Kwaliteits- en Proces Management (post-hbo)

Niveau
Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Kwaliteits- en Proces Management (post-hbo)

HanzePro, Hanzehogeschool Groningen
Logo van HanzePro, Hanzehogeschool Groningen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,8 HanzePro, Hanzehogeschool Groningen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,8 (uit 6 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeGroningen, locatie HanzePro, Zernikeplein 7
16 sep. 2024 tot 17 jun. 2025

Beschrijving

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.

Uitgebreid

De post-hbo opleiding Kwaliteits- en Procesmanagement geeft je kennis van en inzicht in de betekenis van kwaliteits- en procesmanagement voor jouw organisatie. Ook ontwikkel je de vaardigheden om de kwaliteitszorg te verbeteren en veranderprocessen te begeleiden. De opleiding is geschikt voor medewerkers, adviseurs en beleidsmakers op het gebied van kwaliteits- en procesmanagement.

Doel

Jouw organisatie doelgericht ondersteunen op weg naar totale kwaliteit. Jij weet de organisatie aan te sturen op (verbeterde) werkprocessen.

Opbouw

Samen met maximaal achttien medestudenten uit diverse organisaties (profit en non-profit) volg je de theoriecolleges.
Daarnaast verdiep je je in le…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Procesmanagement, Kwaliteitsmanagement, Projectmanagement, Programmamanagement en Projectmedewerker.

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.

Uitgebreid

De post-hbo opleiding Kwaliteits- en Procesmanagement geeft je kennis van en inzicht in de betekenis van kwaliteits- en procesmanagement voor jouw organisatie. Ook ontwikkel je de vaardigheden om de kwaliteitszorg te verbeteren en veranderprocessen te begeleiden. De opleiding is geschikt voor medewerkers, adviseurs en beleidsmakers op het gebied van kwaliteits- en procesmanagement.

Doel

Jouw organisatie doelgericht ondersteunen op weg naar totale kwaliteit. Jij weet de organisatie aan te sturen op (verbeterde) werkprocessen.

Opbouw

Samen met maximaal achttien medestudenten uit diverse organisaties (profit en non-profit) volg je de theoriecolleges.
Daarnaast verdiep je je in leergroepen van ongeveer zes studenten in de diverse aspecten van kwaliteits- en procesmanagement en de toepassing hiervan in de praktijk (in-company studie). Doel van de leergroep is dat jullie elkaar ondersteunen en adviseren. Je medestudenten komen uit diverse organisaties, waardoor je verschillende visies en strategische keuzes leert kennen. Verder zijn er coachingsgesprekken waarin je samen met medestudenten onder begeleiding kijkt naar je professionele ontwikkeling.

Inhoud

De opleiding bestaat uit drie studieonderdelen.
1: Integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement
De geschiedenis en huidige ontwikkeling van kwaliteitszorg, in relatie met strategisch beleid en sustainability.

  • TQM
  • sustainability (duurzaamheid) en MVO
  • customer service en customer intimacy
  • kwaliteitszorgsystemen (INK, ISO, HKZ, HCCP, kwaliteitshandvesten, Six SiGMA enz.)
  • deming en kaizen
  • procesverbetermethoden (KSF’n, BPR/LEAN)
  • audits
  • projectmanagement

2: Ontwerpen en besturen
Introductie procesmanagement (richten, inrichten en uitvoeren)

  • systeemdenken
  • model Twijnstra en Gudde (van “buiten” naar “binnen” ontwikkelen)
  • procesontwerp (architectuur, analysemodellen, IDEF, RACI)
  • presteren met processen (effectiviteit, efficiency, PI’s)
  • balanced scorecard
  • problem solving en audits

3: Implementeren, beïnvloeden en besluiten
Omgevingsanalyse (stakeholders, context, risico’s, invloed digitalisering)

  • relatie met Missie, visie, kernwaarden en strategisch beleid
  • relatie met cultuur en leiderschap
  • verandermanagement (sense of urgency, weerstand, quick wins, competenties ed.)
  • kapitalisatie invoeringsvoorstellen
  • beïnvloeding (macht, politiek, conflicten)
  • besluitvormingsprocessen (contrair, consensus, compromis, commitment, consent)
  • voortgangsbewaking en interventies

Doelgroep

Adviseurs, staffunctionarissen of managers die betrokken zijn bij kwaliteits- en procesmanagement.

Instroomniveau

Hbo werk- en denkniveau. Je moet toegang hebben tot relevante informatie van jouw organisatie.

Startdata

16-09-2024

Tijden

Wekelijks op maandagavond 18.30 tot 21.30 uur

Duur

9 maanden

Tijdsinvestering

340 uur, inclusief bijeenkomsten

Kosten

€ 5.770,--
literatuur ongeveer € 165,-

Financiële regelingen
Op de website HanzePro vind je regelingen die financieel voordeel kunnen opleveren voor jou of jouw werkgever. Deze regelingen kunnen het je soms net even iets gemakkelijker maken om jouw opleidingswens in vervulling te laten gaan.

Locatie

Groningen, locatie HanzePro, Zernikeplein 7

Aantal deelnemers

Maximum aantal deelnemers: 18

Afronding

Bij succesvolle afronding van de opleiding Kwaliteits-en procesmanagement ontvangt u het diploma van de Stichting Post-HBO Nederland.

Vervolg of verdieping

  • Post Hbo Verandermanagement
  • Bedrijfskunde (post-hbo)

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)