Anti-Fraude Professional
Beschrijving
Al onze trainingen kunnen in plaats van een Open Rooster training ook als (Privé) maatwerktraining gevolgd worden. Omdat een privé-/maatwerktraining afgestemd is op de werkzaamheden en opleidingsbehoeftes van de cursisten, kan de trainingsduur vaak worden ingekort naar de helft van de tijd.
Daarnaast hoeven de cursisten niet te reizen, en kan de training op een in overleg te plannen datum plaatsvinden.
En dit alles tegen dezelfde tarieven als een Open Rooster training !!
Deze training is dé training voor het vermijden en bestrijden van fraude in jouw organisatie. In 13 lessen leert je alles over het opzetten en implementeren van een anti-fraude programma, over ethiek en integriteit, fraudepreventie en -detectie, fraude onderzoek, digitaal rechercheren, fraude en corruptie, boekhoudfraude, witwassen en de afhandeling van fraude en compliance.
Het fraudebegrip in deze training heeft betrekking op interne fraude, fraude ten nadele van derden en fraude met producten en diensten door klanten en anderen. Elk lesdeel van de training is opgebouwd conform de fraudecirkel, namelijk:
- Fraude preventie (prevention)
- Fraude detectie (detection)
- Fraude onderzoek (invest…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Al onze trainingen kunnen in plaats van een Open Rooster training ook als (Privé) maatwerktraining gevolgd worden. Omdat een privé-/maatwerktraining afgestemd is op de werkzaamheden en opleidingsbehoeftes van de cursisten, kan de trainingsduur vaak worden ingekort naar de helft van de tijd.
Daarnaast hoeven de cursisten niet te reizen, en kan de training op een in overleg te plannen datum plaatsvinden.
En dit alles tegen dezelfde tarieven als een Open Rooster training !!
Deze training is dé training voor het vermijden en bestrijden
van fraude in jouw organisatie. In 13 lessen leert je alles over
het opzetten en implementeren van een anti-fraude programma, over
ethiek en integriteit, fraudepreventie en -detectie, fraude
onderzoek, digitaal rechercheren, fraude en corruptie,
boekhoudfraude, witwassen en de afhandeling van fraude en
compliance.
Het fraudebegrip in deze training heeft betrekking op interne
fraude, fraude ten nadele van derden en fraude met producten en
diensten door klanten en anderen. Elk lesdeel van de training is
opgebouwd conform de fraudecirkel, namelijk:
- Fraude preventie (prevention)
- Fraude detectie (detection)
- Fraude onderzoek (investigation)
- Fraude maatregelen (response)
Doel van de training:
Deze training voorziet in een grote behoefte aan expertise op het gebied van in- en externe fraude. Je krijgt alle instrumenten aangereikt om fraude (risico's) in jouw organisatie te identificeren, te analyseren en te minimaliseren. Het lesmateriaal is afgestemd op de praktijk van een organisatie en biedt een succesvolle mix van praktijk en theorie.
Doelgroep:
Deze training is met name ontwikkeld voor functionarissen die zich bezighouden met de aanpak van fraude binnen de eigen organisatie. Deze bedrijven kunnen zowel in de private als in de publieke sector gesitueerd zijn. Wij denken onder meer aan: medewerkers met een fraudeonderzoekstaak, audit- of compliancefunctie, controllers, in- en externe accountants, hoofden administratie, internal auditors, risk managers, insurance managers, in- en externe juridisch adviseurs, belastingadviseurs, (forensisch) accountants, facility managers en security managers.
Voorkennis:
De cursus e-HRM is geschreven op HBO-niveau.
Vorm van de training:
Schriftelijk
Inhoud van de training:
LES I Anti-fraude programma ? ontwikkeling, implementatie en governance
- Fraude en fraudevormen: definitie
- Anti-fraude programma: logische bouwstenen
- Management commitment en implementatie
- Vertaling van fraudebeleid in de Administratieve Organisatie /Interne Controle (AO/IC)
- Anti-fraude programma: governance en interne naleving
LES II De fraudecirkel ? ethiek en integriteit
- Gedragsregels en de toon aan de top
- Normen en waarden
- De psyche van de fraudeur
- Fraudecirkel: motief, gelegenheid en rationalisatie
LES III De juridische fraudecirkel I ? fraude preventie en fraude detectie
- Fraude preventie
- Pre-employment screening
- Fraude detectie
- Klokkenluiderregelingen (wettelijke kaders en praktijk)
- OR
- Audit Committee
- Fraude detectie via bedrijfsadministraties
LES IV De juridische fraudecirkel II ? onderzoeken van fraude
- Rechtvaardiging en basisregels voor 'particulier' fraude onderzoek
- Observatie als onderzoeksmethode
- Gegevensvergaring door anderen te benaderen
- Interviewen van degene die verdacht wordt
- Fraude vastleggen
LES V De juridische fraudecirkel III ? maatregelen
- Juridische aspecten van het beëindigen van de arbeidsovereenkomst
- Juridische kwalificatie van fraude in het Wetboek van Strafrecht
- Juridische mogelijkheden van schadeverhaal op de fraudeur
- Plaatsen van de fraudeur op een waarschuwingslijst
LES VI Interne fraude
- Interne fraude: verschijningsvormen
- Fraudezaken en lessons learned
- Fraude-onderzoeken: eisen aan de verslaglegging
- Externe fraude: verschijningsvormen
- Fraudegevoeligheidsscan bij het in de markt zetten van nieuwe producten
- Fraude indicatoren
- Fraude onderzoek: technische en tactische aspecten
- Fraude onderzoek: eisen aan de verslaglegging
- Samenwerking met de overheid
LES VIII
Digitaal rechercheren
- Fraude detectiesystemen (preventief en detectief): opzet en werking
- Uitvoering van onderzoeken in een geautomatiseerde omgeving
- Forensische sporenvastlegging: aandachtspunten
- Nuttige databanken en het gebruik daarvan
LES IX Bijzondere fraudevormen I ? fraude en corruptie
- Corruptie: cultuurbepaaldheid
- Inkoopfraudes en interne en externe gedrevenheid
- Corruptie in bedrijven: preventie en detectie
- Functiescheiding, twee-ogen principe
LES X
Bijzondere fraudevormen II ? financieel-economisch
rechercheren
- Soorten boekhoudfraudes en fraude-indicatoren
- Rol van interne en externe accountants
- Boekhoudfraude: instrumenten voor de preventie en detectie
LES XI Bestrijding witwassen en Customer Due Diligence (CDD)
- Beursgenoteerd (audit committee) of niet beursgenoteerd
- Bestrijding witwassen
- Customer Due Diligence (CDD)
LES XII Fraude afhandeling
- Fraude: publiekrechtelijke afhandeling
- Fraude: privaatrechtelijke afhandeling
LES XIII
Compliance
- Compliance en de financiële sector
- Fraude en compliance: relatie
- Praktijk van de compliance-regelingen
Bijzonderheden:
Deze training is mogelijk relevant voor het behalen van PE-punten bij beroepsorganisaties. Hoeveel PE-punten je kunt behalen in het kader van deze cursus, kan navragen bij de beroepsorganisatie waarbij je bent aangesloten.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.