Verslagleggen in de ggz
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Cliëntverslagen schrijven: misschien niet het leukste onderdeel van je werk. Hoe zou het zijn om handvatten te hebben die het schrijven makkelijker maken? De training Verslagleggen in de ggz helpt je om in minder tijd krachtige verslagen, brieven en e-mails te schrijven. Helder, scanbaar en AVG-proof. Maar ook concreet en kernachtig.
Wat levert de training je op?
Na de training schrijf je cliëntrapportages die beknopt, overzichtelijk en makkelijk leesbaar zijn. En die voldoen aan de AVG. Je beschikt over concrete handvatten om doelgericht en lezergericht te schrijven. Bovendien kost het schrijven van verslagen, brieven en e-mails je minder tijd en moeite.
Programma
De volgende onderwerpen ko…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Cliëntverslagen schrijven: misschien niet het leukste onderdeel van je werk. Hoe zou het zijn om handvatten te hebben die het schrijven makkelijker maken? De training Verslagleggen in de ggz helpt je om in minder tijd krachtige verslagen, brieven en e-mails te schrijven. Helder, scanbaar en AVG-proof. Maar ook concreet en kernachtig.
Wat levert de training je op?
Na de training schrijf je cliëntrapportages die beknopt,
overzichtelijk en makkelijk leesbaar zijn. En die voldoen aan de
AVG. Je beschikt over concrete handvatten om doelgericht en
lezergericht te schrijven. Bovendien kost het schrijven van
verslagen, brieven en e-mails je minder tijd en moeite.
Programma
De volgende onderwerpen komen aan bod in de training:
- Informatieselectie: Wat neem je wel en niet op in het verslag? Wat zijn hoofd- en bijzaken?
- Opbouw van een verslag en brief: Wat is een lezergerichte volgorde van informatie? Hoe vul je een verslagformat efficiënt in?
- Objectief en met respect formuleren: Hoe scheid je meningen en aannames van feiten? Hoe onderbouw je adviezen?
- Helder formuleren: Hoe stem je je taalgebruik af op de lezer? Hoe schrijf je heldere en korte zinnen?
- Een soepele schrijfaanpak: Hoe schrijf je verslagen en andere teksten in minder tijd? Hoe maak je het jezelf makkelijker en voorkom je dat je vastloopt?
- Effectief tijdbeheer: Hoe zorg je dat je aan het eind van de week je dossiers compleet hebt? Hoe werk je achterstanden weg?
- AVG: Wat betekent die voor de verslaglegging? Wanneer mag je informatie wel en niet vastleggen en delen?
Opzet training en groepsgrootte
De open
training Verslagleggen in de ggz bestaat uit 3 dagdelen.
In de tussenliggende periode pas je het geleerde toe. In elke
bijeenkomst bespreken we ieders schrijfervaringen: wat ging goed en
wat is lastig? Elke deelnemer brengt eenmaal een eigen verslag in
voor een tactvolle bespreking in de groep. Bovendien krijg je
opbouwende, persoonlijke feedback van de trainer op je eigen tekst
in de vorm van een feedbackverslag.
Om persoonlijke aandacht voor iedereen te garanderen, is het maximum aantal deelnemers voor een online training 8. Als we de training weer op locatie mogen verzorgen, kunnen er 10 mensen meedoen.
Werkwijze
De training Verslagleggen in de ggz is zeer
praktijkgericht. De hoeveelheid theorie is beperkt tot wat echt
noodzakelijk is. Je oefent voortdurend met de aangereikte
schrijftechnieken. Je reflecteert op je eigen verslagen en die van
andere deelnemers.
Intensief en persoonlijk
De training is beknopt en intensief. We werken in een behoorlijk
tempo en gaan zoveel mogelijk in op vragen en dilemma’s die de
deelnemers zelf naar voren brengen. De groep bestaat daarom uit
maximaal 8 personen bij een online training en maximaal 10 personen
bij een training op locatie. Een veilige sfeer waarin deelnemers op
een opbouwende manier feedback geven en ontvangen, is voor ons een
voorwaarde voor een geslaagde training.
Afwisselend en interactief
Elke training is afwisselend en plezierig. We gebruiken speelse
werkvormen en oefeningen om je te prikkelen. Bovendien hebben de
deelnemers een actieve rol; de trainer is bijna voortdurend in
dialoog met de groep. In de praktijk blijkt dat zo’n interactieve
stijl veel meer rendement oplevert dan een doceerstijl waarbij
mensen vooral kennis consumeren.
Aandacht voor de context
Een training staat nooit op zichzelf. De situatie waarin jij je
schrijfvaardigheden inzet, is voor ons altijd het uitgangspunt.
Daarom vinden we het belangrijk om een goed beeld te hebben van de
context van de teksten die je schrijft. Voor wie schrijf je en waar
loop je tegenaan in de verslaglegging? Van hieruit kunnen we
optimaal met je meedenken over hoe jij je leerpunten het beste kunt
toepassen in jouw specifieke situatie.
Oog voor verandering
Anders schrijven vraagt om een
andere manier van denken. Dat betekent: oude schrijfgewoontes, een
vertrouwde manier van werken loslaten. We kijken in de training
naar manieren om het nieuwe gedrag ‘in je systeem’ te krijgen. Dat
garandeert dat de verandering in denken en schrijven blijvend
is.
Trainers|
Nicole Baars
(1968) is neerlandicus. Ze werkt al ruim 25 jaar als schrijftrainer
voor de ggz, non-profitorganisaties, gemeenten en universiteiten.
Nicole stond aan de wieg van het professionele verslagleggen in de
ggz. Ze kent de weerbarstige praktijk van ggz-instellingen als geen
ander en denkt graag creatief mee over dilemma’s in de
verslaglegging en het verbeteren van formats.
Nicole coacht en traint zowel live als online op het vlak van gespreksverslaglegging. Ze is als ervaren coach gespecialiseerd in het begeleiden van hulpverleners die moeite hebben met verslagleggen. Na afloop van de training of coaching hebben ze de vaardigheden in huis om prettig leesbare, korte verslagen te schrijven. De deelnemers aan haar trainingen en coachingscliënten noemen Nicole deskundig, intelligent en warm.
Eline Janssen (1966) is neerlandicus. Ze werkt als
schrijftrainer veel voor organisaties in zorg en welzijn. Zo geeft
ze trainingen Cliëntverslagen schrijven en Schrijven van e-mails en
brieven. Eline is coauteur van het boek De kracht van het
piramideprincipe. Het piramideprincipe is een manier van
schrijven en denken die tot beknopte en krachtige teksten leidt,
waarbij de kernboodschap voorop staat. Dit principe komt ook terug
in Verslagleggen in de ggz.
Eline werkt ook als schrijfcoach, adviseur en tekstschrijver. Ze
denkt mee over vaste tekstformats en de inbedding van richtlijnen
voor verslaglegging in de dagelijkse ggz-praktijk. Daarnaast
schrijft en herschrijft ze met veel plezier standaardbrieven en
webteksten voor bijvoorbeeld cliënten. Mensen die met Eline werken,
noemen haar deskundig, betrokken en voortvarend.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.