Omgaan met emoties & weerstanden
"Wat een gave training en wat een bevlogen trainer. Deze training raakt precies waar het soms om gaat. Je gaat aan de slag met wat niet alleen de emotie en weerstand van de ander, maar juist ook die van jou. Wat houdt je tegen om soms iets te zeggen terwijl je het wel voelt. Mark voelt dat precies aan en nodigt je uit op een evenwichtige en veilige manier om dit toch te gaan doen en te delen met jezelf en de groep. " - 20-12-2023 06:45
"Wat een gave training en wat een bevlogen trainer. Deze training raakt precies waar het soms om gaat. Je gaat aan de slag met wat niet allee… alles lezen - 20-12-2023 06:45
Startdata en plaatsen
placePutten 25 nov. 2025 tot 26 nov. 2025Toon rooster event 25 november 2025, 10:00-17:00, Putten, Dag 1 event 26 november 2025, 10:00-17:00, Putten, Dag 2 |
Beschrijving
We richten ons op de vraag hoe we emoties en weerstanden kunnen duiden en op de vraag hoe je als conflictprofessional effectief emotionele communicatie kunt beïnvloeden. Hoe kun je als gespreksleider
Omgaan met emoties en sluimerende emoties van cliënten hoort bij de gewone uitdagingen van het werk van de conflictprofessional, maar soms zijn er bepaalde typen emoties of vormen van weerstand die meer dan uitdagend zijn, waarbij doelen niet worden bereikt of de professional zelf geëmotioneerd raakt.
Om beter toegerust te zijn voor dat soort situaties kan de conflictprofessional het eigen begrip van emoties en weerstanden verdiepen, vaardigheden in het omgaan met emoties en weerstanden verster…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
We richten ons op de vraag hoe we emoties en weerstanden kunnen duiden en op de vraag hoe je als conflictprofessional effectief emotionele communicatie kunt beïnvloeden. Hoe kun je als gespreksleider
Omgaan met emoties en sluimerende emoties van cliënten hoort bij
de gewone uitdagingen van het werk van de conflictprofessional,
maar soms zijn er bepaalde typen emoties of vormen van weerstand
die meer dan uitdagend zijn, waarbij doelen niet worden bereikt of
de professional zelf geëmotioneerd raakt.
Om beter toegerust te zijn voor dat soort situaties kan de
conflictprofessional het eigen begrip van emoties en weerstanden
verdiepen, vaardigheden in het omgaan met emoties en weerstanden
versterken en de omgang met eigen emoties verbeteren. Voor het
vergroten van het vakmanschap via bovengenoemde wegen is de
tweedaagse verdiepingstraining Omgaan met emoties en weerstanden
ontwikkeld.
We richten ons daarbij op een aantal vragen;
- Hoe kunnen we emoties en weerstanden duiden?
- Hoe kunnen we als conflictprofessional effectief emotionele
communicatie beïnvloeden?
- Welke culturele regels over het uiten van emoties herkennen we en
wat zijn de gevolgen daarvan voor effectieve communicatie?
- Wat zijn effectieve strategieën in het omgaan met de eigen
emoties?
- Hoe kunnen eigen gevoelens en de uiting daarvan constructief
worden ingezet in de communicatie?
Wat leer je en op welke
Drijfveren transformeren in belangen en interventies voor een efficiënte regie
- mediators, conflictprofessionals en advocaten;
- vertrouwenspersonen, klachtbehandelaren en
ombudsfunctionarissen;
- leidinggevenden in het bedrijfsleven / HR professionals;
- medewerkers bezwaar en beroep;
- OR leden;
- zij die bemiddelingsgericht willen werken zoals managers,
hoorzitters en voorzitters;
- voor deelname aan deze training is geen specifieke vooropleiding
vereist;
- zou u graag precies willen weten wat deze training aan uw
professionele performance en kennis toevoegt? Neemt u dan contact
op met de backoffice die u naar uw wens doorverbindt met de trainer
of u matcht met een oud-deelnemer in dezelfde beroepsgroep.
- U realiseert bij uzelf, binnen een persoonlijk gekozen
ontwikkeldoel (betreffende het omgaan met emoties en weerstanden),
een verbetering in de vorm van verdieping van inzicht en het
versterken van vaardigheden.
- u verrijkt uw kennis over de functie van emoties en over de
“emotie achter de emotie”.
- uw interventiepalet in het professioneel omgaan met emoties wordt
verbreed door het verkrijgen van handvatten en situationele
vuistregels.
- u kunt weerstanden herkennen en heeft handvatten ontvangen om
deze weg te nemen.
- u heeft het omgaan met de eigen emoties en het inzetten daarvan
in de communicatie versterkt.
Kijk voor een beschrijving van de opleiding in onze brochure (https://www.merlijngroep.nl/?redirect_sf=a0Z2400000CHtjYEAT).
Dag 1
Ochtendprogramma
09.30 - 10.00 : Ontvangst met koffie/thee, informeel kennismaken
met trainer en collega deelnemers
10.00 - 10.10 : Welkom, huishoudelijke afspraken,
10.10 - 10.45 : Opdracht focus op individueel ontwikkeldoel.
Plenaire terugkoppeling en afspraken leerklimaat en feedback,
overige leerwensen
10.45 - 11.15 : Inleiding gevoelens en emoties, diverse
verklaringsmodellen
11.15 - 11.30 : Pauze
11.30 - 12.15 : Verdiepende opdracht over een specifieke emotie,
plenaire nabespreking
12.15 - 12.30 : Plenaire bespreking over cultuur aspecten en
kernaspecten in het omgaan met emoties
12.30 - 13.30 : Lunch
Middagprogramma:
13.30 - 13.50 : Oefening omgaan met weerstand
13.50 - 14.15 : Inleiding weerstand en interventies omgaan met
weerstand
14.15 – 15.00 : Inleiding interventies
emoties/gevoelens/behoeftes
15.00 - 15.15 : Pauze
15.15 – 16.30 : Oefening interventies omgaan met weerstanden en
emoties
16.30 – 16.45 : Verankering leeropbrengsten
16.45 - 17.00 : Terugblik op de dag, vooruitblik op dag 2
Dag 2
Ochtendprogramma:
09.30 - 10.00 : Ontvangst met koffie/thee
10.00 - 10.15 : Terugblik dag 1, vragen
10.15 - 10.45 : Oefening eigen emoties
10.45 - 11.15 : Inleiding omgaan met eigen emoties; emotieregulatie
en effectief uiten eigen emoties en gevoelens
11.15 - 11.30 : Pauze
11.30 - 12.15 : Oefening effectief uiten eigen gevoelens en
emoties
12.15 - 12.30 : Voorbereiding middag
12.30 - 13.30 : Lunch
Middagprogramma:
13.30 - 15.15: Integratie oefening; interventies omgaan met
emoties, weerstanden en eigen emoties
15.15 - 15.30 : Pauze
15.30 - 16.30 : Integratie oefening; interventies omgaan met
emoties, weerstanden en eigen emoties
16.30 - 16.45 : Verankering leeropbrengsten
16.45 - 17.00 : Terugblik op de training, de leerdoelen en het
geleerde, feedback deelnemers
17.00 - ……… : Merlijn borrel
Voor wie werkt als mediator.
- PE: 12 MfN cat. 1a
- PE: 9 LVV
Merlijn Groep (1993) dé conflicthanteringsspecialist is een familiebedrijf en verzorgt al bijna 30 jaar (vaardigheids)trainingen voor overheden en grote en kleine profit-organisaties. Ons motto ‘professionals voor professionals’.
"Wat een gave training en wat een bevlogen trainer. Deze training raakt precies waar het soms om gaat. Je gaat aan de slag met wat niet alleen de emotie en weerstand van de ander, maar juist ook die van jou. Wat houdt je tegen om soms iets te zeggen terwijl je het wel voelt. Mark voelt dat precies aan en nodigt je uit op een evenwichtige en veilige manier om dit toch te gaan doen en te delen met jezelf en de groep. " - 20-12-2023 06:45
"Wat een gave training en wat een bevlogen trainer. Deze training raakt precies waar het soms om gaat. Je gaat aan de slag met wat niet allee… alles lezen - 20-12-2023 06:45
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.