Innovation Manager

Niveau
Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats
Logo van Competence Factory
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,2 Competence Factory heeft een gemiddelde beoordeling van 9,2 (uit 1.037 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #3 in Marketing.

Lees meer over Beste Opleider 2019.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

10
Gemiddeld cijfer voor Innovation Manager
Gebaseerd op 1 ervaring Lees alle ervaringenchevron_right
Diana Weber
starstarstarstarstar
Diana Weber
Marketing en Communicatie Manager
10
Innovation Manager

"De training Zakelijk Tekenen heeft mij als Marketeer en (digitaal) designer een nieuwe blik gegeven op het visualiseren van innovaties en ideeën. Het was een nuttige training met ook veel fun, een waardevol onderdeel van het traject Innovation Manager." - 14-02-2020 11:51

"De training Zakelijk Tekenen heeft mij als Marketeer en (digitaal) designer een nieuwe blik gegeven op het visualiseren van innovaties en id… alles lezen - 14-02-2020 11:51

Startdata en plaatsen

placeUtrecht
6 okt. 2020 tot 20 okt. 2020
placeUtrecht
3 dec. 2020 tot 17 dec. 2020
placeUtrecht
5 feb. 2021 tot 19 feb. 2021
placeUtrecht
12 apr. 2021 tot 26 apr. 2021
placeUtrecht
18 jun. 2021 tot 25 jun. 2021
placeUtrecht
6 aug. 2021 tot 13 aug. 2021
placeUtrecht
13 okt. 2021 tot 20 okt. 2021
placeUtrecht
26 nov. 2021 tot 3 dec. 2021

Beschrijving

Blijven innoveren is de enige manier om relevant te blijven in de markt. Zeker nu nieuwe technologieën elkaar snel opvolgen en klanten verwachten dat je in het tempo meegaat. Als innovation manager leid je de innovatie van organisaties in goede banen. Hiervoor heb je niet alleen kennis van nieuwe technologieën nodig, maar moet je ook weten hoe je kansrijke ideeën genereert én uitvoert. In de opleiding Innovation manager leer je hier de tools en technieken voor: Innovatiestrategie om een strategie uit te stippelen, Design Thinking om concepten te ontwikkelen, Zakelijk tekenen om ze te visualiseren, Agile/Scrum om ze succesvol in de praktijk te brengen, en Design Sprints om het hele proces te …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Blijven innoveren is de enige manier om relevant te blijven in de markt. Zeker nu nieuwe technologieën elkaar snel opvolgen en klanten verwachten dat je in het tempo meegaat. Als innovation manager leid je de innovatie van organisaties in goede banen. Hiervoor heb je niet alleen kennis van nieuwe technologieën nodig, maar moet je ook weten hoe je kansrijke ideeën genereert én uitvoert. In de opleiding Innovation manager leer je hier de tools en technieken voor: Innovatiestrategie om een strategie uit te stippelen, Design Thinking om concepten te ontwikkelen, Zakelijk tekenen om ze te visualiseren, Agile/Scrum om ze succesvol in de praktijk te brengen, en Design Sprints om het hele proces te faciliteren binnen je team.

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding Innovation Manager bestaat uit elf trainingsdagen en vijf trainingen die op elkaar aansluiten:
  • Innovatiestrategie
  • Zakelijk Tekenen
  • Design Thinking
  • Design Sprint Facilitator
  • Agile en Scrum voor Marketing en Communicatie
 

Programma van de opleiding Innovation Manager

Innovatiestrategie

Dag 1: Trends, impact en missie

  • Innovatie begint bij helderheid. Wat bedóel je nou eigenlijk als je het over 'missie', 'visie' en 'strategie' hebt?   Oefen door een samenvatting van je eigen bedrijfsstrategie te maken.
  • Je huidige businessmodel is een perfecte start voor trendanalyses. Door je businessmodel op te schrijven, krijg je inzicht in je zwakke plekken en blinde vlekken.
  • Niet alle trends hebben impact op jouw businessmodel. Door de belangrijkste trends te identificeren, weet je waar innovatie een rol moet spelen.
  • Breng je bedrijfsstrategie, je businessmodel en je trendanalyse samen in je innovatiethesis. Formuleer in zinnen wat de rol van innovatie is voor je organisatie. 

Dag 2: Doelen, portfolio, organisatie en methode

  • Zonder doelen weet je niet of je op de goede weg bent. Daarom formuleer je doelen voor je innovatiemissie. Innovatiedoelen kunnen procesgericht (bv. aantal experimenten uitgevoerd of aantal design sprints afgerond) of outputgericht zijn (omzet uit nieuwe producten of diensten).
  • Organisaties die alleen incrementeel vernieuwen, lopen het risico ingehaald te worden. Tijd om te kijken waar jouw organisatie staat. Met het horizonmodel zie je of je innovatieporfolio wel gebalanceerd genoeg is. Want balans betekent succes.
  • Ambidextere organisaties zijn in staat om hun huidige businessmodel efficiënt te laten draaien én te zoeken naar nieuwe markten. Maar hoe organiseer je dit? In een innovatielab? Waar ‘hang’ je dit op in de organisatie, of doe je dit juist buiten je organisatie om? Je leert wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende opties en maakt een keuze voor je eigen organisatie.
  • De innovatiemethode die je kiest, moet passen bij je organisatie. Wat is agile, design thinking, lean startup en businessmodel-ontwerp? En wat zijn de voor- en nadelen? Na een afweging bepaal je welke methode je zou voorstellen aan je directie.
  • Innovatie kost geld. Maar hoe budgetteer je dit het beste? Hier zijn verschillende manieren voor. Helpt de traditionele manier van plannen en budgetteren, of zijn er alternatieve methoden? En wat is de rol van de business case?

Zakelijk Tekenen

Dag 1

College 1

  • Wat maakt zakelijk tekenen zinvol?  
  • Basisvormen
  • Mensen en emoties tekenen

College 2

  • Zelfvertrouwen krijgen in visualiseren
  • Hoe maak je meteen indruk met je tekeningen?
  • Workshops faciliteren met templates

Dag 2

College 3

  • Feedback op je werk
  • Jouw beelden naar the next level
  • Train je visuele brein

College 4

  • Datavisualisatie
  • Graphic facilitation
  • Tekenen van customer insights & customer journeys
  • Strategische plannen visualiseren

Design Thinking

Dag 1

  • Innovatie en creativiteit: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
  • Iedereen kan ontwerpen. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
  • Design thinking methode: je ontdekt dat design thinking een iteratief proces is waarin duidelijke stappen te onderscheiden zijn. Deze eerste dag ontdek je aan de hand van een gegeven casus hoe je deze stappen kunt toepassen.

Dag 2

  • Vanaf de tweede dag neem je je eigen casus mee naar de training. Je bespreekt je casus en helpt elkaar de design challenge zo inspirerend mogelijk te formuleren.
  • Start with WHY: aan de hand van de Golden circle van Simon Sinek formuleer je jouw visie die aan de basis ligt van de conceptontwikkeling.
  • Innovatieparadox: een catch-22 houdt organisaties vaak in de greep waardoor innovatieve ideeën vaak niet van de grond komt. Je ontdekt aan de hand van inspirerende voorbeelden hoe je als organisatie uit deze catch-22 kunt breken.
  • Met behulp van oefeningen word je bewust van je eigen barrières om outside-the-box te denken en leer je hoe je je kunt losmaken van belemmerende denkkaders.
  • Prototyping met een website: je maakt een eenvoudige website bij wijze van prototype.

Dag 3

  • Ideeën genereren: je past creatieve technieken toe om een berg ideeën te bedenken en de beste daarvan te selecteren.
  • Visual thinking: je leert technieken waarmee je een concept snel kunt visualiseren.
  • Rapid prototyping: je krijgt inzicht in het belang van het snel tastbaar maken van ideeën.
  • Storytelling: je ontdekt hoe belangrijk storytelling is voor het ontwerpproces
  • Prototyping met video: je ontdekt welke tools er zijn om een eigen video te maken waarin je je concept uitlegt.

Dag 4

  • Presentatie: je pitcht je concept aan je medecursisten en docent.
  • Elevator pitch: je leert een concept te verwoorden in één zin.
  • Value proposition canvas: je werkt een deel van een verdienmodel uit waarmee je de waarde en betekenis van jouw concept voor de eindgebruiken verder kunt versterken
  • Visievorming: design thinking heeft net als andere methoden van innovatie voor- en nadelen. Vorm daarom je eigen mening de waarde van het toepassen van design thinking.
  • Reflectie: je blikt terug op waar je stond voor de cursus en kijkt wat het je tot nu toe heeft opgeleverd. En belangrijker nog, wat ga je er vanaf nu mee doen?

Design Sprint Facilitator

College 1

  • Design Sprints: introductie
  • Customer Journey Map als visuele weergave van een challenge
  • How Might We-notes: focussen op wat belangrijk is

College 2

  • 4-step sketch: een methode om iedereen binnen het team te laten bijdragen aan concrete oplossingen
  • Decide: voorkomen dat je groep blijft steken in discussie en aannames
  • Prototype: binnen één dag met een team een prototype maken
  • Interviews: verschillende technieken om gestroomlijnde interviews mee af te nemen

Agile en Scrum voor Marketing en Communicatie

Dag 1

College 1

  • First things first: wat is het verschil tussen Agile, Lean, Kanban en Scrum?
  • Wat hebben ze met elkaar te maken?
  • Hoe zijn Agile, Lean, Kanban en Scrum relevant voor marketing, communicatie, sales en HRM?

College 2

  • Het grote Scrum-plaatje: rollen, rituelen en artefacten
  • Wat ze je niet vertellen, maar wat je wel moeten weten over Agile en Scrum
  • Wat is een Sprint Review?
  • En wat is een Sprint Retrospective?

Dag 2

College 3

  • Aan de slag met Scrum
  • Handige tools om te gebruiken
  • Aanloop naar je eerste Sprint

College 4

  • Verdieping: Vision, Sprint Goal, Roadmap
  • Verdieping: Scaling Agile
  • Voorbereiding op je examen (Scrum Master of Product Owner)
  • Retrospective

We willen dat iedereen goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook freelancers, zelfstandig adviseurs, webshop-eigenaren en non-profit professionals. Daarom hanteren we dynamische prijzen.

10
Gemiddeld cijfer voor Innovation Manager
Gebaseerd op 1 ervaring
Diana Weber
starstarstarstarstar
Diana Weber
Marketing en Communicatie Manager
10
Innovation Manager

"De training Zakelijk Tekenen heeft mij als Marketeer en (digitaal) designer een nieuwe blik gegeven op het visualiseren van innovaties en ideeën. Het was een nuttige training met ook veel fun, een waardevol onderdeel van het traject Innovation Manager." - 14-02-2020 11:51

"De training Zakelijk Tekenen heeft mij als Marketeer en (digitaal) designer een nieuwe blik gegeven op het visualiseren van innovaties en id… alles lezen - 14-02-2020 11:51

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)