Omgaan met mensen met psychiatrische problemen in de letselschade

Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Omgaan met mensen met psychiatrische problemen in de letselschade

Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch
Logo van Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch
Opleiderscore: starstarstarstar_halfstar_border 6,9 Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch heeft een gemiddelde beoordeling van 6,9 (uit 12 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeLocatie centraal in het land
1 nov. 2025
Toon rooster
event 1 november 2025, 08:30-16:30, Locatie centraal in het land

Beschrijving

Accreditatie / PE punten

  • NOvA 6.00 punten, Niet-Juridisch
  • NIVRE 6.00 punten

Iedereen krijgt weleens te maken met iemand met wie het lastig communiceren is.

Ook in de letselschadebranche kunnen professionals geconfronteerd met ‘tegenwerkende’ mensen. Iemand wil of vraagt iets wat niet meteen of zelfs helemaal niet gehonoreerd kan worden. U moet dan ‘nee verkopen’ waardoor er in sommige gevallen grensoverschrijdend gedrag kan opspelen in de vorm van schelden, verbale of fysieke agressie, manipuleren van professionals en afwijkend gedrag. In deze nieuwe cursus leert u hoe in deze situaties op de juiste manier kunt handelen.

U leert onder andere:

  • De oorzaken en achtergronden van gedrag en…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Psychiatrie, Aansprakelijkheidsrecht en Verzekeringsrecht, Letselschade, Omgaan met en Leerpsychologie.

Accreditatie / PE punten

  • NOvA 6.00 punten, Niet-Juridisch
  • NIVRE 6.00 punten

Iedereen krijgt weleens te maken met iemand met wie het lastig communiceren is.

Ook in de letselschadebranche kunnen professionals geconfronteerd met ‘tegenwerkende’ mensen. Iemand wil of vraagt iets wat niet meteen of zelfs helemaal niet gehonoreerd kan worden. U moet dan ‘nee verkopen’ waardoor er in sommige gevallen grensoverschrijdend gedrag kan opspelen in de vorm van schelden, verbale of fysieke agressie, manipuleren van professionals en afwijkend gedrag. In deze nieuwe cursus leert u hoe in deze situaties op de juiste manier kunt handelen.

U leert onder andere:

  • De oorzaken en achtergronden van gedrag en stoornissen
  • De verschillende vormen van lastig klaaggedrag en agressie te herkennen
  • Hoe u situaties kunt begrenzen en te de-escaleren
  • Patronen te herkennen en te verbreken
  • Uw eigen gevoelens of gedachten te verwoorden

Typen gedrag
Onderscheid kunnen maken tussen de verschillende typen klaaggedrag helpt om vlot en adequaat op een situatie te kunnen reageren. Hierdoor zal in de meeste gevallen escalatie worden voorkomen. Bij bijvoorbeeld klachtbehandelaars is behoefte aan kennis over onaangepast gedrag, zoals agressie en vormen van ernstige psychiatrische aandoeningen, en de manier van omgaan daarmee.

Werkwijze
Tijdens de training maken we gebruik van diverse interactieve werkvormen waarmee u (in een veilige setting) kunt oefenen met (eigen) praktijkcases. Hiervoor wordt een trainingsacteur ingezet. De acteur speelt realistische casussen na, direct vanuit de eigen praktijk. Docent en acteur en de deelnemers in de groep zullen feedback geven op de gespreksvaardigheden en houding van de deelnemer in en na de oefening.
Het doel van deze dag is niet alleen praktisch oefenen, maar ook leren van elkaar. De rollenspelen zullen steeds kort gehouden worden om de theorie te kunnen laten beklijven en zoveel mogelijk deelnemers te laten oefenen.
Ook wordt filmmateriaal ingezet om de theorie uit te leggen. De praktische toepassing van de theorie staat hierbij centraal.

Programma

zaterdag 1 november 2025

08:30 - 09:00
Inloop, koffie/thee, registratie
09:00 - 12:30
Dagdeel 1 - Algemene theorie
  • Vaststellen van leerdoelen. Inzicht in persoonlijke stijlen en kwaliteiten ten aanzien van het omgaan met onaangepast gedrag. Wat doe jijzelf als je onaangepast bent?
  • Basistheorie en begripsbepaling: globaal inzicht in psychische stoornissen
  • Herkennen van de verschillende vormen van lastig klaaggedrag en agressie (ABCD-gedrag)
  • Bespreken van onaangepast gedrag in de context van de organisatie en uitwisselen van ervaringen en suggesties ter verbetering
  • Inventarisatie knelpunten rondom onaangepast gedrag met cliënten aan de telefoon
  • De-escalerend reageren op onaangepast gedrag
12:30 - 13:15
Lunch
13:15 - 16:30
Dagdeel 2 - Praktijkoefeningen met de acteur
  • Oefenen met lastig klaaggedrag
  • Oefenen met gedrag van psychisch kwetsbare cliënten
  • De basis van effectief ombuigen
  • Zelfcontrole-technieken
  • Oefenen in taxeren van gevaar
  • Oefenen in de-escaleren van dreigend fysiek geweld
  • Conflict-interventie als derde partij (met collega)

Sprekers

  • drs. Sjaak Boon
    Senior adviseur en trainer
    ONDERBOVEN, de kracht van eigen oplossingen

Bestemd voor

Bestemd voor

Deze cursus (academisch niveau) is bestemd voor:

  • Advocatenkantoren
  • Letselschadebureaus
  • Verzekeraars
  • Overige rechtshulpverleners
  • Rechterlijke macht

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)