Cursus Root Cause Analysis voor service en onderhoud

Niveau
Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats
Logo van Mikrocentrum
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,2 Mikrocentrum heeft een gemiddelde beoordeling van 8,2 (uit 117 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeVeldhoven
28 sep. 2021 tot 5 okt. 2021
Toon rooster
event 28 september 2021, 09:00-16:30, Veldhoven

Beschrijving

Een Root Cause Analysis (RCA) heeft als doel knelpunten te voorkomen en deze efficiënt en effectief op te lossen. Steeds terugkerende knelpunten hebben een grote impact op de doorlooptijd, leiden tot onnodige kosten, hebben effect op de beschikbaarheid van assets, leiden tot kwaliteitsverliezen en zorgen voor onveilige situaties. Tijdens de cursus Root Cause Analysis voor service en onderhoud leert u te werken met deze methodiek.

  • Start met de juiste vragen om snel tot de kern van een probleem te komen. U vindt oorzaken en neemt gericht maatregelen
  • Maak maximaal gebruik van de ervaring van uw collega's
  • Visualiseer, analyseer en communiceer helder met behulp van RCA

Over de cursus Root Caus…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Storingsanalyse & Storingstechniek, Onderhoudstechniek, Werkvoorbereider, Servoregeling en Onderhoudsmanagement.

Een Root Cause Analysis (RCA) heeft als doel knelpunten te voorkomen en deze efficiënt en effectief op te lossen. Steeds terugkerende knelpunten hebben een grote impact op de doorlooptijd, leiden tot onnodige kosten, hebben effect op de beschikbaarheid van assets, leiden tot kwaliteitsverliezen en zorgen voor onveilige situaties. Tijdens de cursus Root Cause Analysis voor service en onderhoud leert u te werken met deze methodiek.

  • Start met de juiste vragen om snel tot de kern van een probleem te komen. U vindt oorzaken en neemt gericht maatregelen
  • Maak maximaal gebruik van de ervaring van uw collega's
  • Visualiseer, analyseer en communiceer helder met behulp van RCA

Over de cursus Root Cause Analysis voor service en onderhoud

Tijdens de tweedaagse cursus brengt u structuur aan in situaties waar jumping to the right conclusion en brandjes blussen u niet structureel verder helpen. Het in de praktijk brengen van deze methodiek helpt u de doorlooptijd van storings- en probleemanalyse te verkorten en het probleem effectief en efficiënter op te lossen. Ook realiseert u een betere borging van de kennis en ervaring en het voorkomen van het terugkeren van het knelpunt.

Root Cause Analysis: eenduidige taal als basis voor continu verbeteren

De RCA-methode biedt uw organisatie een gezamenlijke taal om helder te communiceren over problemen; van werkvloer tot management. Deze taal is de essentie van een lerende organisatie en de basis voor continu verbeteren.

De juiste mindset voor het oplossen van knelpunten

Root Cause Analysis is bruikbaar voor het maken van onder meer analyses van incidenten, problemen, afwijkingen en knelpunten. Het is toepasbaar in ieder werkproces, waardoor samenwerking tussen teams en afdelingen (zoals onderhoud, productie, kwaliteit, veiligheid, e.d.) sterk vereenvoudigd wordt. Naast de methodische vaardigheden wordt in deze cursus ook aandacht besteedt aan het creëren van de juiste mindset voor het oplossen en voorkomen van problemen / knelpunten.

Wat leert u in deze RCA-cursus:

  • Problemen concreet en specifiek beschrijven
  • Feiten van meningen te (onder)scheiden
  • Aannames te checken door vragen te stellen en door te vragen
  • Stellen van de juiste vragen om snel tot de kern van een probleem te komen. U vindt oorzaken en neemt gericht maatregelen
  • Voorkomen van jumping to conclusions
  • Problemen helder visualiseren en er helder over communiceren
  • In 30 minuten concrete resultaten bereiken met de Problem Solving Pitstop 

Programma

Dag 1: het beschrijven van de storing / probleem / knelpunt

  • Formulering van het probleem en de ernst ervan
  • Benoemen oorzaken, gevolgen, omstandigheden en gefaalde maatregelen
  • Ontwikkelen van de vraagvaardigheden
  • Oefenen met RCA-cases
  • Het vastleggen van de Root Cause Analysis met de Problem Solving Pitstop, Event Map en tijdlijn

Dag 2: het vinden van oorzaken en acties nemen

  • Het vinden, testen en uitsluiten van mogelijke oorzaken
  • Het verbeteren van de nieuwe vaardigheden door eigen toepassing en oefening
  • Het toewijzen van acties om problemen op te lossen en te voorkomen
  • Aandacht voor toepassing en borging in de eigen werkprocessen 


Medewerkers in productie- en onderhoudsdiensten en betrokkenen in processen ter verbetering van de bedrijfszekerheid, kwaliteit en veiligheid
2 dagbijeenkomsten
Bewijs van deelname
Syllabus

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)