Opleiding Kwaliteitsmanager

Niveau
Tijdsduur
Trainers
Adrienne Tegelaar+2

Opleiding Kwaliteitsmanager

Patagonia Opleidingen
Logo van Patagonia Opleidingen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,4 Patagonia Opleidingen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,4 (uit 16 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

8,3
Gemiddeld cijfer voor Opleiding Kwaliteitsmanager
Gebaseerd op 3 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_border
Eelco Oostveen
Kwaliteitsmanager
8
Opleiding Kwaliteitsmanager

"Ik ben tevreden over de gevolgde cursus kwaliteitsmanager. De relatief abstracte inhoud van de eerste 4 cursusdagen vielen op zijn plek in de laatste cursusdag. Ik heb nieuwe handvatten waarmee ik verder kan. Door de kleine groep cursisten is er veel ruimte voor persoonlijke aandacht, dit ervaar ik als zeer positief. Bij vragen werd er snel gereageerd. De gegeven presentaties werden echter laat gedeeld met de cursisten." - 02-01-2019 07:59

"Ik ben tevreden over de gevolgde cursus kwaliteitsmanager. De relatief abstracte inhoud van de eerste 4 cursusdagen vielen op zijn plek in d… alles lezen - 02-01-2019 07:59

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Patagonia Opleidingen biedt dit product standaard aan in de volgende regio's: Dordrecht, Rotterdam

Beschrijving

We helpen u excelleren in de uitvoering van uw functie: Professional Excellence! Tijdens onze opleidingen en trainingen brengen we de theorie van een onderwerp in de praktijk van uw eigen functie, zodat u kunt leren, experimenteren, ervaren en toepassen. U verbetert uzelf en groeit in de uitvoering van uw functie. U heeft plezier in uw werk, bent succesvol in de uitvoering en u bent waardevol voor uw organisatie.

Inhoud van de opleiding Kwaliteitsmanager

De opleiding Kwaliteitsmanager bestaat uit 6 dagdelen en is bedoeld voor kwaliteitsmanagers en QHSE managers. Het doel is leiding te geven aan het ontwerp, de ontwikkeling en de implementatie van het kwaliteitsmanagementsysteem, waardoor continuous improvement ontstaat. U leert de theorie van kwaliteitsmanagement, de toepassing van kwaliteitsmodellen en de uitvoering van uw functie kwaliteitsmanager. Aan het einde van deze kwaliteitsmanagement cursus gaat u naar huis met kennis over kwaliteitsmanagement, een uitgewerkt plan voor kwaliteitsmanagement (kwaliteitsbeleid) met een kwaliteitshandboek en een dagindeling voor uzelf als kwaliteitsmanager.

V…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: INK-model, Kwaliteitsmanagement, INK EFQM-model, Integrale kwaliteit en Kwaliteitszorg.

We helpen u excelleren in de uitvoering van uw functie: Professional Excellence! Tijdens onze opleidingen en trainingen brengen we de theorie van een onderwerp in de praktijk van uw eigen functie, zodat u kunt leren, experimenteren, ervaren en toepassen. U verbetert uzelf en groeit in de uitvoering van uw functie. U heeft plezier in uw werk, bent succesvol in de uitvoering en u bent waardevol voor uw organisatie.

Inhoud van de opleiding Kwaliteitsmanager

De opleiding Kwaliteitsmanager bestaat uit 6 dagdelen en is bedoeld voor kwaliteitsmanagers en QHSE managers. Het doel is leiding te geven aan het ontwerp, de ontwikkeling en de implementatie van het kwaliteitsmanagementsysteem, waardoor continuous improvement ontstaat. U leert de theorie van kwaliteitsmanagement, de toepassing van kwaliteitsmodellen en de uitvoering van uw functie kwaliteitsmanager. Aan het einde van deze kwaliteitsmanagement cursus gaat u naar huis met kennis over kwaliteitsmanagement, een uitgewerkt plan voor kwaliteitsmanagement (kwaliteitsbeleid) met een kwaliteitshandboek en een dagindeling voor uzelf als kwaliteitsmanager.

Voorbereidingen voor deze opleiding kwaliteitsmanagement

Neem mee naar deze opleiding uw laptop met documentatie, zoals het kwaliteitshandboek, operationele plannen, procesbeschrijvingen, metingen en registraties van klachten en andere afwijkingen. Als u die heeft natuurlijk, het is optioneel. We gebruiken deze informatie tijdens de opleiding, zodat u met uw eigen materiaal kunt werken en u uw eigen kwaliteitssysteem kunt verbeteren. Dat is het voordeel van deze kwaliteits- of HSEQ opleiding. We helpen u met de toepassing van kwaliteitsmanagement in uw organisatie. Onze leermiddelen zoals documentatie, syllabus, procesbeschrijvingen en hulpsheets krijgt u er van ons kosteloos bij.

Programma Kwaliteitsmanagement opleiding:

Dagdeel 1: Kwaliteitsmanagement theorieën

  • Klantgerichte organisatie met klanteisen en waardestroom
  • PDCA cycle, Deming's continuous improvement concept
  • Kwaliteitsmanagement als onderdeel van de organisatiestrategie
  • Functie van de operator
  • Quality Assurance en Quality Control
  • Kaizen Management, lerende organisatie en adaptief vermogen
  • Uitwerking kwaliteitsplan volgens ISO10005 en kwaliteitsmanagementsysteem

Op deze eerste dag leert u de belangrijkste kwaliteitsmanagementtheorieën en hoe die zijn ontstaan door de klant centraal te stellen. Processen worden gedefinieerd vanuit de klantcriteria. Vervolgens is het de kunst om de PDCA cycle te laten draaien. U leert hoe dat werkt, wat de resultaten zijn en hoe continuous improvement ontstaat. Tot slot is er aandacht voor de eerste uitwerkingen van uw eigen kwaliteitsbeleid en kwaliteitssysteem.

Dagdeel 2: Kwaliteitsmanagement praktijk

  • Kwaliteitsmanagementsysteem ontwerpen en kwaliteitshandboek
  • Voldoen aan de richtlijnen van ISO 9001
  • De rol van operators, lijnmanagers en de directie
  • Quality Assurance en de functie van de teamleiders
  • Quality Control en de functie van de kwaliteitsmanager
  • Strategie kwaliteitsmanagement en de rol van het management (MT)
  • Uitwerking kwaliteitsplan volgens ISO10005 en kwaliteitsmanagementsysteem

Met behulp van de theorie van dag 1 wordt tijdens deze dag gewerkt aan het kwaliteitssysteem van uw organisatie, inclusief  het kwaliteitshandboek en de procesbeschrijvingen. Na deze dag kunt u de teamleiders, managers en operators hun rollen uitleggen. Tegelijkertijd wordt hierdoor duidelijk welke rol u zelf heeft als kwaliteitsmanager. We maken samen uw agenda en jaarplanning en voegen die toe aan het kwaliteitsplan.

Dagdeel 3: Procesbeschrijvingen, waarde creatie en output

  • Procesbeschrijvingen en output gestuurde processen ontwerpen
  • Waardecreatie versus verspillingen, de waarde van kwaliteit
  • Output van processen meten met een inleiding tot SPC
  • Ingangscontrole en PPAP toepassen
  • APQP en procedures voor ontwerp en ontwikkeling
  • Ishikawa diagram en risicoanalyse
  • Uitwerking kwaliteitsplan volgens ISO10005 en kwaliteitsmanagementsysteem

Kwaliteitsmanagement is gericht op het voorkomen van fouten. Voorkomen van fouten is veel goedkoper dan fouten maken en deze herstellen. Daarom hebben normen als ISO 9001 zoveel aandacht voor preventieve maatregelen. Deze dag staat in het teken van het nemen van preventieve maatregelen en de creatie van waarde via procesmanagement. 

Dagdeel 4: Methoden voor procesverbetering

  • Managerial Breakthrough, Juran's Pareto princple
  • Root cause analysis uitvoeren en procedure voor afwijkingen en klachten
  • Verbeterkata en coaching kata
  • DMAIC en Six Sigma
  • Methode 8D voor problem solving
  • Methode 5S voor standaardisatie en verbetering van standaarden
  • Uitwerking kwaliteitsplan volgens ISO10005 en kwaliteitsmanagementsysteem

U leert op deze dag processen verbeteren. Daarvoor zijn allerlei technieken beschikbaar, die gemeenschappelijk hebben dat een oorzaakanalyse of root cause analysis wordt uitgevoerd. Sommige technieken zijn bedoeld voor teams, andere voor teamleiders of operators. De oorzaakanalyse is een onderwerp dat in de praktijk vaak fout gaat. Wij leren u hier de juiste werkwijze. Daarna werken we weer aan uw kwaliteitsbeleidsplan, waarin we deze technieken opnemen evenals de manier van implementeren.

Dagdeel 5: Inrichting functie kwaliteitsmanagement

  • Relatie tussen kwaliteitsmanager en lijnmanager
  • Zero Defects, Crosby's kwaliteitsdoelstelling voor het management
  • Kwaliteitsjaarplanning, Planning & Control en budgetcyclus
  • Kwaliteitsdoelen, klanttevredenheid en management review (directiebeoordeling)
  • Train the trainer programma en interne opleidingen voor uw organisatie
  • Documentatie voor training en opleiding
  • Uitwerking kwaliteitsplan volgens ISO10005 en kwaliteitsmanagementsysteem

De relatie tussen de stafafdelingen en lijnafdelingen is altijd een beetje spannend. Welke verantwoordelijkheden liggen waar en wie doet wat? Het programma van deze dag geeft antwoord op die vragen. Maar het gaat verder. We diepen voor u uit hoe u de kwaliteitsmanagementfunctie kunt vormgeven, samenwerkt met het lijnmanagement en welke werkzaamheden daarbij horen. Na deze dag heeft u overigens alle ingrediënten gehad om certificatie van uw organisatie voor ISO 9001 mogelijk te maken.

Dagdeel 6: Continuous Improvement en leiderschap

  • Total Production System of Toyota Production System (TPS)
  • Continuous flow, Taiichi Ohno's wastes en Lean Manufacturing
  • Total Quality Management (TQM) en verhouding tot TPS
  • Total Productive Maintenance (TPM)
  • Talent Management System
  • Uitwerking kwaliteitsplan volgens ISO10005 en kwaliteitsmanagementsysteem

Tot slot werkt u toe naar Continuous Improvement als status van uw organisatie, waarbij afwijkingen continu worden weggenomen en de efficiëntie verbetert. Uiteindelijk bereikt u met uw organisatie Operational Excellence. Concepten als TQM, empowerment van operators en leiderschap zijn daarvoor essentieel. Er is nauwe samenwerking met HRM en het lijnmanagement nodig.

Toepassing kwaliteitsmanagement met Quality Assurance en Quality Control

Het programma van deze opleiding Kwaliteitsmanagement is gericht op de praktijk van uw organisatie en de uitvoering door uzelf als kwaliteitsmanager. We beginnen met de achtergronden en theorieën van kwaliteitsmanagement, Quality Assurance en Quality Control. Daarna passen we deze inhoud direct toe op uw organisatie. U maakt tijdens deze kwaliteitsmanagement opleiding een analyse van uw organisatie en kwaliteitssysteem, u ontwerpt het kwaliteitsmanagementsysteem en u ontwikkelt het kwaliteitsbeleid voor de toekomst. Vervolgens leert u uw organisatie  begeleiden in haar ontwikkeling. Dat begint bijvoorbeeld met de certificatie voor ISO 9001 en daarna op weg naar Continuous Improvement. Zo werkt u in uw eigen tempo aan de eigen praktijk van uw functie, uw competenties, de organisatieontwikkeling en een goed systeem voor Quality Assurance en Quality Control.

Resultaat van de opleiding Kwaliteitsmanager

De functie kwaliteitsmanager uitvoeren in de praktijk van uw organisatie

Na het volgen van deze opleiding Kwaliteitsmanager heeft u bereikt dat u uw functie als kwaliteitsmanager uitstekend kunt uitvoeren en dat het kwaliteitsmanagementsysteem van uw organisatie is ontwikkeld. U heeft een goede inhoud van het kwaliteitsbeleid ontwikkeld en u weet wat u als kwaliteitsmanager moet doen vanuit uw functie om de organisatie verder te helpen ontwikkelen. U kent natuurlijk de theorieën van kwaliteitsmanagement en u heeft ook het kwaliteitshandboek gereed. U bent in staat procesmanagement toe te passen, ISO 9001 certificatie te begeleiden en te voldoen aan de richtlijnen van de suppliers manuals van uw klanten. 

Samengevat is het resultaat van deze opleiding kwaliteitsmanagement:

  • Uitvoering functie kwaliteitsmanager en kwaliteitsmanagement toepassen
  • Kennis van de theorieën voor kwaliteitsmanagement
  • In staat kwaliteitsmanagement over te dragen en collega's op te leiden
  • Uitvoering rol kwaliteitsmanager in het managementteam
  • Kwaliteitsbeleid en plan van aanpak opgesteld
  • Inzicht in kwaliteitsmanagementsysteem en Total Quality Management
  • Structuur van het kwaliteitshandboek en de processen
  • Toepassing Quality Assurance en Quality Control (QA/QC)
  • Kennis van ISO 9001, Total Quality Management en TPS
  • Uitvoering en borging van procedures en processen: QA en QC
  • Toepassing procesmanagement, procesbeheersing, PDCA cirkel
  • Werken met suppliers manuals van klanten

De rol van Kwaliteitsmanager in het Management Team

De kwaliteitsmanager maakt analyses van de operationele processen en begeleidt het proces van continue verbetering. Dat gaat uiteraard in samenwerking met de lijnmanagers, die de orders van klanten produceren. TQM en TPS zijn complementair aan elkaar. Ze dansen een tango: ze helpen elkaar, maar soms wringt het ook, terwijl de belangen feitelijk identiek zijn. Via deze opleiding Kwaliteitsmanager weet u wat uw rol is in het managementteam en op welke wijze u uw collega's van dienst bent. U adviseert over de organisatieontwikkeling, de te volgen route voor kwaliteitsmanagement en u bent in staat de eisen van de klanten in iedere discussie centraal te stellen. U begeleidt het MT in het proces van beheersing en continue verbetering via scherpe analyses en te nemen stappen voorwaarts.

Referentie ThyssenKrupp Materials

“Tijdens mijn opleiding tot kwaliteitsmanager bij Patagonia werd de theorie vertaald naar de dagelijkse praktijk. Door het kleine aantal deelnemers en de opzet van de opleiding was er veel aandacht voor de cursisten en veel ruimte voor eigen inbreng. De opgedane kennis kon in praktijk omgezet worden, waarbij tijdens de opleiding aandacht was voor zaken waar men eventueel tegen aan liep. Het is mij dankzij de opleiding gelukt om mijn plannen in praktijk om te zetten. Ik heb, zoals hij (de trainer) aangaf, gekeken naar waar mijn organisatie aan toe is en toen kleine stapjes genomen. Eerst een collega meegenomen naar een bedrijf dat, hetgeen ik voor ogen heb, al jaren uitvoert en daarna klein begonnen binnen ons eigen bedrijf. We zijn nu langzaam aan het opschalen. De organisatie is in ontwikkeling!" - ThyssenKrupp Materials, de heer A. Enzerink, Kwaliteitsmanager

Referentie Packaging West Brabant

“Een gedegen opleiding gegeven door professionals. De setting in een kleine groep zorgt voor veel aandacht en leermomenten. Met name de discussies waarin eigen organisatorische uitdagingen worden besproken heb ik ervaren als verfrissend. Jammer dat het maar 8 dagen duurde! Inzicht in de inhoud van kwaliteitsmanagement en de manier waarop acties kunnen worden ingezet in het eigen bedrijf. De audits verliepen onder andere uitstekend. Heel praktisch." - Nampak, de heer J.J. van Ingen. Manager HR & QSHE

8,3
Gemiddeld cijfer voor Opleiding Kwaliteitsmanager
Gebaseerd op 3 ervaringen
starstarstarstarstar_border
Eelco Oostveen
Kwaliteitsmanager
8
Opleiding Kwaliteitsmanager

"Ik ben tevreden over de gevolgde cursus kwaliteitsmanager. De relatief abstracte inhoud van de eerste 4 cursusdagen vielen op zijn plek in de laatste cursusdag. Ik heb nieuwe handvatten waarmee ik verder kan. Door de kleine groep cursisten is er veel ruimte voor persoonlijke aandacht, dit ervaar ik als zeer positief. Bij vragen werd er snel gereageerd. De gegeven presentaties werden echter laat gedeeld met de cursisten." - 02-01-2019 07:59

"Ik ben tevreden over de gevolgde cursus kwaliteitsmanager. De relatief abstracte inhoud van de eerste 4 cursusdagen vielen op zijn plek in d… alles lezen - 02-01-2019 07:59

starstarstarstarstar_half
Jantine Sengers
Business process manager
9
Opleiding Kwaliteitsmanager

"Heldere presentaties en voldoende ruimte voor specifieke vragen over de eigen organisatie. De aangeleverde documentie is perfect als basis voor het opzetten van het kwaliteitssysteem. Ik heb deze cursus gevolgd voor de overstap van iso 9001:2008 naar 9001:2015, ik heb er als vertrouwen in dat wij deze overstap nu vlekkeloos kunnen maken. " - 23-02-2018 18:20

"Heldere presentaties en voldoende ruimte voor specifieke vragen over de eigen organisatie. De aangeleverde documentie is perfect als basis v… alles lezen - 23-02-2018 18:20

Dankjewel Jantine, leuk dat je zo'n positieve ervaring hebt gehad. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust, dat hoort bij de service. Ook als je nog documenten nodig hebt, laat het weten, want we verstrekken die kosteloos.

- 23-02-2018 18:20
starstarstarstarstar_border
Rob Van Gassel
Directeur
8
Opleiding Kwaliteitsmanager

"Prettige training in een ontspannen setting. Doordat de groep zeer klein van opzet was kon er veel tijd gebruikt worden voor specifieke uitdagingen in de eigen organisatie. Goed bereikbare locatie, die voorzien is van alle benodigdheden voor een prettige cursus ervaring. Overigens ook erg prettig dat alle documenten en powerpoint slides per e-mail gedeeld worden, dat maakt het extra waardevol." - 19-02-2018 10:18

"Prettige training in een ontspannen setting. Doordat de groep zeer klein van opzet was kon er veel tijd gebruikt worden voor specifieke uitd… alles lezen - 19-02-2018 10:18

Dankjewel Rob voor je positieve ervaring. Laat het weten als je documenten nodig hebt, of updates, want die verstrekken we onze klanten/cursisten kosteloos.

- 19-02-2018 10:18
Adrienne Tegelaar
Adrienne Tegelaar
Trainer en consultant in kwaliteitsmanagement
Christa Prins
Christa Prins
Trainer en consultant in kwaliteitsmanagement
8,4
Johan Schreuders
Johan Schreuders
KAM, 5S, Lean en operational excellence
8

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)