Verkenning innovatievraagstuk (Master Leren en Innoveren - module 1)
Startdata en plaatsen
placeAMSTERDAM 6 sep. 2024Toon rooster event 6 september 2024, 09:30-16:00, AMSTERDAM |
place'S-GRAVENHAGE 6 sep. 2024Toon rooster event 6 september 2024, 09:30-16:00, 'S-GRAVENHAGE |
Beschrijving
In deze module voeren we een verkenning van onderwijskundige en leerpsychologische theorieën uit. Dit is de basis voor het kader dat je om jouw onderwijsinnovatie (idee) zet.
In deze eerste module voeren we gezamenlijk een verkenning van onderwijskundige en leerpsychologische theorieën uit. Dit is de basis voor het kader dat je om jouw onderwijsinnovatie (idee) zet. We gaan het vraagstuk verkennen. Wat is er aan de hand? Is het een verandervraagstuk? Welke theorieën horen hierbij? Welke impact kun je realiseren met de onderwijsinnovatie? Je kijkt op een afstand naar de onderwijsinnovatie, je analyseert en krijgt zo een concreet beeld van het onderwijskundige verandervraagstuk.
In deze module…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
In deze module voeren we een verkenning van onderwijskundige en leerpsychologische theorieën uit. Dit is de basis voor het kader dat je om jouw onderwijsinnovatie (idee) zet.
In deze eerste module voeren we gezamenlijk een verkenning van onderwijskundige en leerpsychologische theorieën uit. Dit is de basis voor het kader dat je om jouw onderwijsinnovatie (idee) zet. We gaan het vraagstuk verkennen. Wat is er aan de hand? Is het een verandervraagstuk? Welke theorieën horen hierbij? Welke impact kun je realiseren met de onderwijsinnovatie? Je kijkt op een afstand naar de onderwijsinnovatie, je analyseert en krijgt zo een concreet beeld van het onderwijskundige verandervraagstuk.
In deze module begin je aan een proces van systematische
verandering in je eigen praktijkcontext. Dit doen we door je kennis
en inzicht in onderwijskundige en leerpsychologische concepten te
verdiepen. Je leert om concepten te verbinden aan de ontwikkelingen
en innovaties in je eigen praktijk door onderwijsontwerpen te
ontwikkelen. Daarnaast leren we je hoe je op een analytische manier
je innovatievraagstuk kunt formuleren.In deze module begin je aan
een proces van systematische verandering in je eigen
praktijkcontext. Dit doen we door je kennis en inzicht in
onderwijskundige en leerpsychologische concepten te verdiepen. Je
leert om concepten te verbinden aan de ontwikkelingen en innovaties
in je eigen praktijk door onderwijsontwerpen te ontwikkelen.
Daarnaast leren we je hoe je op een analytische manier je
innovatievraagstuk kunt formuleren. Je leert uitdagende vragen te
stellen, verschillende perspectieven binnen het vraagstuk te
bekijken en je stakeholders hierin mee te nemen.
De eerste weken van de module richten zich op theoretische kennis
en onderwijsontwerp. Vervolgens wordt in de onderzoekswerkplaats de
verbinding gelegd met je praktijk. In de laatste weken van de
module scherp je jouw eigen innovatievraagstuk verder aan. Tijdens
de gehele module, en zeker ook in de volgende modules, werk en leer
je intensief samen met je mededeelnemers. Het doel is dat je niet
alleen de huidige ontwikkelingen beter kunt kaderen (op basis van
onderzoek), maar ook toekomstige innovaties en andere
ontwikkelingen beter kunt begrijpen, ontwerpen en evalueren.
Gedurende de module werken we samen met Wina Smeek, lector Societal
Impact Design. "Verbind mensen en ideeën, maak gebruik van de
collectieve kennis en ga samen aan de slag (Köppchen, Bertrand,
& Smeenk, 2020).
In het eindproduct lever je een analyse van je eigen context
waarin je je richt op een specifiek innovatievraagstuk: iets wat je
samen met je collega's wilt verbeteren in je praktijkcontext. Deze
verkenning vormt de basis voor de veranderstrategie die je in de
volgende module zult starten. In dit eindproduct reflecteer je op
je eigen ontwikkeling en laat je zien hoe je de feedback van je
docenten, mededeelnemers en collega's in de praktijk toepast.In het
eindproduct lever je een analyse van je eigen context waarin je je
richt op een specifiek innovatievraagstuk: iets wat je samen met je
collega's wilt verbeteren in je praktijkcontext. Deze verkenning
vormt de basis voor de veranderstrategie die je in de volgende
module zult starten. In dit eindproduct reflecteer je op je eigen
ontwikkeling en laat je zien hoe je de feedback van je docenten,
mededeelnemers en collega's in de praktijk toepast.
Deze module maakt deel uit van een volledige masteropleiding Leren
en Innoveren van Hogeschool Inholland.
Waardepapier
Bij het positief afronden van deze module ontvang je een
Microcredential. Deze vraag je aan via Edubadges (SURF), het
platform voor digitale certificaten voor het Nederlands onderwijs.
Hier worden aan deelnemers een bewijs van opgedane kennis en
vaardigheden verstrekt.
Ook ontvang je een deelcertificaat van Inholland Academy. Met dit
certificaat kun je toegang krijgen tot de volledige
masteropleiding.
De modules van deze master zijn er voor iedereen die bij een
organisatie werkt waar leren en veranderen centraal staan. Voor
ambitieuze onderwijsprofessionals, binnen en buiten
schoolorganisaties. Zoals HRM’ers en HRD’ers, onderwijsadviseurs en
zelfstandig adviseurs (zzp’ers) in alle sectoren waar onderwijs een
belangrijke rol speelt. De modules van deze master zijn er ook voor
docenten in het po, vo, mbo, hbo en wo.De modules van deze master
zijn er voor iedereen die bij een organisatie werkt waar leren en
veranderen centraal staan. Voor ambitieuze onderwijsprofessionals,
binnen en buiten schoolorganisaties. Zoals HRM’ers en HRD’ers,
onderwijsadviseurs en zelfstandig adviseurs (zzp’ers) in alle
sectoren waar onderwijs een belangrijke rol speelt. De modules van
deze master zijn er ook voor docenten in het po, vo, mbo, hbo en
wo.
De modules van de Master Leren en Innoveren sluiten aan bij
ambitieuze professionals die:
in hun eigen onderwijspraktijk- of organisatie duurzame
veranderingen willen realiseren aan de hand van een onderwijskundig
verandervraagstuk;
hierbij praktijkgericht onderzoek willen doen op het gebied van
leren en innoveren om de verandering goed te onderbouwen;
veranderkunde vanuit de theorie gelijk in de praktijk willen
brengen en ermee aan de slag gaan;
zich professioneel en persoonlijk verder willen ontwikkelen en;
willen leren van en met elkaar.
Toelatingseisen modules Master Leren en Innoveren
Wil je deze module volgen, dan geldt er een aantal
toelatingseisen:
Je beschikt over een afgeronde hbo-bacheloropleiding en hebt enige
werkervaring in leren en ontwikkelen, bijvoorbeeld in het onderwijs
(primair/voortgezet/mbo/hbo), in een onderwijsomgeving binnen een
organisatie, in een HRM-of HRD omgeving of als zelfstandig
adviseur.
Je hebt de motivatie en ambitie om professioneel en persoonlijk te
groeien en je te ontwikkelen tot specialist op het gebied van leren
en innoveren.
Je beschikt over voldoende tijd om de modules te combineren met je
werk. De module vraagt zo’n 15 tot 20 studie-uren per week. Deze
uren bestaan uit het voorbereiden en bijwonen van de lesdag, het
samenwerken met collega’s aan het vraagstuk in de praktijk, het
maken van opdrachten en peerfeedback geven aan medestudenten.
Vanuit je werkplek ben je vrij om praktische opdrachten uit te
voeren en je wordt daarin gefaciliteerd en ondersteund door je
leidinggevende en/of andere directe collega’s in je team. De basis
voor de Master Leren en Innoveren is de eigen onderwijspraktijk.
Ook voor zelfstandig adviseurs is dit de basis.
Je hebt voldoende beheersing van de Engelse taal om Engelstalige
literatuur te kunnen bestuderen.
Kennismakingsgesprek – ontmoeten en verwachtingen in beeld
brengen
We voeren met alle geïnteresseerden een kennismakingsgesprek. We
kijken naar je werkervaring en -omgeving, vraagstukken,
veranderbekwaamheid, positie in het team, ambitie en motivatie.
U zoekt persoonlijke aandacht en een opleider die met u meedenkt, u bent bij ons van harte welkom.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.