Facility Management (deeltijd)
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.
Let op: Deze opleiding valt onder het wettelijk collegegeld. Schrijf je voor deze opleiding ook in via Studielink (www.studielink.nl/)
Uitgebreid
De arbeidsmarkt heeft een groeiende behoefte aan facility managers op hbo-niveau. Juist de combinatie van kennis, vaardigheden en ervaring wordt veel gevraagd. Organisaties als ziekenhuizen, recreatieparken, wooncentra, overheden en commerciële bedrijven zien steeds meer het belang van een optimale werk-, woon- en verblijfsomgeving en hebben voor de realisatie daarvan goed opgeleide facility managers nodig. De facility manager heeft een brede economische basis en uiteraard kennis en vaardigheden op het gebied van facilitaire dienstverlening. Verd…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.
Let op: Deze opleiding valt onder het wettelijk collegegeld. Schrijf je voor deze opleiding ook in via Studielink (www.studielink.nl/)
Uitgebreid
De arbeidsmarkt heeft een groeiende behoefte aan facility
managers op hbo-niveau. Juist de combinatie van kennis,
vaardigheden en ervaring wordt veel gevraagd. Organisaties als
ziekenhuizen, recreatieparken, wooncentra, overheden en commerciële
bedrijven zien steeds meer het belang van een optimale werk-, woon-
en verblijfsomgeving en hebben voor de realisatie daarvan goed
opgeleide facility managers nodig. De facility manager heeft een
brede economische basis en uiteraard kennis en vaardigheden op het
gebied van facilitaire dienstverlening. Verder moeten facility
managers beschikken over uitstekende communicatieve en
managementvaardigheden en een sterk ontwikkelde klantgerichte en
dienstverlenende instelling. Zij kunnen zich bij uitstek
verplaatsen in de behoeften en wensen van gebruikers of afnemers
van facilitaire voorzieningen.
De hbo deeltijdopleiding Facility Management leidt je op voor
beleidsbepalende, adviserende en leidinggevende functies op het
gebied van facility management. Je verwerft of verdiept jouw
competenties op het gebied van facility management.
Doel
Je verwerft de competenties die je nodig hebt als facility manager. Je wordt opgeleid voor een leidinggevende functie in het facilitaire werkveld. Je leert facilitaire processen aansturen en beleid ontwikkelen samen met of in opdracht van het algemeen management.
Inhoud van de opleiding
Hbo-opleidingen hebben een wettelijk bepaalde studieduur van vier jaar. Er kunnen vrijstellingen worden verleend voor (delen van) modules uit de opleiding. Dit kan alleen op grond van geoormerkte bewijzen van voorgaande opleidingen, cursussen, werkervaring etc.
Jaar 1
In het eerste jaar van je opleiding oriënteer je je op de studie en op het vakgebied van facility management. Het thema van het eerste jaar is dan ook: Welkom in de wereld van Facility Management.
Het eerste jaar is opgebouwd uit twee semesters van elk twintig weken.
Semester 1: People & Organization
Project Service Design en User Experience
In een projectgroep doorloop je de complete onderzoekscyclus voor
een eenvoudig facilitair vraagstuk, van afbakening van de opdracht
tot en met rapportage inclusief aanbevelingen, waarbij er specifiek
aandacht is voor hospitality en duurzaamheid.
Facility & Hospitality
Je maakt kennis met de beginselen van Facility Management en
Hospitality. Wat houdt het vakgebied nu precies in? Uit welke
behoefte is het vakgebied ontstaan en hoe wordt het binnen
organisaties vorm gegeven? Daarnaast maak je kennis met de
methodiek voor het uitvoeren van bedrijfskundig onderzoek.
Service Marketing & Service Design
Je maakt kennis met de beginselen van service marketing en service
design. De resultaten van verkennend bedrijfskundig onderzoek
worden vertaald in (nieuwe) services die de vraag van de klant (in-
of extern) van een antwoord voorzien. Daarbij wordt de koppeling
gelegd naar de bestaande organisatie, de deliveryprocessen en de
rol van informatie daarbij. Je leert rekening houden met de
consequenties voor medewerkers in de organisatie.
Semester 2: Vital Buildings and Users
Project Vital Workspace
Je leert aan welke eisen kantoorhuisvesting moet voldoen, waarbij
rekening wordt gehouden met de organisatorische, technische,
financiële en informatietechnologie aspecten die betrekking hebben
op huisvesting.
Financial & Information Management
Binnen dit thema maak je kennis met de financiële basisoverzichten
en de kostenstructuur van vastgoed. Op basis van deze informatie
kun je eenvoudige berekeningen binnen de context van
kantoorhuisvesting maken.
Spacemanagement & Technology
Je definieert op basis van de behoeften van de te huisvesten
organisatie aan welke eisen de kantoorhuisvesting van deze
organisatie moet voldoen. Daarnaast maak je kennis met de
fysiologische aspecten die het persoonlijk comfort in relatie tot
het binnenklimaat beïnvloeden en met de functie en de werking van
verschillende (onderdelen van) gebouw gebonden installaties.
Jaar 2 en 3
Tijdens het tweede en derde jaar volg je vier semesters van elk 20 weken, waarvan tijdens één semester een managementstage.
Stage
In deze hoofdfase van de studie ga je op managementstage. Gedurende
1 semester ben je als 'assistant to the manager' aan het werk in
een organisatie. Naast het meedraaien in de dagelijkse gang van
zaken, voer je zelfstandig een aantal opdrachten uit. Je
functioneert dus voornamelijk op uitvoerend en tactisch niveau.
Daarbij staan het ontwikkelen van de juiste beroepshouding en
-vaardigheden (met name communicatieve en managementvaardigheden)
en een brede oriëntatie op het beroep centraal. Het aantal
opdrachten is zeer groot en divers. Van interne verhuizingen via
inkoop-aanbestedingstrajecten tot het organiseren van
evenementen.
Jaar 4
In je vierde jaar ben je bezig met afstuderen. Naast je afstudeerstage ben je in dit jaar ook bezig met de voorbereidingen voor je stage en ontwerp je een facility plan.
Het afstudeertraject is het laatste onderdeel van je opleiding. Je loopt stage bij een bedrijf of organisatie waar je een opdracht uitvoert die gekoppeld is aan één of meer beroepsrollen binnen het vakgebied van facility management (bijvoorbeeld adviseur, manager, projectleider, ondernemer).
Je toont tijdens en bij afronding van het afstudeertraject aan dat je over de kwalificaties, competenties, kennis en vaardigheden beschikt om als facility manager op hbo-niveau aan de slag te gaan.
Doelgroep
Iedereen die graag verder wil in het vakgebied Facility Management maar niet de mogelijkheid heeft om fulltime te studeren.
Instroomniveau
Havo
- Economie & Maatschappij, toelaatbaar
- Cultuur & Maatschappij, toelaatbaar met Economie of M&O of Bedrijfseconomie en Wiskunde A of B
- Natuur & Gezondheid, toelaatbaar met Economie of M&O of Bedrijfseconomie
- Natuur & Techniek, toelaatbaar met Economie of M&O of Bedrijfseconomie
Vwo
- Economie & Maatschappij, toelaatbaar
- Cultuur & Maatschappij, toelaatbaar met Economie of M&O of Bedrijfseconomie
- Natuur & Gezondheid, toelaatbaar met Economie of M&O of Bedrijfseconomie
- Natuur & Techniek, toelaatbaar met Economie of M&O of Bedrijfseconomie
Havo of vwo diploma behaald voor 2007
Heb je een havo of vwo-diploma van voor 1 augustus 2007, dan heb je geen recht meer op een rechtstreekse toelating. Het diploma wordt getoetst aan de huidige toelatingseisen. Het kan zijn dat je dan deficiënt bent en toelatingstoetsen moet afleggen. Deze toets(en) moet je met voldoende resultaat afsluiten om te kunnen worden toegelaten op de opleiding. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de toelatingscommissie.
Mbo-niveau 4
Met een mbo-diploma (niveau 4) ben je direct toelaatbaar.
Propedeuse HBO
Met een HBO propedeusegetuigschrift ben je direct
toelaatbaar.
Propedeuse WO
Met een WO propedeusegetuigschrift ben je direct toelaatbaar.
21+ regeling
Als je 21 jaar of ouder bent en je voldoet niet aan de
toelatingseisen, dan kun je een toelatingstoets afleggen. Als je
bij aanvang van de studie 21 jaar of ouder bent en niet aan de
vooropleidingseisen voldoet, kunt u toegelaten worden op grond van
de 21+ regeling. Je dient in dat geval een toelatingstoets af te
leggen en voert een motivatiegesprek. Bij een positief advies kun
je starten met de opleiding Facility Management. De eerstvolgende
mogelijkheid voor het afleggen van deze toets is op 22 maart 2024
(onder voorbehoud) en op 14 juni 2024 is er nog een
mogelijkheid. Wil je gebruik maken van de 21+ regeling, dan
dien je dit minimaal twee weken voor de afnamedatum kenbaar te
maken bij de toelatingscommissie door te mailen
naar toelatingscommissiefm@org.hanze.nl
Vrijstellingen
Je kunt op basis van jouw opleiding en/of werkervaring vrijstelling
aanvragen voor bepaalde studieonderdelen of stages. Hierdoor kan de
studieduur bekort worden. Toekenning van vrijstellingen gebeurt
door de Examencommissie van het Instituut.
Overige data
Start jaarlijks in september
Tijden
Van september tot juli zijn er twee onderwijssemesters opgebouwd uit twee onderwijsblokken van ongeveer twintig collegeweken.
De tentamens worden zowel op donderdagmiddag en -avond als op dinsdagavond afgenomen. Tijdens de lesweken kunnen ook tentamens ingepland worden.
Duur
De deeltijdopleiding duurt vier jaar en bestaat uit modules van
elk een kwart of een half studiejaar.
Afhankelijk van je vooropleiding kun je in aanmerking komen voor
vrijstellingen. De studieduur kan dan korter zijn.
Voor dat je begint met de opleiding heb je een gesprek met de
instroom coördinator om te kijken of je in aanmerking komt voor een
versnelde route (en dus voor vrijstellingen).
Tijdsinvestering
Ongeveer 20 uur per week, inclusief contacturen.
Kosten
Zie www.hanze.nl.
Er zijn diverse regelingen die voordeel kunnen opleveren voor u of
uw werkgever.
Afronding
Na het afronden van de deeltijdopleiding Facility Management ontvang je het diploma Bachelor of Science.
Bijzonderheden
Aanmelding
Aanmelding voor de opleiding is mogelijk tot 1 september (maar bij
voorkeur voor de zomervakantie). U kunt dan op 1 september a.s.
starten met de opleiding. Als je je aanmeldt voor de opleiding
ontvang je van ons een uitnodiging voor een gesprek. Tijdens het
intakegesprek gaan we in op jouw vragen en motivatie voor de
opleiding, kijken we samen met jou of je voldoet aan de
toelatingseisen voor onze deeltijdopleiding en wordt je voorgelicht
over deze gewenste werkomgeving en de mogelijkheden die er zijn om
door samenwerking met andere studenten tot een dergelijke
werkomgeving te komen.
Accreditatie
De opleiding Facility Management heeft een CROHO-registratie en
-accreditatie en is internationaal IFMA-geaccrediteerd.
Proefstuderen / meeloopdag
Wil je eerst
ervaren hoe het is om Facility Management (deeltijd) te studeren
aan de Hanzehogeschool? Meld je dan aan voor een
zogenaamde meeloopdag. Er wordt een speciaal programma van een
aantal lessen samengesteld om uit te proberen. Daarnaast is er
volop ruimte om vragen te stellen aan docenten en studenten. Let op
dat je je inschrijft voor de meeloopdag Facility Management
(deeltijd). Geen datum te vinden in het aanmeldformulier? Neem dan
contact met ons op.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.