100% Eigenaarschap

Type product
Tijdsduur
Trainers
Ellen Breedeveld+2

100% Eigenaarschap

Bureau Breedeveld
Logo van Bureau Breedeveld

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

Waarom nemen mensen geen verantwoordelijkheid?

Heb jij jezelf dit ook wel eens afgevraagd? Misschien zelfs met een ondertoon van verbazing en ergernis? Dan is de kans groot dat jij jezelf ziet als een verantwoordelijk persoon. Iemand die afspraken nakomt, voor anderen zorgt, deadlines haalt en bijna nooit te laat is.

Maar betekent dat ook dat je altijd 100% verantwoordelijkheid neemt voor jouw gedrag en de effecten daarvan?

Is je antwoord ‘nee’? Wees dan gerust, want je bent in goed gezelschap. We duiken allemaal regelmatig voor eigenaarschap. We geven de schuld aan anderen of wijzen naar omstandigheden waar wij niks aan kunnen doen.

Het Responsibility Process

Wat de meeste mensen zien…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Waarom nemen mensen geen verantwoordelijkheid?

Heb jij jezelf dit ook wel eens afgevraagd? Misschien zelfs met een ondertoon van verbazing en ergernis? Dan is de kans groot dat jij jezelf ziet als een verantwoordelijk persoon. Iemand die afspraken nakomt, voor anderen zorgt, deadlines haalt en bijna nooit te laat is.

Maar betekent dat ook dat je altijd 100% verantwoordelijkheid neemt voor jouw gedrag en de effecten daarvan?

Is je antwoord ‘nee’? Wees dan gerust, want je bent in goed gezelschap. We duiken allemaal regelmatig voor eigenaarschap. We geven de schuld aan anderen of wijzen naar omstandigheden waar wij niks aan kunnen doen.

Het Responsibility Process

Wat de meeste mensen zien als verantwoordelijkheid nemen is eigenlijk niet écht verantwoordelijkheid nemen. Het Responsibility Process geeft hier mooi inzicht in. Het is in de kern een simpel model, maar ondanks de eenvoud (of misschien juist daardoor) geeft het diepgaand inzicht in wat wij allemaal onbewust doen als we een probleem ervaren:

  • Ontkenning van het probleem: ‘Ik zie geen probleem’
  • De schuld afschuiven op een ander: ‘Ik kreeg het ook pas gisteren aangeleverd door Jan’
  • Rechtvaardigen door de omstandigheden: ‘Dat is nou eenmaal de cultuur hier’
  • Ons schamen of schuldig voelen: ‘Hopelijk merkt niemand dat ik dit ben vergeten’
  • Handelen vanuit plichtbesef: ‘Dan doe ik het wel weer’

Je herinnert je vast wel een moment waarop jij op deze manier op een probleem hebt gereageerd. We doen het allemaal. Maar je raadt het al, hoe goed bedoeld ook, dit is niet 100% verantwoordelijkheid nemen. Pas als je deze stappen in het proces herkent en erkent bij jezelf, ben je in staat om écht verantwoordelijkheid te nemen. Als je 100% eigenaarschap neemt, accepteer je de situatie zoals die is. Je hoeft geen energie meer te besteden aan wiens schuld iets is of waardoor iets komt. Zo verdwijnt je tunnelvisie en creëer je mentale ruimte voor oplossingen. Je gaat sneller over tot actie en straalt positieve energie uit naar anderen, waardoor ook zij sneller in de actiemodus komen.

Wat leer je in de training 100% Eigenaarschap?

  • Waarom we, ondanks goede intenties, massaal duiken voor eigenaarschap.
  • Het verschil tussen ‘een verantwoordelijk persoon zijn’ en ‘100% verantwoordelijkheid nemen’.
  • Hoe je steeds sneller herkent of je wel of geen eigenaarschap toont.
  • Welke invloed je hebt op het stimuleren van eigenaarschap bij anderen.
  • Drie keuzes die je altijd kunt maken.
  • Hoe 100% verantwoordelijkheid nemen jouw leven en dat van anderen verrijkt.

Wat ga je doen in de training 100% Eigenaarschap?

  • Je bereidt je voor met een korte vooropdracht die je direct na inschrijving ontvangt.
  • Tijdens de training krijg je inzicht in het Responsibility Process. We presenteren dit niet als droge stof, maar we vertellen ons persoonlijke verhaal. Daardoor voel je tot in je vezels hoe dit proces werkt en welke impact het heeft.
  • Dan is het de beurt aan jou. In duo’s doorloop je zelf het proces aan de hand van jouw vooropdracht.
  • Aansluitend delen we onze eyeopeners en geven we elkaar tips.
  • Dan is het tijd voor de vertaalslag naar jouw omgeving. Je krijgt een helder advies hoe je dit gedachtegoed met je teamleden (of familieleden:)) kunt delen, zonder de reactie te krijgen ‘je hebt zeker net een training gevolgd’.

Wat is jouw opbrengst na de training?

  • Je hebt helder inzicht in het mentale proces van je teamleden.
  • Je weet dat eigenaarschap tonen geen karaktertrek is, maar een mogelijkheid voor iedereen.
  • Je weet hoe jij altijd 100% verantwoordelijkheid kunt nemen.
  • Je weet hoe je anderen kunt inspireren om dat ook te doen
  • Het bespreken van KPI’s en andere doelen wordt een stuk makkelijker met dit gedachtegoed als fundament.
  • Er valt een last van je schouders, doordat je weet hoe je met problemen wilt omgaan.

Na afloop kijk jij compleet anders naar eigenaarschap, naar jezelf en naar jouw team.

Wij trainen en coachen teammanagers en teamleiders in klantgerichte omgevingen waar resultaten tellen. Zoals contactcenters, klantenservice-afdelingen en sales teams. Daar ligt onze kracht.

Bij ons krijg je niet nóg meer theorie, het zoveelste model of het nieuwste inzicht over leiderschap. Je krijgt concrete handvatten die je direct kunt toepassen in jouw praktijk.
We weten hoe het is om met de voeten in de klei te staan.

Alle trainer-coaches van de school voor veelzijdig leiderschap hebben zelf in leidinggevende rollen binnen klantcontact gewerkt. Wat wij je leren, hebben we zelf in de praktijk getoetst en met succes toegepast.

Wij dragen alle teammanagers en teamleiders een warm hart toe. Het is onze droom en missie om maximaal bij te dragen aan veelzijdig leiderschap in iedere klantgerichte organisatie waar resultaat telt.

Er zijn nog geen ervaringen.

    Deel je ervaring

    Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

    Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.