Oplossingsgericht communiceren

Type product
Tijdsduur

Oplossingsgericht communiceren

GRAS training & coaching
Logo van GRAS training & coaching
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,7 GRAS training & coaching heeft een gemiddelde beoordeling van 8,7 (uit 37 ervaringen)

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

Oplossingsgericht (Progressiegericht) Communiceren

PE punten kunnen aangevraagd worden, in overleg met de opdrachtgever 

Bij Progressiegericht Communiceren, ook wel oplossingsgericht communiceren genoemd, zoekt de medewerker samen met de klant wat deze wil veranderen en nodig heeft. Je gaat ervan uit dat je de ander niet hoeft te helpen om te communiceren. Je gaat er van uit dat de ander voor zichzelf op kan komen en richt zo je vragen in. Doorvragen en de ander helpen zelf met mogelijke oplossingen te komen is de kern van deze communicatie.

Inhoud

  • Gelijkwaardige communicatie
  • contact maken en houden
  • fasen; van probleem naar uitdaging
  • vragen, luisteren, samenvatten en doorvragen
  • de …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Oplossingsgericht (Progressiegericht) Communiceren

PE punten kunnen aangevraagd worden, in overleg met de opdrachtgever 

Bij Progressiegericht Communiceren, ook wel oplossingsgericht communiceren genoemd, zoekt de medewerker samen met de klant wat deze wil veranderen en nodig heeft. Je gaat ervan uit dat je de ander niet hoeft te helpen om te communiceren. Je gaat er van uit dat de ander voor zichzelf op kan komen en richt zo je vragen in. Doorvragen en de ander helpen zelf met mogelijke oplossingen te komen is de kern van deze communicatie.

Inhoud

  • Gelijkwaardige communicatie
  • contact maken en houden
  • fasen; van probleem naar uitdaging
  • vragen, luisteren, samenvatten en doorvragen
  • de droomvraag, stap voor stap
  • schaalvragen en de cirkeltechniek
  • complimenteren
  • zichtbaar maken van eerdere successen
  • hulpbronnen en het rolmodel  
  • aandachtspunten en structuur van het gesprek
  • niveaus van communicatie
  • omgaan met emoties 

Niveau: op aanvraag MBO/HBO

Doelstelling/resultaat; Deelnemer

  • ondersteunt en coacht de klant met het formuleren van de hulpvraag
  • Is in staat via verschillende technieken de ander, de klant zelf richting en invulling te laten geven aan de weg naar de gewenste situatie en de oplossingen die daar toe leiden. 
  • gaat uit van een gelijkwaardige relatie en helpt alleen op verzoek
  • kan omgaan met weerstand en eissend gedrag
  • kent eigen valkuilen waardoor hij/zij zaken voor de klant op gaat lossen   

Na afloop is de deelnemer is in staat om oog te houden voor een gelijkwaardige (volwassen) relatie en kan hij/zij de deelnemer "in contact" uitdagen om zelf verantwoordelijkheid voor richting en keuzes te nemen.        

Opbouw en werkwijze  

Wanneer na overleg met de opdrachtgever het programma vaststaat vullen de deelnemers voor aanvang een intakeformulier in, waardoor zij zichzelf al voorbereiden op wat ze willen leren, oefenen en eigen willen maken. Als ondersteuning kunnen ze via de leerpleinomgeving van GRAS tests invullen om zo meer zicht te krijgen op hun voorkeursstijl. Dit kan helpen bij het stellen van persoonlijke doelen. Het blijkt dat de deelnemers die de intake van tevoren al invullen gefocust aan de training beginnen en daardoor veel uit de training halen. De trainers en acteurs gebruiken de informatie uit de ingevulde formulieren om de training optimaal aan te laten sluiten op de groep deelnemers. GRAS biedt een korte krachtige en actieve training van één aaneengesloten dag. We zetten één seniortrainer en één senioracteur in. Elk theoriegedeelte wordt ondersteund met een korte of langere ervaringsgerichte oefening. De verschillende leerstijlen van de deelnemers worden zo bediend. Trainer en acteur zijn dienend aan het leerproces van deelnemers. De deelnemers gebruiken de acteur als levend oefenmateriaal om te experimenteren met verschillend gedrag. De acteur is ook co-trainer. De ervaring leert dat de programma’s zo afwisselend en dynamisch zijn dat deelnemers, in combinatie met de voorbereiding aan één dag echt voldoende hebben.  

Teamsamenwerking

De training is geschikt als open inschrijving binnen uw organisatie. Wanneer een heel team deel neemt aan de training levert dat extra winst op. Er wordt dan een krachtige impuls gegeven aan het beter leren kennen van en het in gesprek blijven met elkaar over lastige situaties die zich tijdens het werk voordoen. Blijvend leren van en met elkaar maken dat de effecten van de training beter in de praktijk doorwerken.   

Zakelijk

De training wordt in company gegeven en kost totaal € 1750,-. Bij de prijs van € 146,-/persoon is uitgegaan van een aantal deelnemers van 12. 

Kosten zijn inclusief

  • gebruik maken van de leerpleinomgeving en testen via website van GRAS
  • trainingsmaterialen als werkopdrachten, PPT’s, hand-outs via website en/of fysiek
  • (telefonisch) overleg over bijstellen van programma  
  • planning en organisatie
  • trainer voorbereiding
  • evaluatierapport
  • BTW over acteurs (6%)
  • reiskosten trainers en acteurs (€ 0,35/km)

Kosten zijn exclusief   

  • trainingsaccommodatie (eigen accommodatie)
  • beamer (n.v.t.)
  • koffie / thee en lunch tijdens trainingen
  • PE punten (ongeveer € 15,-. per deelnemer)  

GRAS training en coaching is als opleidingsbureau ingeschreven in het CRKBO register. Wij bieden training en opleiding daarom BTW vrij aan.

GRAS training en coaching is een trainingsbureau voor organisaties en mensen die werken in de zorg- hulp- en dienstverlening. GRAS is er voor vefrissende communicatie tussen klant en medewerker, medewerkers onderling en tussen medewerkers met vertegenwoordigers van andere steakholders.

GRAS staat voor blijvend resultaat. Onze dienstverlening kenmerkt zich door:

  • zorgvuldige afstemming vooraf, inhoudelijk en logistiek
  • hoge kwaliteit van training
  • flexibel in afstemming en samenwerking
  • inbedding van de trainingen in een totaalconcept van de lerende organisatie.
  • prijzen van deze tijd ondermeer door de lage overheadskosten.    

En door een veelzijdigheid aan programma's, waaronder:

  • Motiverende gespreksvoering
  • Beïnvloedingsvaardigheden
  • Oplossingsgericht communiceren
  • Feedbacktraining
  • Training Transactionele analyse 
  • Omgaan met emotie en agressie
  • Teamcoaching bij zelfsturende teams
  • Leertraject teamcoach, NIEUW
  • Vitaal Werken, NIEUW 
  • Training Sociale Wijkteams
  • Shared Decision Making
  • Training Richtlijn Scheiding
  • Introductie intervisie
  • Individuele coaching
  • Talentontwikkeling
  • Interactief theater, buitensport en games

       

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.