Workshop Neuronomics: understand the power of your brain

Niveau
Tijdsduur
Logo van Kosanuq Academy

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Kosanuq Academy biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's: 's-Hertogenbosch, Alkmaar, Almere / Lelystad, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Dordrecht, Ede, Eindhoven, Haarlem, Haarlemmermeer, Hilversum, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Veenendaal, Zaanstad, Zoetermeer

Beschrijving

Kosanuq: diverse business processen automatiseren zonder programmeerkennis!

Wat wordt bedoeld met Neuronomics?

U bent leidinggevende en ervaart dat uw medewerkers Ja zeggen maar Nee doen. De medewerkers willen wel meewerken en hebben de intentie om te doen wat besproken is maar in de praktijk gebeurt het uiteindelijk niet. Vanuit de nieuwste neuro-wetenschappelijke inzichten is dit universele gedrag van mensen logisch verklaarbaar en tevens beïnvloedbaar. Leer in de workshop hoe u met deze inzichten weerstand kan laten afnemen, de neuzen een kant op kan laten bewegen en medewerkers Ja laten zeggen én doen.

Het brein bestaat uit diverse delen met ieder een eigen leervermogen. Volgens de hypothese van neuro wetenschapper Paul D. McLean, die de ‘triune brain’ ontwikk…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Coachend Leidinggeven, Leiderschap, Leidinggeven, Co-actief coachen en Persoonlijk Leiderschap.

Kosanuq: diverse business processen automatiseren zonder programmeerkennis!

Wat wordt bedoeld met Neuronomics?

U bent leidinggevende en ervaart dat uw medewerkers Ja zeggen maar Nee doen. De medewerkers willen wel meewerken en hebben de intentie om te doen wat besproken is maar in de praktijk gebeurt het uiteindelijk niet. Vanuit de nieuwste neuro-wetenschappelijke inzichten is dit universele gedrag van mensen logisch verklaarbaar en tevens beïnvloedbaar. Leer in de workshop hoe u met deze inzichten weerstand kan laten afnemen, de neuzen een kant op kan laten bewegen en medewerkers Ja laten zeggen én doen.

Het brein bestaat uit diverse delen met ieder een eigen leervermogen. Volgens de hypothese van neuro wetenschapper Paul D. McLean, die de ‘triune brain’ ontwikkelde, hebben we drie dominante breindelen, te weten:

  • Het reptielenbrein
  • Het zoogdierenbrein
  • Het menselijk brein

Deze drie breindelen communiceren niet altijd optimaal met elkaar. Sterker nog, ze veroorzaken constant interne tegenstrijdige gevoelens en daardoor conflicten. Deze conflicten vinden plaats tussen het onbewuste, minder intelligente, en het bewuste, meer intelligente, deel van het brein.

Het onbewuste deel van het brein overheerst en neemt, in 95% van de gevallen, een (emotionele) beslissing. Het bewuste deel van het brein krijgt meestal niet de kans om op intelligente wijze over een beslissing na te denken.

De oorzaak begrijpen zorgt voor verandering.

Om ervoor te zorgen dat het onbewuste brein van medewerkers ook Ja doet is het belangrijk om de oorzaak te begrijpen. Als leidinggevende informeert u uw medewerkers over de noodzaak tot verandering. Deze informatie wordt bij medewerkers door het ‘brein-filtersysteem’ verwerkt. Dit filtersysteem vergelijkt de externe informatie, in 250 milliseconden, met de informatie die in het archief van het brein ligt opgeslagen. Vervolgens wordt op twee genoemde delen in het brein bepaald of er wel of niet wordt meegewerkt aan een verandering.

De bereid tot meewerken blijkt dus voor een deel afhankelijk van het brein-archief.  Wanneer dit systeem gevuld is met negatieve ervaringen uit het verleden of wanneer de nieuwe situatie te veel onzekerheid geeft, beslist het onbewuste deel van het brein. Geheel zelfstandig vanuit een emotionele noodzaak om niet mee te werken. Het bewuste deel van het brein zegt daarentegen Ja omdat het social wenselijk gedrag wil vertonen.

Conclusie

Ons archiefsysteem slaat informatie niet nauwkeurig op en reproduceert deze ook niet zoals deze ooit is opgeslagen. Het brein gebruikt dus onbetrouwbare informatie om tot een besluit te komen. Omdat in het onbewuste brein angst driemaal zwaarder weegt dan geluk, valt het besluit vaak negatief uit en wordt er niet meegewerkt. Het is dus niet zo vreemd dat de beslissingen, op basis van onzuivere informatie, niet altijd even goed is. Om ervoor te zorgen dat de juiste beslissingen worden genomen en medewerkers wel willen meewerken, is het belangrijk om draagvlaksessie te organiseren.

Oorzaak en Gevolg 

Relevantie is voor ons brein essentieel. Zodra het brein merkt dat informatie relevant is, weet het zichzelf te verbeteren, wordt het intelligenter en bouwt het meer parate kennis op. Zodra het brein merkt dat informatie niet of minder relevant is haakt het af en neemt het informatie niet op. Trainingen die zich richten op symptoombestrijding werken daarom ook minder goed omdat een symptoom een gevolg is van de oorzaak maar niet de oorzaak zelf.

De workshop helpt deelnemers meer relevante kennis te verkrijgen over de werkelijke werking van hun eigen hersenen. De neuro-wetenschappelijke kennis die wordt overgedragen richt zich primair op de oorzakelijke kant. Er wordt uitgelegd hoe de hersenen feitelijk werken. Er worden daarbij uitvoerbare handvatten aangereikt, die daarna direct in de praktijk kunnen worden toegepast. De neuzen komen veel gemakkelijker in dezelfde richting te staan, samenwerken gaat soepeler en de medewerkers zeggen niet alleen Ja maar doen het ook. 

Een van de belangrijkste uitkomsten van de workshop zal zijn dat de hersenen stoppen met het kijken naar onderlinge verschillen en zich meer gaan focussen op het herkennen van onderlinge overeenkomsten. Hiervoor moeten de hersenen begrijpen waar de oorzaak van het conflict ligt tussen bewuste en onbewuste hersenactiviteit.

De hersenen moeten begrijpen waar de basis van gevoel ligt, hoe de hersenen tot een conclusie komen en hoe opvolgende emoties worden geactiveerd. Met andere woorden, waar de oorzaak ligt van wie we zijn, waarom we doen zoals we doen en voelen zoals we voelen. 

Aanvullende informatie over de workshop

De workshop duurt vier uur en is uitermate geschikt voor directieteams, directieleden en hun medewerkers, zakenpartners en ‘change agents’. Wij vinden de aanwezigheid van ‘vogels van diverse pluimage’ belangrijk omdat deelnemers vooral ook van elkaar kunnen leren.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)