E-learning Compliance voor financieel adviseurs
Beschrijving
Het Nederlands Compliance Instituut heeft een e-learning ontwikkeld speciaal voor (werknemers van) Financieel dienstverleners. De wereld om ons heen verandert in een razend tempo en dat geldt ook voor financiële wet- en regelgeving. Hiermee neemt ook de complexiteit zienderogen toe. Het bijhouden van alle wet- en regelgeving om tot een integere en beheerste bedrijfsvoering te komen blijft een uitdaging. Financieel dienstverleners werken iedere dag hard om hun klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn en het klantbelang daarbij centraal te stellen. Voor grote partijen als de (groot)banken is het al lastig om aan alle regels te voldoen, als je een kleiner advieskantoor hebt is deze uitdaging…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Het Nederlands Compliance Instituut heeft een e-learning ontwikkeld speciaal voor (werknemers van) Financieel dienstverleners. De wereld om ons heen verandert in een razend tempo en dat geldt ook voor financiële wet- en regelgeving. Hiermee neemt ook de complexiteit zienderogen toe. Het bijhouden van alle wet- en regelgeving om tot een integere en beheerste bedrijfsvoering te komen blijft een uitdaging. Financieel dienstverleners werken iedere dag hard om hun klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn en het klantbelang daarbij centraal te stellen. Voor grote partijen als de (groot)banken is het al lastig om aan alle regels te voldoen, als je een kleiner advieskantoor hebt is deze uitdaging des te groter. Met de e-learning Compliance voor financieel adviseurs brengen we je in korte tijd op de hoogte van alle wet- en regelgeving die gericht is op een integere en beheerste bedrijfsvoering.
In de e-learning Compliance for Finance leer je welke plaats de begrippen compliance, integriteit en vertrouwen innemen in de financiële sector en wat dit voor jou als financieel dienstverlener betekent in de praktijk. De e-learning is opgebouwd uit vier onderdelen:
Compliance & Integriteit
Om in Nederland actief te mogen zijn als financiële onderneming is er sprake van een vergunningplicht. Deze vergunningen worden uitgegeven door de toezichthouders: De Nederlandsche Bank (DNB) en Autoriteit Financiële Markten (AFM). Maar voor welke activiteit is nu welke vergunning nodig? De e-learning geeft overzichtelijk en duidelijk antwoord op deze vraag. In dit deel van de e-learning is daarnaast aandacht voor de veel gehoorde begrippen compliance en integriteit en de relatie met vertrouwen in de financiële sector. Welke gedragsregels helpen om integer te zijn en te blijven en hoe kun je gedrag sturen? Je leert welke maatregelen je kunt nemen om belangenverstrengeling te voorkomen. Tot slot nemen we je mee in de wereld van vertrouwelijke informatie en hoe je hier op een goede en integere wijze mee omgaat. Ook behandelen we de bescherming van persoonsgegevens zoals in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is verwoord.
Integere bedrijfsvoering
In het tweede deel gaan we in op de wettelijke vereisten van de
integere bedrijfsvoering. Onderwerpen die in dit gedeelte aan bod
komen zijn betrouwbaarheid, geschiktheid en vakbekwaamheid. Maar
ook gaat het bij integere bedrijfsvoering over uitbesteding. Hoe
zorg je ervoor dat wanneer je activiteiten uitbesteedt aan een
derde partij, deze partij de juiste wet- en regelgeving
naleeft? Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er een
incident plaatsvindt. Hoe kun je hier het beste mee omgaan? Welke
rol heeft bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon?
Tot slot besteden we aandacht aan een beheerst beloningsbeleid en
het voorkomen van perverse prikkels.
Zorgplicht en Klantbelang Centraal
In het onderdeel zorgplicht/klantbelang centraal gaan we in op
de dienstverlening. Hoe zorg je ervoor dat je het klantbelang echt
centraal zet? We zetten de verschillende factoren die hierop van
invloed zijn op overzichtelijk wijze uiteen. Op welke wijze zorg je
voor een passend advies aan je klanten? Maar ook het inrichten van
een gedegen productontwikkelingsproces komt aan orde en welke rol
jij als financieel dienstverlener hierin hebt.
Als alle handtekeningen staan, is het niet voorbij. Nazorg maakt
immers ook onderdeel uit van het thema klantbelang centraal. Welke
verplichting gelden hier? Wat betekent nazorg voor financieel
dienstverleners en hoe kun je een stap extra voor je klant
zetten?
Klantintegriteit
De financiële sector worstelt al jaren met het witwas-dossier. Kranten staan er vol mee. Grote banken hebben grote schikkingen getroffen met het OM omdat ze in onvoldoende mate in staat bleken te zijn om witwassen tegen te gaan. Maar wat houdt de Wet ter Voorkoming van Witwassen en Terrorismefinanciering in de praktijk precies in? En wat is Customer Due Diligence nu daadwerkelijk? In dit onderdeel bespreken we de risico’s die niet-integere klanten met zich meebrengen en hoe je kunt voorkomen dat je met niet-integere klanten in aanraking komt. Welke stappen moet je nemen voordat je een klant accepteert en hoe weeg je de risico’s die je tegenkomt? We leggen het je stap voor stap uit.
Ten slotte
Financieel dienstverleners spelen een belangrijke rol bij financiële beslissingen van hun klanten. Zij zijn daarbij gehouden aan verschillende vereisten. Deze e-learning geeft op praktische wijze inzicht in de basisvereisten ten aanzien van compliance, integriteit en integere bedrijfsvoering voor financieel dienstverleners.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.