Creative Contentmarketeer | Online Marketing
- Tijdsduur
- Trainers
+5
- Locatie
- Op locatie
- Startdatum en plaats


Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Marketing en #2 beste grote opleider.
Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #3 in Marketing.
Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020.Startdata en plaatsen
placeUtrecht 18 jun. 2025 |
placeUtrecht 22 aug. 2025 |
placeUtrecht 16 okt. 2025 |
placeUtrecht 16 dec. 2025 |
placeUtrecht 18 feb. 2026 |
placeUtrecht 31 mrt. 2026 |
placeUtrecht 5 jun. 2026 |
placeUtrecht 11 aug. 2026 |
placeUtrecht 30 sep. 2026 |
placeUtrecht 26 nov. 2026 |
Beschrijving
Een strategie ontwikkelen, krachtige verhaallijnen uitdenken, sterke content neerzetten, de juiste kanalen kiezen en snel visuele content maken: als contentmarketeer moet je in een hoop specialismen thuis zijn. Tijdens de opleiding Contentmarketing verdiep je je in alle expertises die je in het vak nodig hebt. Onder begeleiding van professionele docenten duik je in de theorie, maar ga je vooral zelf aan de slag. Na afloop van de content creator opleiding ben je klaar voor de volgende stap in je contentcarrière.Zo is de opleiding Contentmarketing opgebouwd
De opleiding Contentmarketing bestaat uit tien trainingsdagen en zeven trainingen die op elkaar aansluiten:- Contentmarketing
- Customer J…

Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Zo is de opleiding Contentmarketing opgebouwd
De opleiding Contentmarketing bestaat uit tien trainingsdagen en zeven trainingen die op elkaar aansluiten:- Contentmarketing
- Customer Journey Marketing
- Online Storytelling
- Marketing Automation
- Visuele Contentcreatie met AI
- Schrijven voor Social Media
- Video's maken met je Smartphone
Programma van de opleiding Creative Contentmarketeer
Customer Journey Marketing
College 1- De mentale journey die een potentiële klant aflegt vanaf het eerste contactmoment tot het moment van aankoop.
- Van welke factoren is de lengte en opbouw van een succesvolle customer journey afhankelijk?
- Customer journey's in de praktijk: voorbeelden van succesvolle en minder succesvolle customer journey's.
- Acquisitie: hoe laat je zoveel mogelijk potentiële klanten jouw customer journey afleggen?
- Uit hoeveel fases bestaat jouw ideale customer journey?
- Welke kanalen zijn geschikt voor welke fase van de customer journey?
- Hoe en wat moet je communiceren tijdens de verschillende fases van jouw customer journey?
- Hoe zorg je ervoor dat mensen niet te lang blijven hangen in de customer journey en zo snel mogelijk klant worden?
- Hoe zorg je ervoor dat je klanten niet alleen informeert tijdens de customer journey, maar ook aan je bindt?
Contentmarketing
Tijdens de training contentmarketing behandel je contentmarketing van A tot Z, van strategie tot uitvoer. Je leert bijzondere verhalen vertellen die ook nog eens converteren. Je gaat aan de slag met een roadmap, waarmee je content ontwikkelt die past bij de customer journey van je publiek. Ook ontwikkel je een contentvisie voor je organisatie, waarmee je de basis legt voor onderscheidende content. Dag 1 Ochtend- Wat zijn de laatste ontwikkelingen in de wereld van contentmarketing?
- Welke succesvolle contentstrategieën inspireren jou om je contentmarketing naar een hoger niveau te brengen?
- Voor welk doel ga jij content gebruiken? Denk aan naamsbekendheid, branding, leadgeneratie, lead-nurturing en relatiemanagement.
- Welke persona’s gebruik je om jouw doelgroep te categoriseren? En welke informatiebehoeften hebben ze.
- Welke contentsoorten (tekst, beeld, video, audio) gebruik je voor welke doelgroep en fase in de customer journey?
- Waar in je organisatie ligt de expertise, wat is jullie niche en welke thema’s kun je daaraan koppelen?
- Met welke creatieve contentformats en -invalshoeken houd je jouw doelgroepen geboeid?
- Via welke kanalen zorg je dat je content bij de juiste personen terechtkomt? Denk aan social media-, e-mail- en influencer-marketing.
- Hoe meet je de effectiviteit van je contentmarketing? Welke KPI’s gebruik je, en naar welke Google Analytics-statistieken kijk je?
- Hoe ga je binnen je organisatie met contentmarketing om en hoe creëer je draagvlak? Hoe zorg je dat het een team-effort wordt? En hoe zet je tools als contentkalenders en -audits in?
Online Storytelling
Ochtend- De kracht van verhalen
- De structuur van verhalen
- The Hero’s Journey
- Empowerment stories
- Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
- Fanverhalen / fandoms
- Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
- Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
- Virale video en vloggen
- Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal
Marketing Automation
Dag 1 Ochtend - Basis & Strategie- Introductie: waaruit bestaat marketing automation en e-mailmarketing?
- Geautomatiseerde e-mailcampagnes opzetten: waar begin je?
- Segmentatie en personalisatie: hoe bereik je de juiste doelgroep op het juiste moment?
- Case studies en best practices
- Tools en technieken: wat is het verschil tussen CDP en e-mail automation?
- In de praktijk: opzetten eigen campagne
- Smarketing: hoe laat je sales en marketing naadloos samenwerken?
- Slimme segmentatie: hoe haal je meer uit je data?
- AI en klantgedrag: hoe zet je inzichten om in betere campagnes?
- Presentatie van je eigen case
- Feedback uit de groep en tips van de trainer
- Q&A, evaluatie en je persoonlijke actieplan afronden
Visuele Contentcreatie met AI
Programma
Ochtend
- (Me) Branding
- Kennis van Theorie en trends rondom een goed (visueel) merk neerzetten
- Waardevolle content selecteren:
- Herkennen en creëren van content die je doelgroep aanspreekt
- Gebruik van nieuwe technologieën:
- Kennismaken en werken met AI-tools zoals Mid-Journey, Runway, ChatGPT, en Canva, PowerPoint, Microsoft Copilot
- Adaptieve en sneller worden met het werken met verschillende tools voor content creatie
Middag
-
- Effectief visueel verhalen presenteren
- Ontwikkelen en presenteren van je eigen visuele verhaal
- Gebruik van metaforen en contexten, beeldtaal toepassen, en visuele content genereren.
- Authenticiteit in een digitale wereld, fotografie, beeldbewerking
- Contentstrategie opzetten:
- Structureren en promoten van je verhaal voor diverse platforms.
- Praktische toepassing en feedback:
- Presenteren van je werk en ontvangen van constructieve feedback.
- Effectief visueel verhalen presenteren
Schrijven voor Social Media
Ochtend- Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
- Drie schrijfformules
- Pakkende headlines schrijven
- Een krachtige call to action schrijven
- Effectieve updates maken voor LinkedIn, X, Facebook en Instagram
- Technische aspecten: hashtags, beeld en video
- Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
- Inhakers bedenken en publiceren
- Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content
Video's maken met je Smartphone
College 1- Voorstellen / leerdoelen inventariseren
- Waarom wil je video gaan gebruiken (en wanneer is dit geen goed idee)?
- Waar zit de kracht van video?
- Doel en doelgroep (ondertiteling, kennisgebied claimen, personal branding, uitlegvideo’s, etc.)
- Interviewtechniek (incl. 3-traps interviewtechniek)
- Oefening: Een kort interview voor de camera
- Verleiden om te kijken (storytelling)
- Gebruik snijshots om het verhaal te vertellen
- Oefening: Maak snijshots
- De vorm/het format/hoe je leert van voorbeelden
- Shotlist (de boodschappenlijst voor je video)
- Eventueel: SEO voor video
- Wel/ niet verticaal filmen
- Je tools en gadgets (koop niet te veel. Eerst maar eens resultaat boeken!)
- Je telefoon als camera
- Licht
- Geluid
- Kadering
- Basisuitleg : Kinemaster (app voor Android en Apple)
- Montage van de video's die in de ochtend zijn gemaakt
- Feedback op je eerste film
Meerdere keren verkozen tot Beste Opleider van Nederland. Bij Competence Factory volg je actuele trainingen, gegeven door ondernemers uit de praktijk.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.