Creative Contentmarketeer | Online Marketing

Tijdsduur
Trainers
Jessie de Booij+5
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Creative Contentmarketeer | Online Marketing

Competence Factory
Logo van Competence Factory
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,3 Competence Factory heeft een gemiddelde beoordeling van 9,3 (uit 1.776 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Marketing en #2 beste grote opleider.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #3 in Marketing.

Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeUtrecht
18 jun. 2025
placeUtrecht
22 aug. 2025
placeUtrecht
16 okt. 2025
placeUtrecht
16 dec. 2025
placeUtrecht
18 feb. 2026
placeUtrecht
31 mrt. 2026
placeUtrecht
5 jun. 2026
placeUtrecht
11 aug. 2026
placeUtrecht
30 sep. 2026
placeUtrecht
26 nov. 2026

Beschrijving

Een strategie ontwikkelen, krachtige verhaallijnen uitdenken, sterke content neerzetten, de juiste kanalen kiezen en snel visuele content maken: als contentmarketeer moet je in een hoop specialismen thuis zijn. Tijdens de opleiding Contentmarketing verdiep je je in alle expertises die je in het vak nodig hebt. Onder begeleiding van professionele docenten duik je in de theorie, maar ga je vooral zelf aan de slag. Na afloop van de content creator opleiding ben je klaar voor de volgende stap in je contentcarrière.

Zo is de opleiding Contentmarketing opgebouwd

De opleiding Contentmarketing bestaat uit tien trainingsdagen en zeven trainingen die op elkaar aansluiten:
  • Contentmarketing
  • Customer J…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Online marketing, SEO, Google Analytics, Copywriting en Google Ads.

Een strategie ontwikkelen, krachtige verhaallijnen uitdenken, sterke content neerzetten, de juiste kanalen kiezen en snel visuele content maken: als contentmarketeer moet je in een hoop specialismen thuis zijn. Tijdens de opleiding Contentmarketing verdiep je je in alle expertises die je in het vak nodig hebt. Onder begeleiding van professionele docenten duik je in de theorie, maar ga je vooral zelf aan de slag. Na afloop van de content creator opleiding ben je klaar voor de volgende stap in je contentcarrière.

Zo is de opleiding Contentmarketing opgebouwd

De opleiding Contentmarketing bestaat uit tien trainingsdagen en zeven trainingen die op elkaar aansluiten:
  • Contentmarketing
  • Customer Journey Marketing
  • Online Storytelling
  • Marketing Automation
  • Visuele Contentcreatie met AI
  • Schrijven voor Social Media
  • Video's maken met je Smartphone

Programma van de opleiding Creative Contentmarketeer

Customer Journey Marketing

College 1
  • De mentale journey die een potentiële klant aflegt vanaf het eerste contactmoment tot het moment van aankoop.
  • Van welke factoren is de lengte en opbouw van een succesvolle customer journey afhankelijk?
  • Customer journey's in de praktijk: voorbeelden van succesvolle en minder succesvolle customer journey's.
  • Acquisitie: hoe laat je zoveel mogelijk potentiële klanten jouw customer journey afleggen?
College 2
  • Uit hoeveel fases bestaat jouw ideale customer journey?
  • Welke kanalen zijn geschikt voor welke fase van de customer journey?
  • Hoe en wat moet je communiceren tijdens de verschillende fases van jouw customer journey?
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen niet te lang blijven hangen in de customer journey en zo snel mogelijk klant worden?
  • Hoe zorg je ervoor dat je klanten niet alleen informeert tijdens de customer journey, maar ook aan je bindt?

Contentmarketing

Tijdens de training contentmarketing behandel je contentmarketing van A tot Z, van strategie tot uitvoer. Je leert bijzondere verhalen vertellen die ook nog eens converteren. Je gaat aan de slag met een roadmap, waarmee je content ontwikkelt die past bij de customer journey van je publiek. Ook ontwikkel je een contentvisie voor je organisatie, waarmee je de basis legt voor onderscheidende content. Dag 1 Ochtend
  • Wat zijn de laatste ontwikkelingen in de wereld van contentmarketing?
  • Welke succesvolle contentstrategieën inspireren jou om je contentmarketing naar een hoger niveau te brengen?
  • Voor welk doel ga jij content gebruiken? Denk aan naamsbekendheid, branding, leadgeneratie, lead-nurturing en relatiemanagement.
Middag
  • Welke persona’s gebruik je om jouw doelgroep te categoriseren? En welke informatiebehoeften hebben ze.
  • Welke contentsoorten (tekst, beeld, video, audio) gebruik je voor welke doelgroep en fase in de customer journey?
Dag 2 Ochtend
  • Waar in je organisatie ligt de expertise, wat is jullie niche en welke thema’s kun je daaraan koppelen?
  • Met welke creatieve contentformats en -invalshoeken houd je jouw doelgroepen geboeid?
Middag
  • Via welke kanalen zorg je dat je content bij de juiste personen terechtkomt? Denk aan social media-, e-mail- en influencer-marketing.
  • Hoe meet je de effectiviteit van je contentmarketing? Welke KPI’s gebruik je, en naar welke Google Analytics-statistieken kijk je?
  • Hoe ga je binnen je organisatie met contentmarketing om en hoe creëer je draagvlak? Hoe zorg je dat het een team-effort wordt? En hoe zet je tools als contentkalenders en -audits in?

Online Storytelling

Ochtend
  • De kracht van verhalen
  • De structuur van verhalen
  • The Hero’s Journey
  • Empowerment stories
  • Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
Middag
  • Fanverhalen / fandoms
  • Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
  • Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
  • Virale video en vloggen
  • Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal

Marketing Automation

Dag 1 Ochtend - Basis & Strategie
  • Introductie: waaruit bestaat marketing automation en e-mailmarketing?
  • Geautomatiseerde e-mailcampagnes opzetten: waar begin je?
  • Segmentatie en personalisatie: hoe bereik je de juiste doelgroep op het juiste moment?
Middag - Tools & Praktijk
  • Case studies en best practices
  • Tools en technieken: wat is het verschil tussen CDP en e-mail automation?
  • In de praktijk: opzetten eigen campagne
Praktijkopdracht:Aan het einde van de dag krijg je een opdracht mee om direct in de praktijk toe te passen. Dag 2 Ochtend - Data-driven Marketing & AI
  • Smarketing: hoe laat je sales en marketing naadloos samenwerken?
  • Slimme segmentatie: hoe haal je meer uit je data?
  • AI en klantgedrag: hoe zet je inzichten om in betere campagnes?
Middag - Presentaties eigen case
  • Presentatie van je eigen case
  • Feedback uit de groep en tips van de trainer
  • Q&A, evaluatie en je persoonlijke actieplan afronden

Visuele Contentcreatie met AI

Programma

Ochtend

  • (Me) Branding
    • Kennis van Theorie en trends rondom een goed (visueel) merk neerzetten
  • Waardevolle content selecteren:
    • Herkennen en creëren van content die je doelgroep aanspreekt
  • Gebruik van nieuwe technologieën:
    • Kennismaken en werken met AI-tools zoals Mid-Journey, Runway, ChatGPT, en Canva, PowerPoint, Microsoft Copilot
    • Adaptieve en sneller worden met het werken met verschillende tools voor content creatie
 

Middag

    • Effectief visueel verhalen presenteren
      • Ontwikkelen en presenteren van je eigen visuele verhaal
      • Gebruik van metaforen en contexten, beeldtaal toepassen, en visuele content genereren.
      • Authenticiteit in een digitale wereld, fotografie, beeldbewerking
    • Contentstrategie opzetten:
      • Structureren en promoten van je verhaal voor diverse platforms.
    • Praktische toepassing en feedback:
      • Presenteren van je werk en ontvangen van constructieve feedback.

Schrijven voor Social Media

Ochtend
  • Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
  • Drie schrijfformules
  • Pakkende headlines schrijven
  • Een krachtige call to action schrijven
Middag
  • Effectieve updates maken voor LinkedIn, X, Facebook en Instagram
  • Technische aspecten: hashtags, beeld en video
  • Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
  • Inhakers bedenken en publiceren
  • Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content

Video's maken met je Smartphone

College 1
  • Voorstellen / leerdoelen inventariseren 
  • Waarom wil je video gaan gebruiken (en wanneer is dit geen goed idee)? 
  • Waar zit de kracht van video? 
  • Doel en doelgroep (ondertiteling, kennisgebied claimen, personal branding, uitlegvideo’s, etc.)
  • Interviewtechniek (incl. 3-traps interviewtechniek) 
  • Oefening: Een kort interview voor de camera 
  • Verleiden om te kijken (storytelling) 
  • Gebruik snijshots om het verhaal te vertellen 
  • Oefening: Maak snijshots 
  • De vorm/het format/hoe je leert van voorbeelden 
  • Shotlist (de boodschappenlijst voor je video) 
  • Eventueel: SEO voor video 
College 2 (techniek) 
  • Wel/ niet verticaal filmen 
  • Je tools en gadgets (koop niet te veel. Eerst maar eens resultaat boeken!) 
  • Je telefoon als camera 
  • Licht 
  • Geluid 
  • Kadering 
  • Basisuitleg : Kinemaster (app voor Android en Apple) 
  • Montage van de video's die in de ochtend zijn gemaakt 
  • Feedback op je eerste film

Meerdere keren verkozen tot Beste Opleider van Nederland. Bij Competence Factory volg je actuele trainingen, gegeven door ondernemers uit de praktijk.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.
Jessie de Booij
Jessie de Booij
Enthousiaste digitale duizendpoot
10
Paulus Veltman
Paulus Veltman
Gepassioneerd vernieuwer | Spreker | Trainer | Blogger | Social media | Storytelling
9,2
Eva Broersma
Eva Broersma
Smarketeer | Onderscheidende Leadgeneratie | Inbound Marketing | Nieuwe klanten aantrekken | Marketing Automation
9,2
Mandy Schild
Mandy Schild
Creative Entrepreneur | Visualizer | Presentation Specialist | Prezi Expert | Marketeer Msc.
9,7
Suzanne Olsthoorn
Suzanne Olsthoorn
Creatieve Social Strateeg • Twinkeljager • Idealist
9
Daan van Bergen
Daan van Bergen
Leer zakelijke vlogs te maken die bekeken worden
10

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)