Assertiviteit

Type product
Tijdsduur
Logo van Logikos Trainingen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,1 Logikos Trainingen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,1 (uit 18 ervaringen)

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

“Vertel me niet wat je niet bent of waar je tegen bent. Vertel me wie je bent en waar je voor staat.”

Merk je wel eens dat je graag je mening wilt geven, maar dat iets je daarvan weerhoudt? Vind je het lastig om voor je rechten op te komen of om je gevoelens, verlangens, verwachtingen en ideeën te uiten? Zit u zelf niet langer meer in de weg en pak het heft in eigen handen!

Assertiviteit

In de training assertiviteit leer je open en duidelijk te communiceren en ervaar je het effect hiervan op de reactie van anderen. Het doel van de training is inzicht verkrijgen in de eigen manier van omgaan met anderen. Ook wordt eraan gewerkt houding en vaardigheden te versterken. 

Programma

Dag 1:

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

“Vertel me niet wat je niet bent of waar je tegen bent. Vertel me wie je bent en waar je voor staat.”

Merk je wel eens dat je graag je mening wilt geven, maar dat iets je daarvan weerhoudt? Vind je het lastig om voor je rechten op te komen of om je gevoelens, verlangens, verwachtingen en ideeën te uiten? Zit u zelf niet langer meer in de weg en pak het heft in eigen handen!

Assertiviteit

In de training assertiviteit leer je open en duidelijk te communiceren en ervaar je het effect hiervan op de reactie van anderen. Het doel van de training is inzicht verkrijgen in de eigen manier van omgaan met anderen. Ook wordt eraan gewerkt houding en vaardigheden te versterken. 

Programma

Dag 1:

  • Verwachtingen
  • Verbale en non-verbale communicatie
  • Oefening: "Zender en ontvanger"
  • "Nee" zeggen
  • Dagboek assertiviteit 
  • Oefening praktijksituatie

Dag 2:

  • Terugblik 
  • Lichaamstaal
  • Voorwaarden voor samenwerking 
  • Oefening: "Het vierkant"
  • Het geven en ontvangen van feedback en complimenten
  • Oefening: "De stoel"
  • Oefening praktijksituatie

Dag 3:

  • Terugblik
  • Oefening: "Het probleem van de trainer"
  • Het stellen van vragen
  • Het Johari venster
  • Het kwaliteitenspel
  • Oefening praktijksituatie

Dag 4: 

  • Bespreken thuisopdracht
  • Standpunt verwoorden en verdedigen
  • Standpunt of argument / mening of feit
  • Omgaan met vragen en reacties
  • Opdracht: gesprekstechniek
  • Rollenspel assertiviteit 
  • Hoe nu verder?

Werkwijze

Voor de training houden wij een intakegesprek. Zo zorgen we ervoor dat al uw leerwensen in de training naar voren komen. Tijdens de training wordt er zowel in tweetallen als in groepsverband geoefend. Bij het nabespreken van de oefeningen maken wij gebruik van video-opnames en waarnemingen van andere deelnemers. Aan het eind van iedere bijeenkomst krijgt u een opdracht mee, die betrekking heeft op de werksituatie. Deze opdracht wordt tijdens de volgende bijeenkomst weer besproken.

Doelstellingen

Deelnemers...

  • ervaren de knelpunten in communicatie.
  • leren analytisch te luisteren en zich assertief op te stellen.
  • beheersen de gesprekstechnieken: vragen stellen en doorvragen.
  • zijn bekend met de begrippen assertief, subassertief en agressief.
  • zijn in staat hun standpunten te beargumenteren en deze op een assertieve manier naar voren te brengen.
  • maken kennis met de basisprincipes van samenwerken, informatie overbrengen en feedback geven en ontvangen.

Praktisch

  • De trainingen worden gehouden op onze locatie in Nijmegen of in-company bij u op kantoor. In overleg is het ook online mogelijk.

Wij bieden iedere training ook aan als in-company training. 

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.