Frontoffice medewerker (KCC) sociaal domein

Niveau
Tijdsduur
Startdatum en plaats
Logo van Kenniscentrum WMO
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,4 Kenniscentrum WMO heeft een gemiddelde beoordeling van 8,4 (uit 5 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Meppel
3 feb. 2020 tot 23 mrt. 2020
Amersfoort
9 apr. 2020 tot 21 mei. 2020

Beschrijving

Frontoffice medewerker (KCC) sociaal domein

Als Frontoffice medewerker Sociaal Domein informeert u de burger op het gebied van de Wmo, Participatiewet en Jeugdwet. U bent vaak het eerste aanspreekpunt waarbij u tijdens een telefoongesprek achterhaalt waar de behoefte van de burger ligt. Om een goede inschatting te kunnen maken is het van belang dat u beschikt over brede kennis van wet- en regelgeving en dat u beschikt over goede communicatie technieken.

De opleiding Frontoffice medewerker (KCC) Sociaal Domein is effectieve, praktijkgerichte opleiding, waarin parate kennis en adequate gespreksvoering beide een prominente plaats hebben.

Programma opleiding

Lesdag 1: de Participatiewet
• Wat…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Sociaal domein, Jeugdwet, Rechten (algemeen overzicht), Personen- en familierecht en WMO Consulent.

Frontoffice medewerker (KCC) sociaal domein

Als Frontoffice medewerker Sociaal Domein informeert u de burger op het gebied van de Wmo, Participatiewet en Jeugdwet. U bent vaak het eerste aanspreekpunt waarbij u tijdens een telefoongesprek achterhaalt waar de behoefte van de burger ligt. Om een goede inschatting te kunnen maken is het van belang dat u beschikt over brede kennis van wet- en regelgeving en dat u beschikt over goede communicatie technieken.

De opleiding Frontoffice medewerker (KCC) Sociaal Domein is effectieve, praktijkgerichte opleiding, waarin parate kennis en adequate gespreksvoering beide een prominente plaats hebben.

Programma opleiding

Lesdag 1: de Participatiewet
• Wat is het doel van de Participatiewet? Een verkenning van de regelgeving en de hierbij behorende procedures.
• Wie behoren er tot de deze doelgroep? We vormen ons beelden van inwoners met een hulpvraag binnen de Participatiewet.

Lesdag 2: de Wmo
• Wat is het doel van de Wmo? Een verkenning van de regelgeving en de hierbij behorende procedures.
• Wie behoren er tot de deze doelgroep? We vormen ons beelden van inwoners met een hulpvraag binnen de Wmo.

Lesdag 3: de Jeugdwet
• Wat is het doel van de Jeugdwet? Een verkenning van de regelgeving en de hierbij behorende procedures.
• Wie behoren er tot de deze doelgroep? We vormen ons beelden van inwoners met een hulpvraag binnen de Jeugdwet.

Lesdag 4: Ziektebeelden
• Een verkenning van de meest voorkomende somatische ziektebeelden en de beperkingen die deze kunnen geven. (e-learningmodule)

Lesdag 5: Ziektebeelden
• Een verkenning van de meest voorkomende psychiatrische ziektebeelden en beperkingen die deze kunnen geven. (e-learningmodule)

Lesdag 6: Communicatietechnieken
• Uitleg en gelegenheid vragen te stellen naar aanleiding van de e-learnings
• Hoe leg en houd ik contact in het telefoongesprek?
• Hoe houd ik de regie in het gesprek?
• Hoe zorg ik ervoor dat ik de juiste informatie krijg uit het gesprek? We gaan op zoek naar de vraag achter de vraag.
• Oefenen aan de telefoon!

Lesdag 7: Effectieve communicatie
• Hoe buig ik weerstand om in samenwerking? Weerstand begrijpen en hanteren. We oefenen dit met praktijk casuïstiek.
• Informatieverstrekking aan de telefoon. Hoe draag ik de juiste informatie over en hoe check ik of de informatie goed is overgekomen? We oefenen dit met praktijk casuïstiek.

Lesdag 8: Berichtgeving en casuïstiek
• Oefenen in de praktijk aan de hand van casuïstiek
• Hoe zorg ik voor de juiste berichtgeving aan de collega’s in de backoffice?
• We oefenen met het maken van berichtgeving aan de hand van gevoerde gesprekken

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)