Training Vakmanschap in Bijzonder Beheer (MKB)
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Vakmanschap in Bijzonder Beheer
Tijdens de training Vakmanschap in Bijzonder Beheer (MKB) leert u zich etaleren als een professionele zakenpartner. Na deze cursus kunt u klanten zorgvuldig, verifieerbaar en met oog voor hun belangen adviseren.
Overzicht
Voor professionals van de afdeling Bijzonder Beheer
De economische terugval heeft diepe sporen achtergelaten binnen bedrijven. Voor sommige is het een tijdelijke terugval, voor anderen wordt het nooit meer zoals het was. Ook de financiële sector is hard geraakt. Hierdoor is het financieringslandschap sterk veranderd. Inmiddels zijn er voorzichtige tekenen van herstel, wat het speelveld nog uitdagender maakt.
Dat vraagt nogal wat van u als bankie…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Vakmanschap in Bijzonder Beheer
Tijdens de training Vakmanschap in Bijzonder Beheer (MKB) leert
u zich etaleren als een professionele zakenpartner. Na deze cursus
kunt u klanten zorgvuldig, verifieerbaar en met oog voor hun
belangen adviseren.
Overzicht
Voor professionals van de afdeling Bijzonder
Beheer
De economische terugval heeft diepe sporen achtergelaten binnen
bedrijven. Voor sommige is het een tijdelijke terugval, voor
anderen wordt het nooit meer zoals het was. Ook de financiële
sector is hard geraakt. Hierdoor is het financieringslandschap
sterk veranderd. Inmiddels zijn er voorzichtige tekenen van
herstel, wat het speelveld nog uitdagender maakt.
Dat vraagt nogal wat van u als bankier. Meer dan ooit komt de bank
in situaties terecht waarin zij risico’s loopt, ware zij de
eigenaar van de onderneming. De bank wordt daarmee impliciet de
verschaffer van vermogen met een (te) hoog risicoprofiel. Dat
vereist een (tijdelijke) intensivering van de relatie met de
ondernemer/eigenaar. Die heeft namelijk hulp nodig. Hulp die u als
partner wilt en moet kunnen aanreiken.
Maar hoe pakt u dat aan? Waar moet u op letten? Hoe herkent u
recovery-mogelijkheden? Hoe stelt u zich op als
financieringspartner? Hoe helpt u de ondernemer met zijn
strategische keuzes? Aan welke eisen moet de benodigde
managementinformatie voldoen? En hoe voorkomt u dat u en de klant
niet tegenover elkaar komen te staan, maar juist samen – in elkaars
belang – een herstelproject in kunnen gaan?
Bijzonder Beheer is een kans. Een kans om u als (bank)vakman te
etaleren als een professionele zakenpartner die zorgvuldig,
verifieerbaar en met oog voor het belang van de klant én de bank
helpt.
Speciaal voor medewerkers Bijzonder Beheer van financiële
instellingen en adviseurs/consultants is daarom de cursus
Vakmanschap in Bijzonder Beheer ontwikkeld. En daar waar we de term
vakman gebruiken, wordt natuurlijk ook vakvrouw bedoeld!
AFM
Bij de ontwikkeling van de cursus is expliciet rekening gehouden
met de conclusies, aanbevelingen en verbeterpunten uit het rapport
Rapportage Bijzonder Beheer. Dit is een verkennend onderzoek naar
de werkwijze van de afdeling Bijzonder Beheer van banken voor
mkb-kredieten van 26 maart 2015. Hierin geeft de AFM expliciet aan
dat zij de banken gaat monitoren op de 10 essentiële
verbeterpunten:
- Hoe biedt de bank hulp en dicht zij de verwachtingskloof tussen klant en bank?
- Op welke manier herkent de bank het klantbelang en hoe houdt zij daar rekening mee?
- Hoe onderbouwt de bank de overdracht naar Bijzonder Beheer?
- Hoe wordt de klant voorbereid op de overdracht en de intensievere verhouding?
- Hoe legt de bank het opleggen van maatregelen uit?
- Op welke manier geeft de bank inzicht in haar afwegingen?
- Hoe komt de hoogte van risico-opslagen en fees tot stand?
- Hoe wordt inhoud gegeven aan de gezamenlijke verantwoordelijkheid van klant en bank?
- Op welke manier wordt relevante managementinformatie tijdig en adequaat gedeeld?
- Op welke manier wordt de klant duidelijk gemaakt wat er van hem wordt verwacht voor wat betreft kennis, administratie, bereikbaarheid, het plan van aanpak en klachtenafhandeling?
Voor wie
- Accountmanagers Bijzonder Beheer
- Assistent accountmanagers Bijzonder Beheer
- Financieringsspecialisten Bijzonder Beheer
- Managers KRM/Bijzonder Beheer
We kunnen deze training ook incompany verzorgen. Het
opleidingsprogramma wordt dan op maat ontwikkeld, speciaal voor uw
eigen doelgroep en onderneming.
Vooropleiding
Voor deze training is affiniteit met de zakelijke kredietverlening
noodzakelijk, net zoals hbo-denkniveau en kennis van de
jaarrekening (balanslezen). De opleiding is complementair aan de
meer juridisch georiënteerde opleidingen voor Bijzonder Beheer
gericht op het insolventierecht.
Resultaten
Bijzonder Beheer is een kans voor de bank. Na deze training kunt u
zich etaleren als een professionele zakenpartner die zorgvuldig,
verifieerbaar en met oog voor het belang van de klant en de bank
adviseert.
Programma
Cursusopzet
De doelstelling van Bijzonder Beheer is klanten met een verhoogd
kredietrisico intensiever te monitoren. Indien nodig treft u
maatregelen om het kredietrisico te verkleinen. Bij voorkeur mét
behoud van de klantrelatie.
De klant heeft behoefte aan hulp van de bank in het algemeen en aan
Bijzonder Beheer in het bijzonder. Hulp in de zin van een
klankbord, een sparringpartner, een arts om de patiënt te (helpen)
genezen. Daarbij kent de behandeling zowel een preventief als
curatief karakter.
Tegen de achtergrond van de doelstelling van Bijzonder Beheer en de
aanbevelingen van de AFM is de cursus opgedeeld in 4 delen:
- Probleemstelling en Recovery
- Waar liggen de risico’s en wat zijn mogelijke consequenties (scenario’s)?
- Structurering bankstrategie
- Monitoring en hulp van derden
Voor alle onderdelen moet u zich afvragen wat de implicaties zijn
voor de kasstroom.
Energie stoppen in herstel is alleen nuttig wanneer er voor de
onderneming aantoonbaar en reëel een vooruitzicht kan worden
gegeven om met de onderneming – of een deel hiervan – waarde te
creëren. Het in kaart brengen van de waardevernietigende en
waardecreërende onderdelen van de entiteit vormt het begin van de
analyse. In het eerste deel van de cursus leert u dan ook met een
helikopterview herstelmogelijkheden herkennen.
Daarnaast is geen enkele omgeving dermate stabiel dat er zich geen
zaken zullen voordoen die geen invloed hebben op de onderneming, en
dus de kasstroom. Wat doen we als er zich dergelijke zaken
voordoen? Verandert dit de kijk op de onderneming? Blijft de bank
achter de onderneming staan? Is er plan en fall back-scenario?
Wanneer het niet evident is waar de problemen liggen, of de
ondernemer is niet in staat impopulaire maatregelen te treffen of
de juiste stuurvariabelen te onderkennen, kan externe hulp dan
soelaas bieden?
Nadat de status quo en de scenario’s in kaart zijn gebracht, moet u
een keuze maken. Gaan we voor herstel? En zo ja, met welk deel dan?
Of wordt het uitwinnen? In alle gevallen dienen zaken te worden
gestructureerd en moet er een plan van aanpak worden gemaakt. En er
moet snel geschakeld kunnen worden zodra er zich (onverwachts)
risico’s manifesteren. Welke strategieën hanteert de bank bij welke
scenario’s? Daarbij is het zaak medewerking te krijgen op basis van
coöperatie en het gezamenlijke klant- en bankbelang. Eenzijdig
afgedwongen maatregelen op basis van macht kunnen nu eenmaal
rekenen op veel minder draagvlak en daarmee een kleinere
slagingskans.
De gehanteerde casuïstiek komt uit de praktijk en is zeer gemêleerd
qua sector, bedrijfsomvang en problematiek.
Studieprogramma
In deze training komen de volgende thema’s en onderwerpen aan
bod:
- Harde en zachte signalen van non performing (European Banking Authority)
- Probleemanalyse: waar zit het echte probleem?
- Wanneer en hoe communiceert de bank met de klant? Hoe legt u uit dat de bank en de klant partners zijn die allebei risico lopen?
- Klanten, omzet, inkoop, opex, werkkapitaalbeheer: welke verbetermaatregelen zijn er?
- Hoe is de toegang tot de kapitaalmarkt? Welke desinvesteringsmogelijkheden heeft de onderneming?
- Inventarisatie van de operationele en financiële risico’s: heeft het bedrijf perspectief?
- De rol van het management en het (vele) personeel
- Is de ondernemer in staat zelf het probleem boven water te krijgen of is hij/zij er onderdeel van en is (externe) hulp van een consultant noodzakelijk?
- Is er voldoende veranderingsappetite bij het management (kunnen en willen)?
- Wat is de positie van crediteuren, fiscus en overige schuldeisers? Op welke manier kunnen zij meedoen bij herstel?
- Kasstroomscenario-analyse: cashflow, waar komt (kwam) het vandaan en waar gaat (ging) het naartoe? Vind de cash, tevens voorwaarde voor bereddering!
- Analyse bancaire positie, structuurrisico’s en bepaling noodzakelijke voorzieningen
- Beheer en monitoring van de strategie: moet er worden bijgestuurd? Zijn additionele maatregelen nodig?
Praktijk
Tijdens de training passen we de theorie toe op de
(geconsolideerde) jaarrekeningen van verschillende ondernemingen,
zoals de eenmanszaak, vennootschap onder firma en besloten
vennootschap.
Methode
U ontvangt ter voorbereiding een cursusboek. Tijdens de cursus
wordt ‘gemengd’ geleerd. In een mengvorm van casuïstiek uitwerken,
plenaire sessies en praktijkillustraties leert u de jaarrekening op
en top te doorgronden.
Extra informatie
Groepsgrootte
De groepsgrootte is maximaal 12 deelnemers.
Doorgaan training
De training gaat door bij 3 of meer deelnemers. De training kan
worden uitgesteld vanwege extreme weersomstandigheden, een zieke
docent of wegens ernstige familieomstandigheden van de docent.
Docenten
De docenten van de cursus Vakmanschap in Bijzonder Beheer zijn
Richard Take, Jacques van Eck en Charles Nijenhuis. De trainers
combineren een jarenlange ervaring in het bankwezen met bewezen
didactische vaardigheden én het vermogen om een verhaal te
vertellen.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.