De Chief Happiness Officer

Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

De Chief Happiness Officer

IFBD - Institute for Business Development
Logo van IFBD - Institute for Business Development
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9 IFBD - Institute for Business Development heeft een gemiddelde beoordeling van 9 (uit 2 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeVan der Valk Hotel Gent - Akkerhage 10, 9000 Gent
17 sep. 2024

Beschrijving

BLIJE EN GEMOTIVEERDE COLLEGA’S

Werken met blije en gemotiveerde medewerkers maakt iedereen gelukkig. Zij krijgen immers de dingen gedaan en tillen hun collega’s naar een hoger niveau. Ze tellen geen uren, wel grote en kleine successen. Maar op het werk spreken wij niet over ‘geluk’, wel over ‘welzijn’. Want als werkgever, hr-manager of leidinggevende bent u niet verantwoordelijk voor het geluk van uw mensen, wel voor hun welzijn en het garanderen van de best mogelijke werkcondities. Deze workshop bezorgt u dan ook een stappenplan voor een strategisch welzijnsbeleid op het werk.  

STEL WERKPLEZIER CENTRAAL

Maar waarom hebben steeds meer mensen een burn-out? Hoe voorkomt u dat medewerkers …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Dierenverzorging, Dieren / Huisdieren, Dierenartsassistent, Coaching en Train de trainer.

BLIJE EN GEMOTIVEERDE COLLEGA’S

Werken met blije en gemotiveerde medewerkers maakt iedereen gelukkig. Zij krijgen immers de dingen gedaan en tillen hun collega’s naar een hoger niveau. Ze tellen geen uren, wel grote en kleine successen. Maar op het werk spreken wij niet over ‘geluk’, wel over ‘welzijn’. Want als werkgever, hr-manager of leidinggevende bent u niet verantwoordelijk voor het geluk van uw mensen, wel voor hun welzijn en het garanderen van de best mogelijke werkcondities. Deze workshop bezorgt u dan ook een stappenplan voor een strategisch welzijnsbeleid op het werk.  

STEL WERKPLEZIER CENTRAAL

Maar waarom hebben steeds meer mensen een burn-out? Hoe voorkomt u dat medewerkers uitvallen? Hoe maakt u van werkplezier een belangrijk en strategisch doel? Want nog nooit waren er zo veel werknemers voor langere tijd afwezig. Stress, hoge werkdruk en verregaande flexibiliteit eisen hun tol. Bovendien gaan we door de vergrijzing steeds later op pensioen. En toch beseft iedereen dat gelukkige werknemers voor betere resultaten zorgen en willen steeds meer mensen hun baan als een zinvolle activiteit zien.

DE CHIEF HAPPINESS OFFICER

Professor Van Hoof roept daarom een nieuwe functie in het leven: de Chief Happiness Officer (CHO). De CHO krijgt de belangrijke taak het welzijn van de medewerkers te bevorderen. Dat doet hij onder meer door afwezigheden grondig in kaart te brengen en door proactief geluk en zingeving te managen.

DE DRIE CRUCIALE TAKEN VAN DE CHIEF HAPPINESS OFFICER

Er is dus een duidelijke rol weggelegd voor de Chief Happiness Officer. Want net als de CEO, CFO, COO of CTO neemt de CHO een sleutelfunctie in die gegarandeerd tot betere bedrijfsresultaten leidt.

De taak van de CHO loopt over drie sporen:

  • De CHO moet – zeker in het begin – remediërend werken. Het in kaart brengen van absenteïsme en presenteïsme en het herkennen van patronen is een eerste cruciale stap. Het re-integreren van de langdurige zieke, heroriëntatie van medewerkers, job-crafting, doorstroming, … is het logische gevolg.
  • De CHO moet inzetten op preventie want voorkomen is duidelijk ook hier beter dan genezen. Het creëren van een veilige en gezonde werkomgeving, stressbeheersing en psychologische bijstand is geen overbodige luxe. Dit alles gekoppeld aan een duidelijke en transparante communicatie.
  • De CHO moet ook proactief happiness managen binnen de organisatie via zingeving. Laat medewerkers zich terug goed voelen, geef hen het gevoel dat ze iets betekenen, duid hun plek en rol in het grotere geheel …   

MAAR WIE NEEMT DE ROL VAN CHO OP ZICH?

Logischerwijs is de HR Business Partner de meest evidente persoon om de rol van CHO op te nemen. Maar in feite moet elke leidinggevende de rol opnemen. CHO is daarom eerder een cultuur, ingebakken in het DNA van de organisatie, meer dan de taak van een individu met een welomschreven opdracht.  

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)