevante wetgeving opgaat in de Omgevingswet. Deze ontwikkelingen hebben de nodige consequenties voor gemeenten. In deze cursus gaan we in op al deze aspecten. We behandelen de drie gebieden waar de gemeente een zorgplicht heeft: de rioleringszorgplicht, de zorgplicht voor hemelwater en voor grondwater. We gaan in op wat de deze zorgplichten voor de gemeente inhouden en hoe deze zich verhouden t…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Wat is de relatie tussen water, ruimtelijk ordening en bouwen onder de Omgevingswet
Waterbeheer is ook voor gemeenten steeds belangrijker aan het worden. Gemeenten zullen rekening moeten gaan houden met droge zomers, maar ook met piekbuien en periodes van wateroverlast. Daarbij komt dat de hiervoor relevante wetgeving opgaat in de Omgevingswet. Deze ontwikkelingen hebben de nodige consequenties voor gemeenten. In deze cursus gaan we in op al deze aspecten. We behandelen de drie gebieden waar de gemeente een zorgplicht heeft: de rioleringszorgplicht, de zorgplicht voor hemelwater en voor grondwater. We gaan in op wat de deze zorgplichten voor de gemeente inhouden en hoe deze zich verhouden tot de zorgplichten van waterschappen, burgers en bedrijven.
Piekbuien of juist gebrek aan water kan leiden tot de nodige
problemen. Denk daarbij aan schade door ondergelopen kelders maar
ook aantasting van funderingen van woningen of zettingsschade door
droogte. Rijkswaterstaat en de waterschappen zijn de
waterbeheerders in Nederland, maar ook gemeenten hebben duidelijke
verantwoordelijkheden, naast de particuliere gebouw- en
perceelseigenaren. Aan beide partijen zijn in de Omgevingswet
specifieke taken toebedacht.
De gemeente heeft ook onder de Omgevingswet zorgplicht voor de
riolering, hemelwater en grondwater. De burger heeft een
verantwoordelijkheid voor het eigen perceel en bouwwerk. Waar
liggen hier de grenzen en de plichten van deze partijen, zowel in
bestaande bouw als bij nieuwbouw? Goed waterbeheer heeft verder
raakvlakken met bouwen en ruimtelijke ordening, zoals bij het
opstellen van een omgevingsplan. Hoe houden we hierin rekening met
het water en wat is hierin de rol van een waterschap?
Daarbij komt dat de Waterwet, de Wet ruimtelijke ordening en delen
van de Wet milieubeheer opgaan in de Omgevingswet. Het Bouwbesluit
met aansluiteisen voor riolering komt deels terug in het nieuwe
Besluit bouwwerken leefomgeving, maar ook in het omgevingsplan (als
onderdeel van de zgn. bruidsschat). Ondanks dat de meeste
instrumenten op een vergelijkbare manier terugkomen in de
Omgevingswet, heeft dit wel de nodige gevolgen voor de werkwijze
van gemeenten.
De Omgevingswet heeft namelijk een aantal verbeterdoelen, zoals een
samenhangende benadering van de fysieke leefomgeving en meer
bestuurlijke afwegingsruimte. Dit betekent ook op het gebied van
waterbeheer meer lokale flexibiliteit en ook meer samenwerking
tussen gemeenten en waterschappen. Dat begint in theorie met de
gemeentelijke omgevingsvisie en werkt via bijvoorbeeld het niet
verplicht voorgeschreven rioleringsprogramma en het omgevingsplan
èn de waterschapsverordening door in de uitvoeringspraktijk.
In deze cursus gaan we in op al deze aspecten. We behandelen de
drie gebieden waar de gemeente een zorgplicht heeft: de
rioleringszorgplicht, de zorgplicht voor hemelwater en voor
grondwater. We gaan in op wat de deze zorgplichten voor de gemeente
inhouden en hoe deze zich verhouden tot de zorgplichten van
waterschappen, burgers en bedrijven.
Ook kijken we naar de relatie water en ruimtelijke ordening en wat
voor gevolgen de Omgevingswet heeft. De watertoets komt
bijvoorbeeld verstevigd terug en ook dat heeft extra betekenis voor
gemeenten. Hoe kan een gemeente in de bestemming van gronden al
rekening houden met de rol van water en wat is de
verantwoordelijkheid van de gemeente hierin? Hoe kan bijvoorbeeld
klimaatadaptatie hierin worden geborgd?
De cursus is bedoeld voor (juridisch) beleidsmedewerkers ruimte, water, groen en gezondheid van gemeenten en waterschappen, die te maken krijgen met watergerelateerde vraagstukken. Verder voor medewerkers van adviesbureaus en andere organisaties belast met ruimtelijk ontwerp, inrichting en klimaat.
Na afloop weet je wat de taken en verantwoordelijken heden zijn van een gemeente op het gebied van waterbeheer. Je hebt inzicht in waar de eigen verantwoordelijkheid van de burger ligt mocht er waterschade optreden. Ook heb je meer inzicht in het raakvlak tussen water en de rol van RO en bouwen in een goed waterbeheer.
- Algemene inleiding
- Zorgplicht particuliere en openbare riolering
- Zorgplicht hemelwater
- Zorgplicht grondwater
- Rol van water in: omgevingsvisie, programma’s, omgevingsplan en
waterschapsverordening
- Voorkomen waterproblemen bij nieuwbouw
1 dag van 09:30u tot 16:30u
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.