Keuzemodule: Conflicthantering
Startdata en plaatsen
placeNieuwegein 15 nov. 2023Toon rooster event 15 november 2023, 14:00-21:00, Nieuwegein, Dag 1 |
Beschrijving
In de training kijken we naar het ontstaan van conflicten en naar de wisselende rollen die jij als accountant bij conflicten kan spelen. Wij kijken naar het interne conflict (met een collega of partner) en naar het externe conflict (met name met de klant). Daarnaast gaan wij in op de rol van de accountant als bemiddelaar.
Een conflict is meestal niet iets waar je naar uitkijkt; we vinden dit dan ook vaak vervelend, eng, bedreigend en confronterend. Een conflict biedt echter ook vaak kansen: als je er goed mee omgaat kan je van een verstoorde relatie juist een verstevigde relatie maken. Het conflict is een complex en weerbarstig fenomeen; het is niet in één model of theorie te vangen. In deze…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
In de training kijken we naar het ontstaan van conflicten en naar de wisselende rollen die jij als accountant bij conflicten kan spelen. Wij kijken naar het interne conflict (met een collega of partner) en naar het externe conflict (met name met de klant). Daarnaast gaan wij in op de rol van de accountant als bemiddelaar.
Een conflict is meestal niet iets waar je naar uitkijkt; we vinden dit dan ook vaak vervelend, eng, bedreigend en confronterend. Een conflict biedt echter ook vaak kansen: als je er goed mee omgaat kan je van een verstoorde relatie juist een verstevigde relatie maken. Het conflict is een complex en weerbarstig fenomeen; het is niet in één model of theorie te vangen. In deze training zullen de belangrijkste thema's van conflicthantering de revue passeren. Wij zullen daarom het conflict daarbij zo veel mogelijk ontleden in fasen, niveaus, dimensies en stappen. Daarbij hebben wij niet de pretentie om helemaal volledig te zijn en om alle aspecten die van toepassing zijn te kunnen behandelen. Wél hopen wij een rode draad te laten zien, waarmee je, naast je eigen inzicht, tact en flair, houvast krijgt bij het omgaan en oplossen van conflicten.
Doelstelling
Deze training geeft je meer handvatten om effectiever en
succesvoller om te gaan met conflicten.
Inhoud
- Wat is een conflict en hoe kan ik een conflict herkennen en vroegtijdig signaleren
- De 4 aspecten/niveaus van een conflict. We benoemen vier verschillende conflictsoorten
- De 'escalatie-ladder': hoe begint een conflict en via welke stappen kan het snel escaleren
- Theorie over de relatie tussen de 'inhoud' en 'persoonlijke emoties'. Het scheiden van de inhoud en de persoon wordt steeds moeilijker bij een conflict
- Aanleren van vaardigheden en gesprekstechnieken om een conflict bewust aan te kunnen gaan
- Hoe haal ik de angel uit een conflict?
- Hoe geef ik mijn grenzen aan naar een collega of een klant
- Het in kaart brengen van jouw individuele conflictstijl (inclusief zelf-test)
- Hoe kan ik bemiddelen in een conflict?
- Theorie en gespreksvaardigheid om een bestaand conflict beter te hanteren
- Veel praktijk oefenmomenten met zoveel mogelijk herkenbare praktijksituaties
- Je ontvangt een zeer uitgebreide handout over het alle aspecten van conflicthantering
De training is op de accountantspraktijk gericht. 'Real life'-cases worden besproken en geoefend. De trainer structureert de training en zorgt voor theoretische input. Hij fungeert als katalysator bij vragen en discussies. Het is een dynamische training, waarin hard gewerkt wordt maar meestal ook veel gelachen.
Bestemd voor
Trainees aan de praktijkopleiding nieuwe stijl
In de training kijken we naar het ontstaan van conflicten en naar de wisselende rollen die jij als accountant bij conflicten kan spelen. Wij kijken naar het interne conflict (met een collega of partner) en naar het externe conflict (met name met de klant). Daarnaast gaan wij in op de rol van de accountant als bemiddelaar.
Een conflict is meestal niet iets waar je naar uitkijkt; we vinden dit dan ook vaak vervelend, eng, bedreigend en confronterend. Een conflict biedt echter ook vaak kansen: als je er goed mee omgaat kan je van een verstoorde relatie juist een verstevigde relatie maken. Het conflict is een complex en weerbarstig fenomeen; het is niet in één model of theorie te vangen. In deze training zullen de belangrijkste thema's van conflicthantering de revue passeren. Wij zullen daarom het conflict daarbij zo veel mogelijk ontleden in fasen, niveaus, dimensies en stappen. Daarbij hebben wij niet de pretentie om helemaal volledig te zijn en om alle aspecten die van toepassing zijn te kunnen behandelen. Wél hopen wij een rode draad te laten zien, waarmee je, naast je eigen inzicht, tact en flair, houvast krijgt bij het omgaan en oplossen van conflicten.
Doelstelling
Deze training geeft je meer handvatten om effectiever en
succesvoller om te gaan met conflicten.
Inhoud
- Wat is een conflict en hoe kan ik een conflict herkennen en vroegtijdig signaleren
- De 4 aspecten/niveaus van een conflict. We benoemen vier verschillende conflictsoorten
- De 'escalatie-ladder': hoe begint een conflict en via welke stappen kan het snel escaleren
- Theorie over de relatie tussen de 'inhoud' en 'persoonlijke emoties'. Het scheiden van de inhoud en de persoon wordt steeds moeilijker bij een conflict
- Aanleren van vaardigheden en gesprekstechnieken om een conflict bewust aan te kunnen gaan
- Hoe haal ik de angel uit een conflict?
- Hoe geef ik mijn grenzen aan naar een collega of een klant
- Het in kaart brengen van jouw individuele conflictstijl (inclusief zelf-test)
- Hoe kan ik bemiddelen in een conflict?
- Theorie en gespreksvaardigheid om een bestaand conflict beter te hanteren
- Veel praktijk oefenmomenten met zoveel mogelijk herkenbare praktijksituaties
- Je ontvangt een zeer uitgebreide handout over het alle aspecten van conflicthantering
De training is op de accountantspraktijk gericht. 'Real life'-cases worden besproken en geoefend. De trainer structureert de training en zorgt voor theoretische input. Hij fungeert als katalysator bij vragen en discussies. Het is een dynamische training, waarin hard gewerkt wordt maar meestal ook veel gelachen.
Bestemd voor
Trainees aan de praktijkopleiding nieuwe stijl
Wat is een conflict? Van een conflict spreken we wanneer een verschil van mening escaleert; wanneer emoties de overhand nemen, gedragingen niet meer zijn gebaseerd op rationele gronden en één of meerdere partijen handelingen (dreigen te) verrichten, die bovenmatig schadelijk zijn voor zichzelf en /of voor de ander. Een conflict overkomt je vaak en is meestal niet gebaseerd op rationaliteit; soms kan een conflict doelbewust en gecontroleerd worden aangegaan, als (laatste) middel om een doel te bereiken.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.