3-Daagse Training Didactische Vaardigheden
Startdata en plaatsen
Beschrijving
INLEIDING
Training geven is geweldig. Iedere trainer kent het gevoel van euforie als er bij de deelnemer een licht van begrip opgaat. Er zijn weinig andere beroepen die zo zinvol kunnen voelen als les- of training geven. Tegelijk is goed training geven ook moeilijk. Deelnemers bij wie tijdens de training blijkt dat ze weinig van je verhaal hebben begrepen, vragen waar weinig antwoorden op komen, deelnemers die zich duidelijk vervelen, die niet goed zien hoe ze jouw training in de praktijk van hun werk kunnen gebruiken; trainen kan ook frustrerend zijn.
DOEL TRAINING
Het doel van deze trainingsreeks ‘Didactische trainingen voor trainers’ is daarom om de belangrijkste vaardigheden voor het ge…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
INLEIDING
Training geven is geweldig. Iedere trainer kent het gevoel van euforie als er bij de deelnemer een licht van begrip opgaat. Er zijn weinig andere beroepen die zo zinvol kunnen voelen als les- of training geven. Tegelijk is goed training geven ook moeilijk. Deelnemers bij wie tijdens de training blijkt dat ze weinig van je verhaal hebben begrepen, vragen waar weinig antwoorden op komen, deelnemers die zich duidelijk vervelen, die niet goed zien hoe ze jouw training in de praktijk van hun werk kunnen gebruiken; trainen kan ook frustrerend zijn.
DOEL TRAINING
Het doel van deze trainingsreeks ‘Didactische trainingen voor
trainers’ is daarom om de belangrijkste vaardigheden voor het geven
van een gestructureerde, boeiende en interactieve training te leren
beheersen of verbeteren.
VOOR WIE?
Voor vakspecialisten die intern of extern ook trainingen (gaan)
geven over hun specialisme.
PROGRAMMADAG 1: OPBOUW VAN JE TRAINING
WAT LEER JE?
Hoe je:
- je training samenhang geeft.
- je training precies laat aansluiten bij wat je publiek nodig heeft.
- van de training je eigen verhaal maakt.
WAAROM DE OPBOUW VAN JE TRAINING?
De opbouw van je training is de basis onder het succes van je
training. Is die goed, dan sta je achter de inhoud van je verhaal,
gaat de training precies in op wat je deelnemers nodig hebben en
volgen alle onderdelen van de training logisch op elkaar.
DAG 2: STRUCTUUR EN RELEVANTIE
WAT LEER JE?
Hoe je ervoor zorgt:
- dat je publiek je verhaal altijd 100% kan volgen.
- dat je verhaal voortdurend relevant voelt voor je publiek.
WAAROM DEZE STRUCTUUR EN RELEVANTIE?
Structuur en relevantie zijn het raamwerk van je training.
- Zonder structuur is voor deelnemers niet duidelijk wat ze moeten doen en komt je boodschap niet aan. Een goede structuur kan er aan de andere kant voor zorgen dat deelnemers goed bij de les blijven en je uitleg goed kunnen volgen.
- Om deelnemers langere tijd te boeien moet een training relevant voelen voor de deelnemer. Bij ieder onderdeel van de training is het dus nodig om uit te leggen waarom het voor de deelnemer belangrijk is om te luisteren. Alleen een ‘dit is belangrijk’ is niet genoeg.
DAG 3: INTERACTIE
WAT LEER JE?
Hoe je:
- controleert of de leerstof is geland bij je publiek.
- de aandacht van je publiek tijdens een presentatie tot zeker een uur kan vasthouden.
- je publiek stimuleert om vragen te stellen.
- vragen van het publiek inzet om je verhaal sterker te maken.
WAAROM INTERACTIE?
Goede interactie met je publiek heeft talloze voordelen: je publiek
voelt zich meer betrokken bij de uitleg, je kunt controleren of je
boodschap is overgekomen, je kunt je verhaal beter op je publiek
aansluiten, de sfeer tijdens je training wordt opener en
ontspannener, en interactie is onvoorspelbaar en daarom een van de
leukste aspecten van het trainersberoep.
WERKWIJZE
OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN…
Vaardigheden leer je alleen door ze heel veel te oefenen en
feedback te krijgen. Ongeveer 90% van de tijd in de training
besteden we daarom aan het oefenen, feedback krijgen en opnieuw
oefenen van je training. De theorie lees je thuis, zodat je in de
training de kans krijgt om de vaardigheden in te laten slijten.
…IN KLEINE GROEPJES
De meeste aanbieders van didactische trainingen werken met groepen
tussen de 6 en 15. Ons maximum ligt op 3, zodat er echt de
tijd is om persoonlijk met jouw training of uitleg te oefenen en
feedback direct te verwerken.
…MET ALLEEN DE BELANGRIJKSTE VAARDIGHEDEN
Vanuit onze eigen training- en leservaring weten we dat de
beste trainingen de meest eenvoudige van opzet zijn. In onze
trainingen richten we ons daarom alleen op de belangrijkste
vaardigheden om zo’n training te kunnen geven: gestructureerd,
relevant, interactief uitleg geven met een prettige
uitstraling.
…TOT JE TRAINING GOED IS
Ons doel is dat je aan het eind van de trainingsreeks een goede
training kunt geven. In de trainingen gaan we daarom één of twee
delen van je training zo veel oefenen en van feedback voorzien dat
die delen aan het eind van de reeks van hoge kwaliteit zijn. Aan de
hand daarvan kun je vervolgens de rest van je training(en) naar
hetzelfde niveau brengen.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.