Merkmanagement

Niveau
Tijdsduur
Trainer
Laura Harbers
Locatie
Op locatie, Online
Startdatum en plaats
Logo van NIMA
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,5 NIMA heeft een gemiddelde beoordeling van 8,5 (uit 123 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9
Gemiddeld cijfer voor Merkmanagement
Gebaseerd op 1 ervaring Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_half
Deborah Pluijmaekers
9
Merkmanagement

"Iedere les van deze leergang was even interessant. Elke spreker besprak een eigen case en het is goed om te weten dat mensen in andere bedrijven tegen dezelfde dingen aanlopen als ikzelf." - 11-06-2020 00:00

"Iedere les van deze leergang was even interessant. Elke spreker besprak een eigen case en het is goed om te weten dat mensen in andere bedri… alles lezen - 11-06-2020 00:00

Startdata en plaatsen

placeNBC Congrescentrum, Nieuwegein
23 nov. 2021 tot 21 dec. 2021
Toon rooster
event 23 november 2021, 17:30-21:00, NBC Congrescentrum, Nieuwegein, Mastercourse Merkmanagement (1)
event 30 november 2021, 17:30-21:00, NBC Congrescentrum, Nieuwegein, Mastercourse Merkmanagement (2)
event 7 december 2021, 17:30-21:00, NBC Congrescentrum, Nieuwegein, Mastercourse Merkmanagement (3)
event 21 december 2021, 17:30-21:00, NBC Congrescentrum, Nieuwegein, Mastercourse Merkmanagement (4)

Beschrijving

Deze sessie wordt door NIMA georganiseerd. 

Recent onderzoek wijst uit dat veel organisaties in Nederland merkmanagement als complex, onvoorspelbaar, rommelig, chaotisch en soms zelfs anarchistisch ervaren. De evolutie en fragmentatie van media helpen daar niet bij. Ook de democratisering rondom de vraag van wie het merk is, waarbij de stem van de klant, consument of andere belanghebbende zwaarder weegt dan die van de merkmanager, werpt de vraag op of de huidige communicatieprofessional voldoende is toegerust om regisseur te zijn en niet alleen deelnemer in de communicatie rondom het merk. Want hoe zorg je er in deze situatie als (eind)verantwoordelijke voor dat het merk consistent communiceert in vorm en inhoud? Dat de zo weloverwoge…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Brand Management, NIMA Marketing-B, Marketing management, NIMA Marketing-C en Marketingstrategie.

Deze sessie wordt door NIMA georganiseerd. 

Recent onderzoek wijst uit dat veel organisaties in Nederland merkmanagement als complex, onvoorspelbaar, rommelig, chaotisch en soms zelfs anarchistisch ervaren. De evolutie en fragmentatie van media helpen daar niet bij. Ook de democratisering rondom de vraag van wie het merk is, waarbij de stem van de klant, consument of andere belanghebbende zwaarder weegt dan die van de merkmanager, werpt de vraag op of de huidige communicatieprofessional voldoende is toegerust om regisseur te zijn en niet alleen deelnemer in de communicatie rondom het merk. Want hoe zorg je er in deze situatie als (eind)verantwoordelijke voor dat het merk consistent communiceert in vorm en inhoud? Dat de zo weloverwogen merkpositionering ook wordt waargemaakt in alle touchpoints van het merk en ook als zodanig wordt ervaren door interne en externe stakeholders.

Dat geldt zeker voor merken die meer zijn dan alleen een ‘gewoon’ productmerk. Merken die actief zijn in meerdere/verschillende categorieën of productgroepen bijvoorbeeld. Of (organisatie)merken die verbonden zijn in verschillende afdelingen binnen de organisatie en meer merkdoelgroepen hebben dan alleen klanten (cliënten, gasten of patiënten). Zogenaamde orgpromerken: merken die tegelijkertijd organisatiemerk én productmerk zijn. En voor merken waarbij de mens een belangrijke rol speelt in de dienstverlening. In die zin complexe merken dus. Want hoe zorg je er in deze minder eenvoudige merksituatie als (eind)verantwoordelijke voor dat het merk consistent communiceert in vorm en inhoud? Dat de zo weloverwogen merkpositionering ook wordt waargemaakt in al die verschillende touch points van het merk en ook als zodanig wordt ervaren door de diverse interne en externe stakeholders?

Waarom deze mastercourse?

Er bestaan voldoende opleidingen die stilstaan bij de vraag wat merken zijn en waar ze voor staan, wat een positionering is, uit welke onderdelen een merkidentiteit bestaat en wat de elementen van merkcommunicatie zijn. De Mastercourse Merkmanagement richt zich daarentegen vooral op de 'how to' van deze onderwerpen en begrippen. We geven antwoord op de vraag: hoe zorg je voor een succesvolle implementatie van de merkpositionering bij merken die breed verankerd zijn in organisaties en met verschillende merkdoelgroepen, zodat toch een consistente en duurzame merkbeleving wordt gerealiseerd?

Wat houdt deze mastercourse in?

De Mastercourse Merkmanagement behandelt de management-, proces- en internal branding kant van het merk, van de merkidentiteit en van de merkcommunicatie. Aan de hand van de brand management life cycle, behandelen we elk van de stappen die doorlopen moeten worden om te komen tot een sterk merk. Deze mastercourse leidt (marketing)communicatieprofessionals op om de regisseur te kunnen zijn van het merk. Onderstaande vragen komen aan de orde:

  • Hoe zorg je ervoor dat het merk uitgangspunt wordt voor het gehele handelen van de organisatie?
  • Hoe kan de organisatie rondom het merk het best worden ingericht? Welke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden kunnen gedefinieerd worden?
  • Hoe vertaal je de merkpositionering voor jouw organisatie naar passende merkbouwstenen?
  • Hoe betrek je medewerkers bij de organisatie, haar identiteit en positionering?
  • Hoe kan je ervoor zorgen dat alle brand touchpoints aansluiten op de merkpositionering? En welke tools kunnen hieraan bijdragen?
  • Hoe kun je onderzoeksresultaten van (bestaande) onderzoeken gebruiken om de merkprestatie te verbeteren?

Samengevat staat in deze mastercourse centraal hoe je de regie over het merk voert en hoe je er als merkeigenaar voor kunt zorgen dat je als merk waarmaakt wat je belooft. Daarnaast biedt de Mastercourse inzicht in de recente ontwikkelingen in het vakgebied, state-of-the-art cases, diverse praktijkprofessionals die aanwezig zijn om hun inzichten met je delen (je kunt daarbij denken aan merken als ING, Interpolis, HEMA), geïnspireerde mededeelnemers en een uitbreiding van jouw netwerk.

Programma

De classes vinden plaats op dinsdagavond en gaan van start met een diner vanaf 17:30. Om 18.00 uur starten we inhoudelijk en sluiten samen om 21.00 uur af op de volgende data:

  • Dinsdag 23 november 2021 Merkorganisatie en merkoriëntatie: alles over de interne organisatie rondom het merk: de drijvende kracht voor het ontwikkelen en kunnen uitdragen van het merk door Wendy Bolhuis, senior brand consultant bij VIM Group en praktijkspreker
  • Dinsdag 30 november 2021 Merkstrategie en merkontwikkeling: alles over hoe de beste merkpositionering te concretiseren voor toepassing in de organisatie door Erik Voskuijl, senior brand consultant bij VIM Group en Jurgen Surstedt, Senior Manager Merkmanagement bij Interpolis.
  • Dinsdag 7 december 2021 Internal Branding: alles over hoe medewerkers kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie en betrokken zijn bij de organisatie doelstellingen en merkstrategie door Bea Aarnoutse, managing partner  van PROOF, Change communication & Employee alignment) en Frederike van Urk, Head of Corporate Communication HEMA.
  • Dinsdag 21 december 2021 Merkevaluatie: alles over de manier waarop het merk en haar bijdrage aan het bedrijfsresultaat gemeten kan worden en de manier waarop de resultaten kunnen worden gebruikt om de merkprestatie te verbeteren door Jos Diender, digital brand & marketing consultant bij VIM Group en Marceline Veen, Senior Insights Consultant bij Validators.

Voor wie?

Ben je werkzaam in een senior (marketing)communicatie- of merkfunctie, ben je eindverantwoordelijk voor een ‘complex’ merk of heb je de ambitie dat binnenkort te worden? En zoek je vanuit verschillende invalshoeken (zowel theorie als praktijk) naar een fundamenteel en actueel inzicht in hoe je merken sterker kunt maken en efficiënter kunt organiseren? Dan ben je toe aan de Mastercourse Merkmanagement. Deze Mastercourse is erop gericht je de kennis, vaardigheden en het inzicht te geven om het merk efficiënter en effectiever te managen. Na afloop ben je in staat om als regisseur van het merk te opereren en het merk bedrijfsmatiger te managen.

''Iedere les van deze leergang was even interessant. Elke spreker besprak een eigen case en het is goed om te weten dat mensen in andere bedrijven tegen dezelfde dingen aanlopen als ikzelf'' - Deborah Pluijmakers, Team Lead Contentmanager Brunel, 8 juni 2020.

Voor de aanmelding geldt een toelating. Indien je aan deze mastercourse wilt deelnemen, word je verzocht om bij je aanmelding tevens je motivatie aan te leveren (ca. half A4tje) mede aan de hand van jouw praktijksituatie, waarna definitieve toelating volgt.

9
Gemiddeld cijfer voor Merkmanagement
Gebaseerd op 1 ervaring
starstarstarstarstar_half
Deborah Pluijmaekers
9
Merkmanagement

"Iedere les van deze leergang was even interessant. Elke spreker besprak een eigen case en het is goed om te weten dat mensen in andere bedrijven tegen dezelfde dingen aanlopen als ikzelf." - 11-06-2020 00:00

"Iedere les van deze leergang was even interessant. Elke spreker besprak een eigen case en het is goed om te weten dat mensen in andere bedri… alles lezen - 11-06-2020 00:00

Laura Harbers - Event Coordinator at NIMA
Laura Harbers
Event Coordinator at NIMA

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)