Klinisch redeneren (KR)
Startdata en plaatsen
placeAMSTERDAM 5 feb. 2025 tot 10 mrt. 2025Toon rooster event 5 februari 2025, 10:00-16:00, AMSTERDAM |
Beschrijving
Als verpleegkundige geef je de best mogelijke zorg aan zorgvragers.
Als verpleegkundige geef je de best mogelijke zorg aan zorgvragers. Het is daarbij belangrijk om zorgsituaties goed te interpreteren, zodat je de best onderbouwde verpleegkundige handelingen kunt uitvoeren. Door de juiste vragen te stellen aan de zorgvrager kom je erachter wat er precies aan de hand is en wat de wens van de patiënt is, zodat je samen kunt beslissen welke zorg passend is. Hierbij gebruik je de literatuur om je handelen te onderbouwen. Klinisch redeneren is de basiscompetentie van iedere verpleegkundige.
De module Klinisch redeneren bestaat uit 11 weken en werkt toe naar het bachelor-eindniveau (niveau C…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Als verpleegkundige geef je de best mogelijke zorg aan zorgvragers.
Als verpleegkundige geef je de best mogelijke zorg aan zorgvragers. Het is daarbij belangrijk om zorgsituaties goed te interpreteren, zodat je de best onderbouwde verpleegkundige handelingen kunt uitvoeren. Door de juiste vragen te stellen aan de zorgvrager kom je erachter wat er precies aan de hand is en wat de wens van de patiënt is, zodat je samen kunt beslissen welke zorg passend is. Hierbij gebruik je de literatuur om je handelen te onderbouwen. Klinisch redeneren is de basiscompetentie van iedere verpleegkundige.
De module Klinisch redeneren bestaat uit 11 weken en werkt toe naar het bachelor-eindniveau (niveau C). Een leercoach stelt samen met je jouw startniveau vast waarna de onderwijsroute bepaald wordt.
De module Klinisch redeneren bestaat uit 11 weken en werkt toe
naar het bachelor-eindniveau (niveau C). Een leercoach stelt samen
met je jouw startniveau vast waarna de onderwijsroute bepaald
wordt.
Opdrachten
In deze module zijn meerdere leervormen mogelijk, waarmee je
aantoont dat je de leeruitkomst beheerst. Deze bewijzen (o.a.
vanuit de praktijk) kun je als toetsproduct inleveren.
Bijeenkomsten
In de 11 bijeenkomsten worden de volgende thema's behandeld:
- Thema 1: Indiceren, complexiteit, deskundigheid en ethische dillema's
- Thema 2: Samen klinisch redeneren
- Thema 3: EBP en zelfmanagement
- Thema 4: Oefenen mondeling assessment
Voor elke bijeenkomst verwachten we dat je jezelf hebt
voorbereid aan de hand van jouw eigen casussen. Tijdens deze
vraaggestuurde bijeenkomsten worden onduidelijkheden in de theorie
of in de individuele zelfstudie toegelicht en besproken. Je kunt
vragen stellen over de uiteindelijke toetsing of het toetsproduct.
De bijeenkomsten zijn ook oefenmomenten waarin feedback wordt
gegeven voor het assessment. Soms geeft een deelnemer of iemand uit
de praktijk een presentatie over bepaalde
casuïstiek.
Individuele zelfstudie
In de digitale leeromgeving staan opdrachten om te oefenen of je
voor te bereiden op de bijeenkomsten. Je kunt vragen formuleren in
het forum 'leren met anderen' of deze meenemen naar de
bijeenkomsten.
Leren met anderen/samen studeren
Tijdens de module wordt het collectief leren geactiveerd. Je deelt jouw werk en ontvangt daarop peer- en expertfeedback. Je kunt gerichte vragen stellen en casuïstiek of ideeën inbrengen voor de bijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten leg je contact met andere deelnemers en werk je samen aan toetsproducten en geef je elkaar feedback.
Bij het positief afronden van deze leeruitkomst, die staat voor 10 studiepunten, ofwel European Credits (EC), ontvang je een Microcredential. Ook ontvang je een certificaat van Inholland Academy. Dit certificaat kun je meenemen indien je de volledige opleiding Verpleegkunde deeltijd wil volgen.
In de module Klinisch redeneren ga je aan de slag met de volgende leeruitkomst:
- Je toont aan dat je op basis van klinisch redeneren de zorg aan diverse categorieën zorgvragers in diverse situaties kunt indiceren, toewijzen en monitoren. De stappen van klinisch redeneren laat je zien in alle fasen van het verpleegkundig proces. Daarbij maak je inzichtelijk hoe en waarom je gebruik maakt van vakinhoudelijke classificaties, modellen, richtlijnen en standaarden. Je baseert je keuzes in het verpleegkundig proces op de onderliggende kennis over anatomie, fysiologie, pathologie en farmacologie. In dit proces laat je beargumenteerd zien dat je op methodische wijze samen met de zorgvrager en zijn netwerk komt tot gezamenlijke besluitvorming. In de zorgverlening ben je gericht op het versterken van het zelfmanagement van de zorgvrager. De microcredential is afgeleid van de CanMedsrollen: zorgverlener, reflectieve EBP-professional en samenwerkingspartner. Je sluit de leeruitkomst af met een assessment die past bij jouw praktijk en leervraag. Onderliggend is een schriftelijk product een vereiste. Hierbij kun je denken aan het schrijven van een verpleegplan, een uitwerking van een multidisciplinair overleg of een casusbespreking.
Bij het positief afronden van deze leeruitkomst, die staat voor 10 studiepunten, ofwel European Credits (EC), ontvang je een Microcredential. Ook ontvang je een certificaat van Inholland Academy. Dit certificaat kun je meenemen indien je de volledige opleiding Verpleegkunde deeltijd wil volgen.
Om toegelaten te worden tot deze module op hbo-niveau, ben je in bezit van een zorggerelateerd mbo4-diploma of hbo-diploma. Daarnaast is een werkplek in de zorg voor 16 uur een vereiste.
Om toegelaten te worden tot deze module op hbo-niveau, ben je in bezit van een zorggerelateerd mbo4-diploma of hbo-diploma. Daarnaast is een werkplek in de zorg voor 16 uur een vereiste.
U zoekt persoonlijke aandacht en een opleider die met u meedenkt, u bent bij ons van harte welkom.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.